Bezpečnost obytných vozů
Obytné vozy se těší stále větší oblibě. Ročně se jich prodají stovky, velký zájem i kvůli pandemii koronaviru evidují také půjčovny. Německý autoklub se proto zaměřil na bezpečnost při cestování právě těmito vozidly. Během crashtestu ale moc neobstála.
Na speciální dráze se proti sobě rozjely plně naložený obytný vůz vážící 3,5 tuny a klasický kombík. Střet se odehrál v rychlosti 56 kilometrů za hodinu.
„Dalo by se čekat, že ta posádka obytného vozu bude lépe chráněná, ale tak to není. Problémem je, že mají poměrně malé deformační zóny a navíc se po nehodě mohou obrátit na bok,“ sdělil pro CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský.
A přesně tyto dva problémy prokázal i test německého automotoklubu. Posádka obytného vozu by za normálních okolností utrpěla velmi vážná zranění. Vůbec nejhůře dopadl řidič, levé přední kolo se totiž dostalo až na jeho místo v kabině. Navíc se obytný vůz po nárazu málem převrátil na bok, přestože se střet odehrál v nízké rychlosti.
Dalším problémem pak byly věci v kabině vozu. „V obytných automobilech nejsou mnohé předměty pořádně upevněny. Proto po nárazu nebo i po intenzivním brzdění může dojít ke zranění posádky,“ vysvětlil Budský s tím, že může jít i o následky fatální. Proto by řidiči obytných vozů měli před jízdou zkontrolovat, zda jsou uzavřené skříňky a nikde se nepovalují těžké věci.
U menších obytných vozů stačí stejné řidičské oprávnění jako u osobního automobilu. Vlastnosti „obytňáku“ jsou ale přece jen trochu jiné, je třeba pamatovat na jeho výrazně větší rozměry, těžký automobil má navíc mnohem delší brzdnou dráhu. „Řidiči obytných vozů by si měli být vědomi jejich hmotnosti a chovat se vůči ostatním ohleduplně,“ uzavřel dopravní expert.