Spor mezi motoristy a cyklisty je nesmysl, říká náměstek primátora. Zavede Praha mýto?

Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za STAN) se v rozhovoru pro CNN Prima NEWS rozmluvil o svých představách, jak by se mohla Praha do budoucna vypořádat s dopravní situací. Jako jednu z priorit označil například dostavbu okruhů. Po ní by podle náměstka mohlo být v centru metropole zavedené sofistikované mýto pro vjezd vozidel.

Za zásadní považuje především dostavbu městského okruhu. Původní projekt nechal společně s náměstkem pro dopravu za Praha sobě v minulém volebním období přepracovat. „Nachystali jsme s Adamem Scheinherrem městský okruh, který je základem struktury. Původní projekt by vůbec nešel udělat, ten byl vystřelený jak z praku. V západních městech podobné stavby předělávají a stojí to spoustu peněz, my jsme to udělali rovnou předělané, takže to logicky bude stát méně,“ řekl Hlaváček v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

S okruhem by však podle něj mělo přijít také často diskutované mýto v centru města. „Je předpokladem pro zavedení sofistikovaného mýta, k čemuž musí zákonodárci přijmout zákon, aby se vymyslel sociálně empatický systém a došlo ke zklidnění dopravy. Historické prostory nelze ze své podstaty rozšířit. Musíme také více investovat do pěších, to je hodně o detailu a návrhu koncepčních prostor,“ doplnil.

Přestože především z opozice zaznívají hlasy, že by se se zklidňováním centra mělo počkat až na dostavbu okruhů, Hlaváček by neotálel. „Když uděláte Smetanovo nábřeží nebo další prostory, tak přece nikoho neomezujete. Byla velká debata, zda se tam nemá doprava omezit. Aktuálně tam jezdí auta po kolejích, což není ideální, protože se trochu zpožďují tramvaje, ale funguje to. V mnohých prostorech, jako je třeba v Revoluční, která je teď krásně navržená od pana architekta Císlera, dnes ani žádná auta neparkují a dá se to udělat hned a kultivovaně,“ vysvětlil kandidát na primátora za hnutí STAN.

Cyklisté versus motoristé

Z dosavadní volební kampaně v hlavním městě se může zdát, že jedním ze zásadních témat je spor mezi preferováním cyklistické či automobilové dopravy. To se však Hlaváčkovi nelíbí.

„Jedná se o nesmyslný rozpor, který nevím, komu slouží. Poslední sčítání ukazují, že zatím vyhrává veřejná doprava (43 %). Počítá se to ale i s pohyby Středočechů, protože Pražané používají veřejnou dopravu víc. Individuální automobilová tvoří podíl 33 %, 23 % dopravy proběhne pěšky, což je násobně víc než v Kodani, 1 až 2 % jsou zase cyklisté. Je zřejmé, že se jedná o potenciál, jelikož například elektrokola vyrovnávají nevýhodu terénu,“ sdělil náměstek.

„Určitě je potřeba podporovat cyklostezky v uličním prostoru, ale nejrealističtější je soustředění se na možnosti souvislého průjezdu Prahou. To funguje dobře ve spolupráci se Správou železnic. Připravená je drážní promenáda v Praze 10, otevírá se možnost v trase železnice, kde se buduje podzemní dráha na letiště v Praze 6. Kdybychom se na tohle v těch příštích čtyřech letech zaměřili, tak by to byl pro Prahu velký přínos,“ doplnil.

Hlaváček v rozhovoru argumentuje například Kodaní, která je přitom Mekkou cyklistiky. Rýpnul si však do cyklistů v České republice. „Existuje základní rozdíl mezi převažujícím cyklistou v Praze a v Kodani. Pražský je oblečený jako do boje, má uniformu, high-tech kolo a příslušenství. V Kodani je to úředník v kravatě, nebo holka, která má přidělaný ‚dvoukolák‘ před kolem a veze v něm dítě. O takové vozítko by tady možná nikdo ani nezavadil,“ poznamenal.

.

Tagy: