Rusko se snaží ovlivnit prezidentské volby v USA. Propagandu šíří skrz hvězdy sociálních sítí

Rusko se snaží ovlivnit americké prezidentské volby prostřednictvím sociálních sítí a influencerů. Vyplývá to z tvrzení amerického ministerstva spravedlnosti, podle nichž ruská propaganda financuje prostřednictvím skrytých plateb konzervativní influencery, kteří šíří prokremelský pohled na svět. Informuje o tom agentura Reuters. Finský odborník na dezinformace Pekka Kallioniemi v rozhovoru pro web Politico podotkl, že Rusko zřejmě hojně využívá i umělou inteligenci a že zmíněné případy jsou jen špičkou ledovce. Podle něj se „toho děje mnohem víc“, a to i v České republice.

Podle amerických představitelů a nedávno zveřejněných trestních oznámení se Rusko stále více zaměřuje na americké hvězdy sociálních sítí, aby před prezidentskými volbami ovlivnilo voliče. „Spoléhají se na to, že vtipní i nevědomí Američané budou zasévat, propagovat a dodávat důvěryhodnost narativům, které slouží zájmům těchto zahraničních aktérů,“ uvedl podle Reuters v pátek 6. září na brífinku vysoký představitel zpravodajských služeb. „Tyto cizí země obvykle počítají s tím, že Američané spíše uvěří názorům jiných Američanů,“ dodal.

K TÉMATU: Kreml chce výhru Trumpa, tvrdí rozvědka. USA si posvítí na ruské domény i vlastní občany

Tento přístup je americkými bezpečnostními agenturami obecně považován za jednu z preferovaných taktik Ruska, aby jeho zahraniční psychologické operace vypadaly věrohodněji. Obecně mají tyto metody za cíl Američany rozzlobit, zdůraznit společenské rozpory a zároveň zpochybnit efektivitu americké vlády a její roli v globální bezpečnosti. „Zaměřujeme se na tyto taktiky, protože americká veřejnost by měla vědět, že obsah, který čte na internetu, zejména na sociálních sítích, může být zahraniční propagandou, i když se zdá, že pochází od amerických spoluobčanů,“ uvedl jiný vysoký představitel amerických zpravodajských služeb na červencovém brífinku o bezpečnosti voleb. „Zjednodušeně řečeno, zahraniční aktéři jsou stále lepší v tom, jak skrývat své záměry a využívat k tomu samotné Američany,“ dodal.

Ve středu ministerstvo spravedlnosti zveřejnilo informaci o obžalobě dvou bývalých zaměstnanců ruského média Russia Today (RT) – Kostiantyna Kalašnikova a Jeleny Afanasjevové, kteří podle něj skrytě financovali americkou politickou mediální společnost. Obvinění popisuje schéma, podle nějž Rusové poslali asi 10 milionů dolarů dvěma majitelům mediální firmy, Lauren Chenové a Liamu Donovanovi, kteří pak platili americkým konzervativním influencerům za tvorbu videí a příspěvků na sociálních sítích. Někteří z nich v různých obdobích sdíleli protiukrajinský obsah, který odpovídal ruským prioritám. Chenová a Donovan na žádost médií o komentář nereagovali.

Ačkoli materiál ministerstva spravedlnosti neuvádí název inkriminované mediální společnosti, agentura Reuters zjistila, že jde o společnost Tenet Media se sídlem v Tennessee, která se veřejně označuje za domov „nebojácných hlasů“. Společnost Tenet na opakované žádosti o komentář nereagovala.

Miliony za pár propagačních videí

V minulosti zaměstnávala několik významných osobností z oblasti sociálních sítí, mimo jiné podcastera Tima Poola a bývalého novináře Bennyho Johnsona. Obžaloba uvádí, že Chenová a Donovan věděli, že přijímají peníze od ruských agentů, ale influenceři, kterým platili, o této dohodě zřejmě netušili. Podle webu Politico obžaloba tvrdí, že influencerům bylo vypláceno až 400 tisíc dolarů (přes devět milionů korun) měsíčně.

Finský odborník na dezinformace Pekka Kallioniemi v rozhovoru pro Politico uvedl, že influenceři sice nemuseli vědět, kdo je platí, ale měli se zamyslet, odkud takové peníze pocházejí. „Pokud je někdo ochoten vám zaplatit 400 tisíc dolarů za čtyři videa měsíčně, musíte provést náležitou kontrolu. Musíte se zamyslet, odkud ty peníze pocházejí a proč je někdo ochoten zaplatit tolik za produkci videí, která mají možná 100 tisíc zhlédnutí,“ zdůraznil Kallioniemi.

Společnost Tenet Media spravovala kanál na YouTube a různé další profily na sociálních sítích, kde zveřejňovala videa a zvukové záznamy od svých přispěvatelů. Podle soudních dokumentů zakladatelé společnosti nařídili jednomu nejmenovanému influencerovi, aby svým divákům na internetu tvrdil, že za dubnový smrtící teroristický útok na koncertní halu v Moskvě, při kterém zemřelo přes 140 lidí a další stovky utrpěly zranění, je zodpovědná Ukrajina, a nikoli Islámský stát.

Pool a Johnson vydali ve středu pozdě večer prohlášení, v němž vzali na vědomí obvinění proti společnosti Tenet. Pool uvedl, že on i ostatní osobnosti a komentátoři byli oklamáni a jsou obětmi. Podobně se vyjádřil i Johnson.

Podle odborníků zapadá toto schéma do historického trendu. „Placení novinářů nebo předních médií byl zavedený proces propagandy například během studené války, toto je jakási digitální aktualizace tohoto procesu,“ uvedla analytička digitálních dezinformací Renee DiRestaová. „To, že využívají spíše vlivné osoby než novináře, je zajímavé – jde o rozpoznání toho, kde se ve společnosti nachází vliv,“ podotkla.

Operace Doppelganger

V souvisejícím, ale samostatném podání učiněném ve středu ministerstvo spravedlnosti odhalilo další ruskou operaci, známou jako Doppelganger, která se vydávala za západní zpravodajské kanály a sdílela nepravdivé informace o amerických politických kandidátech a válce na Ukrajině. Toto úsilí údajně organizovala moskevská vláda prostřednictvím skupiny ruských marketingových agentur s názvy Social Design Agency, Structura National Technology a ANO Dialog.

Mezi důkazy předloženými soudu citovali prokurátoři interní prezentace ruských marketingových agentur, které vysvětlovaly jejich přístup a nástroje. Klíčovým prvkem programu bylo podle dokumentů vytipování vlivných západních osob, které sdílejí sympatizující názory, a hledání způsobů, jak s nimi spolupracovat.

V jedné z prezentací se píše, jak „pracují s influencery z řad zastánců tradičních hodnot, kteří se zasazují o ukončení války na Ukrajině a mírové vztahy mezi USA a Ruskem a kteří jsou připraveni se zapojit do propagace narativů projektu“. Mezi nimi mají být podle materiálu „herci, politici, odborníci v různých oblastech, zástupci médií, aktivisté společenských organizací, duchovní atd.“.

V druhé prezentaci se uvádí, že ruské společnosti aktivně monitorují celkem 2 800 influencerů, z nichž 600 se nachází v USA, včetně rozhlasových moderátorů, blogerů a komiků. „Ruští influenceři během tohoto volebního cyklu vyvinuli zřetelné úsilí o vybudování a využití sítí amerických a dalších západních osobností k vytváření a šíření Rusku přátelských narativů,“ uvedl vysoký zpravodajský úředník. „Tyto osobnosti zveřejňují obsah na sociálních sítích, píší pro různé webové stránky s otevřenými i skrytými vazbami na ruskou vládu a vyvíjejí další mediální úsilí,“ popsal.

Umělá inteligence a česká stopa

Kallioniemi, který je autorem knihy „Vatnik Soup“ o ruských informačních válkách, jež má vyjít letos 20. září, v rozhovoru pro Politico uvedl, že Rusové pravděpodobně využívají umělou inteligenci (AI). „Jde jednoduše o automatizaci. Je to mnohem levnější a efektivnější. Pomocí AI lze vytvořit obrovské množství obsahu. Ruští agenti například vytvořili falešné zpravodajské weby nebo blogy, jejichž obsah je kompletně generován umělou inteligencí, ale někdy do něj manuálně vkládají ruské narativy nebo propagandu,“ uvedl Kallioniemi. Dodal, že takových webů jsou stovky.

Případy, které momentálně řeší americké ministerstvo spravedlnosti, jsou podle něj jen špičkou ledovce. „Děje se toho mnohem víc, zejména prostřednictvím nastrčených firem se sídlem ve Spojených arabských emirátech nebo v České republice nebo kdekoliv jinde, protože Rusko umí velmi dobře maskovat toky peněz,“ popsal Kallioniemi.

Cílem ruské propagandy ale podle něj nutně nemusí být zvolení Donalda Trumpa. „Chtějí polarizovat a rozdělit země, zejména USA. Kdykoli se země soustředí na domácí spory, její zahraniční politika je mnohem slabší. Viděli jsme to v případě pomoci Ukrajině, která se odkládala měsíce a měsíce,“ řekl odborník na dezinformace.

Účinnou obranou je, jak říká, vzdělání. „Lidé by měli být kritičtější k tomu, co čtou, zejména na sociálních sítích, a uvědomit si, že existují lidé, kteří jsou ochotni šířit lži a falešné zprávy jen kvůli angažovanosti. Vždy mějte na paměti, že lidé mohou být za šíření těchto zpráv placeni,“ zdůraznil Kallioniemi.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Spojené státy budou mít prezidentku, má jasno americký Nostradamus. Trump ostrouhá

Tagy:
peníze propaganda politika volby sociální síť dezinformace Politico USA Rusko Volba prezidenta Spojených států amerických Benny Johnson Pekka Kallioniemi