Řada evropských výrobců, včetně automobilek Volkswagen Group, Renault nebo výrobce pneumatik Nokian Tyres, oznámila plány na pozastavení nebo dokonce přesun výroby mimo Ruskou federaci v důsledku probíhající invaze Putinových vojsk na Ukrajinu.
Ruské výrobní závody v současnosti trápí především problémy s nedostatkem dílů potřebných k výrobě nových aut. Zatímco Volkswagenu chybí součástky vyrábějící se přímo na Ukrajině, Renault musí řešit přerušení kamionové dopravy přes oblasti zasažené vojenským konfliktem. Právě Renault přitom patří mezi evropské společnosti, pro něž je Rusko jedním z klíčových trhů – podle Citibank pochází osm procent základních příjmů značky právě z Ruské federace. Pod koncern totiž v současnosti spadá také samotný AutoVAZ, výrobce automobilů Lada.
Válka na Ukrajině
Přesun nebo přerušení výroby
„Přerušení výroby jsou primárně způsobena přísnějšími hraničními kontrolami v tranzitních zemích a nucenou potřebou změnit množství zavedených logistických tras,“ uvedlo pro web Automotive News Europe ruské zastoupení společnosti AvtoVAZ, aniž by jmenovala země.
Známý finský výrobce pneumatik Nokian pro stejný web uvedl, že přesouvá výrobu některých klíčových produktových řad z Ruska do Finska a Spojených států, aby se připravil na možné další sankce po invazi.
Problémy se nevyhýbají ani Fordu. Ten vlastní 50% podíl ve společném podniku Ford Sollers, který má v Rusku tři montážní závody. Ford v prohlášení uvedl, že je „hluboce znepokojen“ situací a bude svoji činnost na ruském území řešit v reálném čase. Americká automobilka také uvedla, že bude dodržovat pravidla zaváděných obchodních sankcí, ale odmítla upřesnit, zda a případně jak byl ovlivněn provoz v závodech Sollers.
Další rána pro automobilové trhy
Probíhající boje na Ukrajině jsou faktorem, proč poradenské firmy J.D. Power a LMC Automotive snížily svůj výhled celosvětového prodeje nových aut na rok 2022 o 400 000 vozů na 85,8 milionu kusů. Automobilový průmysl dosud zápasil s důsledky epidemie COVID-19 a také souvisejícím globálním nedostatkem polovodičů nezbytných pro výrobu.
„Už tak omezená nabídka vozidel a vysoké ceny na celém světě budou pod zvýšeným tlakem na základě závažnosti a trvání konfliktu na Ukrajině,“ odhaduje Jeff Schuster z LMC. „Rostoucí ceny ropy a hliníku pravděpodobně ovlivní ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat vozidla, i když se zásoby zlepší,“ pronesl.
„V důsledku eskalujícího konfliktu a následků spojených se sankcemi vůči Rusku jsme výrazně snížili prognózy Ukrajiny a Ruska,“ dodal. Konflikt by mohl trvale zvýšit ceny ropy nad 100 dolarů za barel, což by zvýšilo inflační tlak na evropské a americké spotřebitele, uvedl analytik společnosti Wells Fargo Colin Langan ve výzkumné zprávě. Zatímco spotřebitelé by byli ochotni zaplatit vyšší cenu za nová auta, trvale vysoké ceny ropy by mohly ovlivnit dlouhodobé zotavování průmyslu.