Invaze ruských vojsk na Ukrajinu bude mít řadu ekonomických a hospodářských konsekvencí bez ohledu na vůli světových politiků. Zastavení dovozu nových aut bez ohledu na mezinárodní sankce hlásí koncern Volkswagen, skupina Jaguar Land Rover a americký General Motors. Problémy se týkají i ruských závodů tuzemské automobilky Škoda. Na vině je padající kurz rublu.
Automobilový trh rychle reaguje na ruskou invazi na Ukrajinu. Koncern Volkswagen, kam patří i značky Audi, Škoda či Porsche, již zastavuje export aut do Ruska, přidat by se podle ruské agentury AutoStat měli také General Motors a Jaguar s Land Roverem. Důvodem nejsou cílené sankce, těch se naopak výrobci obávají jako čert kříže. Západní automobilky bezprostředně reagují zejména na změnu kurzu ruského rublu, případně logistické obtíže se zajištěním výroby ve svých ruských závodech.
V reakci na ruskou invazi padl rubl na historické minimum. Vůči dolaru měl v den zahájení vojenské invaze, tedy ve čtvrtek, kurz 1:90. Pomohla sice intervence ruské centrální banky, ale kurz vylepšila jen na 1:84,95. Podobně je to s kurzem vůči euru. Některé banky prodávaly euro za 116 rublů. Z ceníků ruských dealerů zahraničních aut se tak staly cáry papíru. Prodávat auta za původní ceny je nemyslitelné.
Zdražování o 20 %
Docházelo by ke kurzovým ztrátám, na které by doplatili výrobci. Rusové tak mohou na objednaná auta zapomenout, přičemž není jasné, na jak dlouho. Podle agentury AutoStat odborníci odhadují, že ceny aut v Rusku vzrostou v blízké budoucnosti o 20 %, což se dotkne významné části trhu. Bylo by to největší zdražování od roku 2015. Už loni byla přitom průměrná cena auta v Rusku dva miliony rublů, meziročně vzrostla o 18 %. To ovšem zapříčinila světová pandemie a nedostatek čipů.
Pokud průměrná cena vzroste na 2,4 milionu rublů, může se stát osobní mobilita pro mnoho Rusů nedostupnou. Situaci je zatím obtížné předvídat, říká šéf Fresh Auto Denis Migal. „Cenová stabilita v blízké budoucnosti nebude, otázka, jak doplnit sklady, zůstává otevřená,“ říká. Podle Migala „existují nepotvrzené informace, že banky upraví i sazby spotřebitelských a leasingových úvěrů na auta“. Rusku také hrozí vlivem sankcí a devalvace rublu kolaps tamního automobilového průmyslu.
Dokonce i největší domácí automobilka AvtoVaz, ve které má kontrolní balíček Renault, potřebuje navzdory vysoké lokalizaci dodávek od domácích výrobců komponenty ze zahraničí. Podle AutoStatu hrozí ruské značce odstávky výroby. K nejbližší má dojít už od 28. února do 5. března. A vyloučen není ani černý scénář, že automobilky jako Volkswagen či Stellantis, které provozují závody v Rusku, ale také významní dodavatelé typu Continental, Magna nebo Visteon, tamní výrobu z důvodu sankcí či politických rozhodnutí zcela zastaví.
Škoda v nejistotě
V ideální situaci se v souvislosti s ukrajinskou krizí neocitla ani česká Škoda. Po masivních ztrátách na čínském trhu jí reálně hrozí i velké potíže v Rusku, které přitom ještě loni označovala jako trh budoucnosti. Česká auta se od roku 2009 montují v závodě v Kaluze, v roce 2012 byla spuštěna produkce i ve druhém závodě v Nižném Novgorodu. Výrobní závod má ale Škoda i na Ukrajině, kde auta pro českou značku montuje ukrajinská společnost Evrocar v Solomonovu.
Válka na Ukrajině
„Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva. Velikost dopadu na naše obchodní aktivity v dotčených zemích průběžně zjišťuje krizový tým. Co se týče veškeré činnosti v místě dění, je bezpečnost a integrita našich zaměstnanců naší nejvyšší prioritou,“ řekla mluvčí automobilky Martina Špittová.
Podle listu Škodovácký odborář firemních odborů Škody zaslali jejich zástupci před nedávnem dopis vedení koncernu Volkswagen ohledně eskalace bezpečnostní situace mezi Ruskem a Ukrajinou. Obavu mají mimo jiné o osud zaměstnanců v ruských závodech, které jsou od letošního roku v odpovědnosti Škoda Auto.
„Se zřetelem na aktuální politickou situaci v Rusku a na Ukrajině proto v této době máme obavy především o naše kolegyně a kolegy na místě. Zaměstnance máme nejen v závodech Kaluga a Nižní Novgorod, nýbrž i v kancelářích v Moskvě a nebo v závodě MAN/Scania v Petrohradě,“ sdělili v dopise odeslaném ještě před invazí odboráři.
Škoda si na ruském trhu v poslední době vydobyla podíl těsně pod 7 %, navíc převzala řízení aktivit celého koncernu Volkswagen v tomto regionu. Ve svých závodech zde vyrábí modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq.