reklama

Rychlost až 350 kilometrů v hodině. Kde všude po světě jezdí vysokorychlostní vlaky?

Francouzské, japonské i čínské rychlovlaky se staly symbolem moderní dopravy. Spoje v Číně dokážou vyvinout rychlost až 350 kilometrů v hodině. Tamní vysokorychlostní vlaky jsou tak v současnosti nejrychlejší na světě. Kde všude se s těmito dopravními prostředky počítá? A co na to Česko?

reklama

Rychlovlakem se může nazývat železniční vozidlo, které dokáže vyvinout standardní rychlost alespoň 200 kilometrů v hodině. O té se vlakům v Česku může jen zdát. Takové pendolino sice dokáže tuto hranici překonat, jenže tratě v tuzemsku jsou stavěné jen na maximální povolenou rychlost 160 kilometrů v hodině.

Rychlovlaky jezdí po dvou typech tratí. Jednak po těch stavěných primárně pro vysokorychlostní spoje, ale také po těch standardních, které se pro rychlovlaky uzpůsobily. Oba druhy v Česku chybí. A tak se rychlovlaky u nás mohou prohánět rychlostí přes 200 kilometrů v hodině jen na zkušebním okruhu Cerhenice, kde se vozy testují.

Legenda TGV

To jinde s konstrukcí vysokorychlostních tratí začali už v 60. letech minulého století. Legendárními se staly například francouzský rychlovlak TGV či japonský sprinter šinkansen. Vývoj vysokorychlostních vlaků se ale těmito vozy nezastavil, dnes jezdí ty vůbec nejrychlejší v Číně.

Peking začal s výstavbou tratí pro rychlovlaky relativně pozdě. V roce 2002 se v Šanghaji představil maglev, supermoderní vlak pohybující se na polštáři magnetického pole. V roce 2009 se pak otevřela dosud nejrychlejší trať na světě mezi Wu-chanem a Kantonem, kde se jezdí až 350 kilometrů v hodině.

Rychlovlaky jsou samozřejmě schopné jezdit i mnohem vyšší rychlostí (japonský JR-Maglev dokonce překonal při testování hranici 600 kilometrů v hodině), provozní rychlost se ale vždy odvíjí od kvality vybudované tratě.

Země ale mají v plánu postupně vylepšovat i infrastruktury, a tak se v příštích letech začnou cestující dopravovat ještě vyšší rychlostí. Poslední zemí, která začala budovat vysokorychlostní železnice, je Egypt. Supermoderní vlak spojí Káhiru s nově vznikající metropolí, která v budoucnu převezme otěže hlavního města. Projekt vyjde zhruba na 4,5 miliardy dolarů (téměř 100 miliard korun).

Kde všude už rychlovlaky jezdí?

  • Evropa: Španělsko, Francie, Německo, Itálie, Velká Británie, Švédsko, Rusko, Řecko, Finsko, Belgie, Polsko, Rakousko, Norsko, Nizozemsko, Švýcarsko, Dánsko.
  • Asie: Čína, Japonsko, Jižní Korea, Turecko, Uzbekistán, Saúdská Arábie, Tchaj-wan.
  • Z afrických zemí je pak průkopníkem Maroko, rychlovlaky jezdí také v USA.

Tagy:

Hlavní zprávy

Protest proti změnám svlékáním. Bývalé letušky překvapily turisty v centru Říma

V posledních dnech se v italském letectví odehrály velké změny. Po 75 letech skončily národní aerolinie Alitalia a část této společnosti přešla pod nově vzniklého dopravce ITA Airways. To způsobilo, že řada letušek přišla o zaměstnání. A právě bývalé stevardky vyrazily do centra Říma protestovat tak, že se začaly vysvlékat z uniforem, ve kterých léta brázdily nebe.

Legenda Manchesteru United přiznala sexuální zneužívání. Matka Evry měla vztek

Opora Manchesteru United i francouzské reprezentace. Fotbalista Patrice Evra byl svého času jedním z nejlepších levých obránců na světě, a proto si teď mohl dovolit napsat autobiografii. V ní se nepozastavuje pouze nad krásnými okamžiky, které prožil na trávníku, ale rovněž nad dětstvím, které podle knihy rozhodně neměl jednoduché. Prozradil, že když mu bylo 13 let, učitel ze školy ho sexuálně zneužil.

Vemte si roušku, žádal muž v metru policisty. Neotravuj, řekli a vyhodili ho ze stanice

Ke kuriózní situaci došlo v týdnu v prostorách newyorského metra. Pasažér Andy Gilbert spatřil policisty, kteří na rozdíl od něj neměli roušku nebo respirátor, ačkoliv je to tam na základě státních nařízení povinné. Gilbert se tedy ocitl v pozici, kterou by měli zastávat právě strážníci, a po dvojici chtěl, aby si zakryla ústa a nos. Policisté pro něj však neměli pochopení a násilím vyvedli muže ze stanice.

reklama

Domácí zpravodajství

Jsme připraveni vyloučit Česko z mapy, Fiala i Kolář jsou rusofobové, tvrdí ruský expert

Rusko je připraveno na to, že vyloučí Česko z mapy světa, řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS ruský politolog a bohemista Vadim Truchačev. Reagoval tak na spekulace, že by novým českým premiérem byl šéf ODS Petr Fiala a ministrem zahraničí poslanec Ondřej Kolář (TOP 09). Truchačev Fialu označil za rusofoba, Kolář zase podle něj svým vedením Prahy 6 ruskému lidu plive do tváře.

Proplácení testů či kratší karanténa. Jak plánuje nastupující vláda řešit covid?

Další vlna epidemie se podle čísel z posledního týdne pořádně zvedla. Premiér Babiš a spol. proto představili sérii přísných opatření, které mají nárůst nových případů covidu zkrotit. Otázkou však zůstává, jak dlouho budou platit. Připravovaná vláda Petra Fialy, která by mohla ve Strakově akademii usednout během příštích měsíců, má totiž na pandemický postup jiný názor. Splní-li své sliby, například testy by mohly být znovu proplácené pojišťovnami.

reklama