Pro neočkované Poláky zatím neplatí výrazná omezení, na slavných vánočních trzích v Krakově se proto mísí příznivci a odmítači vakcíny proti covidu v poměru 1:1. „Proč by se lidé očkovali, když vakcínu odmítá tolik lékařů, a dokonce před očkováním varují své pacienty,“ říká 75letý Stanisław Serafin, který na trhu prodává jmelí. „Neplodnost, doživotní následky anebo také smrt,“ myslí si o následcích injekce čtyřicetiletá trhovkyně Irena.
Vánoční trhy na krakovském Hlavním náměstí (Rynek Główny) patří k největším v Polsku. Na zdejší trh smějí jen prodavači tradičních řemeslných a potravinářských výrobků a výběr je obrovský, na stáncích se kupí klobásy, domácí sýry, perníky, přikrývky z ovčího rouna i bundy z beraní kůže. Horalé dovezli stovky valašek, kožených šperků a svíček ze včelího vosku, z pobřeží Baltu sem byla přepravena hromada jantaru, mnohé jantarové šperky zdobí i v pryskyřici zalitý pravěký hmyz. „Kupuj pan, taniej już nie będzie,“ vykřikují prodejci. „Kupte to, pane, levněji už nebude.“
Každý den umírá asi 500 lidí
Nepřijel jsem nakupovat, nýbrž se poptat, proč skoro polovina Poláků odmítá očkování. A vánoční trh je skvělým místem pro podobnou sondu, tady potkám průřez všemi sociálními vrstvami společnosti.
Fakta jsou daná. Alespoň jednu dávky vakcíny zatím přijalo pouze 55 procent Poláků, v tomto směru patří země k nejhorším v Evropě. Podobně nedůvěřivý vztah k vakcíně má spíše Balkán, třeba Rumunsko anebo Srbsko. V Česku dostalo alespoň první dávku téměř 74 procent obyvatel.
Prvním osloveným trhovcem je 75letý Stanisław Serafin. Je dvakrát očkovaný, pro třetí dávku si půjde po Vánocích. Nejvíc mu vadí, že proti vakcínám veřejně vystupují i mnozí lékaři a učitelé. „To jsou přitom lidé, kteří by měli dávat národu jen pozitivní rady, ale oni nás oblbují spikleneckými teoriemi.“
Stanisław Serafin proto vítá, že polská vláda v minulých dnech nařídila povinné očkování proti COVID-19 pro lékaře, učitele a příslušníky uniformovaných složek. S účinností od 1. března. „Kdyby byli sami dostatečně zodpovědní za své zdraví a zdraví nejbližších, nemuselo být nic povinné,“ přemítá muž prodávající jmelí. Stejně jako v českých zemích větvička jmelí na vánočním stole má přinést rodinám štěstí a zdraví.
„Koronavirus přináší smrt a polovina Poláků to nechce pochopit,“ kroutí hlavou pan Stanislaw. Pohled do statistik je výmluvný. Polsko má 38 milionů obyvatel, tisíce z nich se ale Vánoc nedočkají. V sobotu 11. prosince covid zabil 486 lidí, v pátek 10. prosince 571 lidí, ve čtvrtek 9. prosince 562 lidí...
Vakcína přináší neplodnost a smrt
Podle polského ministerstva zdravotnictví zhruba 72 až 75 procent obětí covidu neprošlo očkováním. „K očkování mě nikdo nedonutí,“ zapřísahá se čtyřicetiletá trhovkyně Irena. Příjmení si nepřeje zveřejnit, to je vlastně přání všech oslovených neočkovaných prodejců. „Nechceme, aby na nás očkovaní ukazovali a kazili nám kšefty,“ vysvětluje paní Irena. „Neplodnost, doživotní následky anebo také smrt,“ myslí si o možných následcích injekce.
„Prostě se bojím. Vakcína byla málo testovaná, za několik let to může mít hrozné následky,“ dodá trhovkyně Irena. Odkud čerpá informace? „Všude to píšou, copak vy to nečtete?“ podiví se. S povinným očkováním lékařů a učitelů nesouhlasí. A kdyby měl stát vyhlásit povinnou vakcinaci pro všechny, půjde okamžitě demonstrovat. „Jsme svobodná země, takový zásah do mých práv nikomu nedovolím. K volbám nechodím proto, aby mě politikové mohli zabít nějakou injekcí.“
Ve stánku paní Ireně pomáhá 70letá paní Ewa. „V první vlně pandemie se umíralo jen málo, teď ale umírají stovky lidí – a za to může to očkování,“ má jasno. Zastánce očkování, kteří tu a tam promluví ve státní televizi, považuje za nástroj propagandy. „Mám právo umřít přirozenou smrtí, ne po nějaké injekci,“ prohlašuje. Netuším, co by se muselo stát, aby tyto dvě ženy přijaly vakcínu. Nechci si totiž představovat, že skončí s covidem na JIP, jen bych chtěl vědět, zda vůbec existuje tak výmluvný a charismatický lékař, který by je přiměl k očkování.
Vláda má pro odmítače jisté pochopení
Učitelé, lékaři a uniformované složky podle opozičního polského deníku Gazeta Wyborcza povinné očkování nakonec přijmou bez větších protestů. „Plat učitele je malý a vystačí sotva na přežití od prvního do posledního v měsíci. Ale je to jistá práce ve státních službách, takže žádný kantor nebude dávat výpověď jen kvůli očkování, aby další měsíc neměl z čeho zaplatit činži,“ cituje deník jednoho z ředitelů krakovských základních škol. Chudoba je v Polsku velký strašák.
Hlavním náměstím prochází mezi stánky muž oblečený jako polští národní buditelé z 19. století. „Tohle je tradiční krakovská čepice – rogatywka, a tohle haličský knír. Je to styl, kterým se hlásím k tradičním národním hodnotám,“ vysvětluje 26letý Aleksander Kwietniak, očkovaný krakovský intelektuál.
„Hodně toho zanedbala polská vláda, která dlouho hrála hru, že se jí očkování ani moc netýká. Dokonce bych řekl, že vedla něco jako nenápadnou protiočkovací kampaň,“ přemítá.
Konzervativní kabinet PiS, který z pozadí řídí euroskeptik Jarosław Kaczyński, prý nechtěl očkováním znejistět své voliče na východě Polska, karpatské horaly ani obyvatele jižního pohraničí (polských Sudet), kde je k vakcínám největší nedůvěra.
Smysl očkování zpochybňují i někteří zástupci polské katolické církve, především řádoví kněží. Církev je dalším mocným spojencem současné vlády. Aleksander Kwietniak upozorňuje, že vláda má v rukách i veřejnoprávní televizi a rozhlas a tato média vážnost pandemie spíš zlehčovala. Statistika obětí covidu je různě zkreslována, uvádí se třeba počet „včerejších obětí“, který není dopočítán, někdy ani z poloviny. Mrtví se také dělí na oběti covidu a oběti s covidem.
I nejnovější opatření vlády mají nejednoznačné cíle. Od středy 15. prosince budou zavřeny noční kluby a v restauracích může být obsazeno jen 30 procent míst. Tedy v případě, že těch 30 procent míst zabírají neočkovaní. Kapacitu restaurace lze však nad tento limit doplnit ještě o očkované. Stát jedná s odmítači vakcín v rukavičkách, když jim bohorovně vyhrazuje třetinu hospod.
Nejlepším očkováním je prý víra
Vánoční tržnice v Krakově je rozložena ve stínu Mariánského chrámu se skvostným gotickým cihlovým dvojvěžím, cihly byly vypáleny před více než sedmi sty lety.
Jeden z nejkrásnějších kostelů v Polsku skrývá třináctimetrový oltář z konce 15. století. Velikost kostela i celého rynku lze považovat za důkaz někdejšího bohatství, které město nashromáždilo díky těžbě soli v blízkých dolech Wieliczka. A sůl byla ve středověku nad zlato, jak známo z pohádky. Náměstí měří dvě stě metrů na délku, obchůzka vydá na kilometr. Co dům, to památka. A co člověk, to jiný pohled na to, proč se dát, či nedat očkovat proti koronaviru.
Přímo na trzích a také ve všech uličkách kolem náměstí lze u pojízdných stánků koupit tradiční krakovské preclíky sypané mákem. Spíš jsou to rohlíky ve tvaru kroužku, kůrka je křehká a těsto vláčné, místní jim říkají „obwarzanki krakowskie“.
I mezi preclíkáři je skóre odmítačů a příznivců vakcíny 1:1. „Nejvíc pochybovačů žije na ukrajinských a běloruských hranicích. Ty asi k injekci nepřesvědčí nikdo, jsou to tvrdé palice,“ myslí si prodavač Ryszard Lak. A proč se nechal očkovat? „Očkování je zadarmo, tak co bych to nevyužil.“
Další prodavačka makového pečiva tlumočí, co všechno již slyšela od zákazníků z řad antivaxerů. „Například že je to falešná vakcína, že do těch ampulí dávají jen destilovanou vodu,“ vypráví 60letá paní Renata.
„Kdo věří v Boha, ten očkování nepotřebuje,“ tvrdí prodavačka preclíků, která svůj pojízdný krámek zaparkovala na rohu Floriánské ulice a hlavního náměstí. Paní Irena je věřící římská katolička, ale i veselá kopa.
Na dotaz, kdy se narodila, odpovídá polským příslovím: „Mam tyle lat, co na stodole łat.“ Mám tolik let, jako je na stodole záplat. „Lidé se odvracejí od Boha a covid je trest za jejich pochybnosti. Se mnou je Bůh pořád, když spím, když se vzbudím i teď je se mnou,“ je přesvědčena. „U doktora jsem nebyla desítky let, jsem pořád zdravá,“ nebojí se žádné nemoci. „Ani toho covidu,“ zdůrazní.