Železnici čekají velké změny. Nádraží v Praze nepoznáte, budovat se má i v Brně

Vizualizace terminálu na Smíchově

Rozhovor s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou

Železnici čeká příští rok řada významných oprav a rekonstrukcí. Začne se s modernizací například Smíchovského terminálu či Masarykova nádraží. Problematická může být rekonstrukce významného železničního uzlu Česká Třebová a pokračovat se má ve výstavbě dráhy na letiště. Podívejte se, co všechno je v roce 2024 v plánu.

Velké vize představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Čeká nás rekonstrukce velkých stanic, zahájení tří desítek nových staveb, další postup v projektování vysokorychlostních tratí. O tom bude nadcházející rok. Správa železnic bude v příštím roce disponovat rozpočtem ve výši 57,5 miliardy korun,“ uvedl na Facebooku.

Na železnici přesto půjde méně prostředků než v letošním roce. Nižší rozpočet podle Kupky vyvažuje větší objem projektů přichystaných na silnicích, situaci ministr označil jako krátkodobou odchylku. „Pevně doufám, že pro ty další roky se už investice poskládají na železnici i na silnici vyrovnaněji,“ dodal. Rozpočet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se příští rok proti letošku může zvýšit až o 13 miliard korun na 78 miliard Kč.

ČTĚTE TAKÉ: Pod Vyšehradem bude nový železniční most, rozhodl Kupka. Ten historický se zřejmě přesune

Rekonstrukce příští rok začne na 59 kilometrech tratí, na dalších 39 budou práce pokračovat. Na začátku příštího roku Správa železnic dokončí velké rekonstrukce nádražních budov, například renovaci interiérů historické Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze, stejně tak skončí práce v Českých Budějovicích a Plzni. Naplno se rozběhne obnova dalšího památkově chráněného objektu, a to na hlavním nádraží v Pardubicích.

Terminál Smíchov

V příštím roce se zahájí například dlouho očekávaná rekonstrukce terminálu Smíchov. „Stavba bude kombinovat rekonstrukci hlavní části nádražní budovy s odjezdovou halou a nahrazení dnešního jižního křídla čtyřpodlažní novostavbou, která bude sloužit cestujícím i široké veřejnosti,“ uvedl mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. V novém křídle podle něj budou obchody, restaurace, veřejné toalety, úschovní boxy a další potřebné zázemí.

Z centrální části budovy s odjezdovou halou se podle něj po dokončení lidé dostanou přímo do haly nové jižní části. „Na úrovni 1. nadzemního podlaží budou nově propojena obě křídla nádraží s podchody a celé území bude bezbariérové,“ uvedl mluvčí.

Kromě toho plánuje SŽ rekonstrukci železniční stanice včetně opravy nástupišť, vytvoření jednoho nového a opravy podchodů. Vznikne také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a prostranstvím Na Knížecí. SŽ v srpnu na práce vypsala veřejnou zakázku s předpokládanou hodnotou 5,2 miliardy korun.

Masarykovo nádraží

Pokračuje projekt železnice na letiště. Modernizují se úseky v Praze mezi Bubny a Výstavištěm. Zahájí se však také zásadní renovace Masarykova nádraží.

Při rekonstrukci vznikne prostor nad kolejištěm, lepší spojení s Florencí a namísto dosavadních sedmi budou vlaky stavět u devíti kolejí. „Výrazným prvkem bude platforma nad kolejištěm, která odstraní dosavadní bariéru ve městě tím, že propojí Florenc s Hybernskou ulicí,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Práce se spustí na začátku příštího roku, nádraží bude i při rekonstrukci fungovat a vlaky na něm budou nadále zastavovat s dílčími omezeními. Po rekonstrukci bude nejstarší pražské nádraží bezbariérové a nové zastřešení propojí Florenc s Hybernskou ulicí a hlavním nádražím. Z patra povedou eskalátory, schodiště a výtahy na jednotlivá nástupiště. Vznikne rovněž nový vestibul pro čekající cestující.

Brno-Královo Pole

Správa železnic v prosinci začala také s přestavbou nádraží v Brně-Králově Poli, která bude trvat dva roky a bude stát téměř tři miliardy korun. Železničáři zboří nádražní budovu a postaví novou, probourají podchod až za nádraží do Myslínovy ulice, nová nástupiště budou přístupná bezbariérově. Stanice získá delší koleje pro odstavování nákladních vlaků a modernizovat se bude také jedna ze dvou traťových kolejí od Brna-Maloměřic až ke Kuřimi.

„Stanice Brno-Královo Pole není jen železničním uzlem, ale také klíčovým bodem městské a příměstské dopravy. Zajišťuje spojení s Vysočinou a slouží jako vstupní brána do krajské metropole pro stále se rozvíjející obce Tišnovska,“ komentoval zahájení rekonstrukce ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

KRÁLOVOPOLSKÉ NÁDRAŽÍ ČEKÁ NOVÁ ÉRA😃 Rozběhli jsme přestavbu druhého nejvytíženějšího nádraží v Brně. Už za 2️⃣ roky...

Posted by Martin Kupka on Wednesday, December 6, 2023

Uzel Česká Třebová a další stavby

Na příští rok se chystá rovněž modernizace uzlu v České Třebové. Přestože se jedná o klíčový bod české železniční sítě, neočekává Správa železnic, že by mělo docházet ke zpožďování vlaků. „Uzel Česká Třebová je velice rozsáhlý, ale nebude mít tak radikální vliv, jako například tratě Poříčany–Velim, Ústí nad Orlicí – Brandýs, uzavření tratě Blansko–Brno. Tohle všechno máme za sebou. Čili to, co bylo roce 2022 hojně zmiňováno, už se opakovat nebude,“ sdělil Svoboda v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Začne také rekonstrukce koridorového úseku z Lipníka nad Bečvou do Drahotuší, výstavba nové trati z Plzně do Stodu a modernizace trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Správa železnic zahájí celkovou rekonstrukci hlavního nádraží v Hradci Králové, elektrizovat a opravovat se bude trať na Rychnovsku z Týniště nad Orlicí do Solnice. „Stavební práce čekají úsek podkrušnohorské magistrály mezi Kyjicemi a Chomutovem. Celkovou renovací projdou nádraží v Chrastavě a Hrádku nad Nisou na Liberecku,“ uvedla Správa železnic.

Tagy: