Učitelé upravují učivo
Opakování a zjišťování úrovně znalostí jednotlivých žáků – to je jeden z úkolů pro učitele na začátku letošního školního roku. Většina dětí se do školy vrátila po pětiměsíční pauze a on-line výuka během koronavirové pandemie nebyla dostupná všem. Ke sjednocení znalostí má pomoci i doučování. Učitelé řeší také jak žáky hodnotit.
Žačka 6. třídy základní školy Miriam Sedláková pro CNN Prima NEWS řekla, že s učiteli, podobně jako jiní školáci, musela komunikovat nejprve přes e-mail, po měsíci se pak výuka prováděla formou videorozhovorů. Během nich se sice probírala například čeština či matematika a někdy přírodověda s vlastivědou, ale čas příliš nebyl na cizí jazyky. Její maminka Jana Sedláková říká, že malá žačka při domácí výuce veškeré učivo nezvládala. „Komplexně celé učivo určitě ne, třeba v matematice je mnohem lepší klasická výuka,“ řekla televizi Sedláková.
Stejný problém měli také studenti ze středních škol. „Mně přišla nejhorší chemie, protože to potřebuji slyšet a vysvětlit, a doma jsem si musela všechno dlouho hledat a půlku jsem ani nepochopila,“ řekla pro CNN Prima NEWS Žaneta Zemanová, která by letos měla maturovat. To čeká i Vojtěcha Nouska, který se dle svých slov pokusí dohnat především ty předměty, z nichž chce maturovat. „Myslím, že to lze dohnat, že nás k tomu budou učitelé vést, ale některé předměty už bohužel nedoženu,“ doplnil středoškolský student.
Až 10 tisíc dětí bez distanční výuky
On-line výuka ani nebyla dostupná všem. Až 10 tisíc dětí se jí totiž neúčastnilo. „Někteří žáci mají tu mezeru větší, a potom půjde o to, jestli tam bude individuální doučování, nebo nějaké neziskovky nebo studenti z pedagogické fakulty,“ řekla televizi CNN Prima NEWS ředitelka školy Martina Říhová.
Jednotliví učitelé mohou využít také doporučení České školní inspekce. „My jsme chtěli naznačit ty kroky, které považujeme za důležité a také ukázat, že toto budeme v té škole sledovat a rádi budeme k dispozici ke konzultacím,“ uvedl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Jarní distanční výuka ale také prověřila, které učivo je nadbytečné. Dotknout se to může například českého jazyka a literatury. „Teď to byl opravdu takový praktický trenažér, kde jsme si mohli ověřit, že v té češtině se budeme muset zaměřit na některé autory více a ty ostatní jen zmínit,“ řekl Andrys.