Tradiční autoprůmysl? Passé, míní Kovanda. Našlápnout ekonomiku má výroba čipů

Ekonom Lukáš Kovanda

Zahraniční investice desítek miliard do autoprůmyslu se spalovacími motory v Česku představují prvních 20 let tohoto tisíciletí, ale nyní jsou passé. Musíme nalézat nové rozvoje ekonomiky, řekl ekonom Lukáš Kovanda s tím, že v tomto ohledu je „málokteré odvětví důležitější než výroba čipů“. Podle něj je nutné zájem o zahraniční investice orientovat tímto směrem, jelikož o „tradiční autoprůmysl“ nebude možné se v budoucnu opírat, sdělil v pořadu SVĚT FINANCÍ S TRINITY BANK na CNN Prima NEWS.

Ekonom nejdříve upozornil na skutečnost, že Česko patří ve srovnání se zeměmi Visegrádské čtyřky k nejsilnějším zemím v rámci přímých zahraničních investic. Zásadní část se při tom opírala o autoprůmysl. „Bavíme se o desítkách miliard korun, ale je to už minulost, je to Česko prvních 20 let tohoto tisíciletí, přičemž tato doba je již passé,“ přiblížil.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Doba je zlá, ale my si s tím poradíme, uklidňuje šéf Volkswagenu. Naznačil budoucnost Škody

„Model investic se hlavně opíral o autoprůmysl spalovacích motorů. Česko nyní nedokáže zachytávat se stejným úspěchem trend elektromobility. Je nutné nalézat nové možnosti rozvoje ekonomiky, které zatím nejspíš nemáme,“ uvedl Kovanda. V návaznosti na to připomněl, že nejzásadnějším trendem je výroba čipů. „Technologie je naprosto klíčová nejen z hlediska elektromobility, ale především z hlediska vojenské výroby,“ zdůraznil.

Kovanda připomněl i případ tchajwanského producenta, který Česko upozadil při výběru umístění své pobočky. „Z toho může vyplývat, že tento obor, který má velkou perspektivu, bohužel u nás kořeny nezapouští. Je to určitý políček do tváře našeho hospodářství, ale současně budíček, ať se probudíme a začneme bojovat o zahraniční investice. O tradiční autoprůmysl se skutečně opírat nemůžeme,“ vyzdvihl v pořadu SVĚT FINANCÍ S TRINITY BANK.

Podobně to vidí i europoslanec Luděk Niedermayer (TOP09), který byl rovněž hostem pořadu. „Začínáme si postupně uvědomovat, že musíme opravdu přidat. Musíme nejen dorovnat investiční podmínky v porovnání s ostatními členskými státy EU,“ sdělil. Někteří ekonomové i poslanci prý zpochybňují i transformaci ekonomiky směrem k jiným technologiím. „Nízkoemisní technologie budou hrát klíčovou roli. Pochybnosti ohledně této skutečnosti vedou k nedostatečné podpoře, která ve výsledku politiky nijak nemotivuje k tomu, aby o takové příležitosti zabojovali,“ sdělil europoslanec.

Autoprůmysl a nemovitosti jako spojité nádoby

Případné omezení automobilového průmyslu by podle Kovandy mohlo vést ke zhoršení situace na trhu s nemovitostmi. „Pokud by došlo až k černému scénáři zhroucení, dotkne se to i jiných oblastí. Tou klíčovou jsou právě reality. Tento druh průmyslu nejenže vytváří pracovní místa, ale stojí v určité míře za drahotou v oblasti nemovitostí. Suverénně nejvyšší nárůst cen zaznamenáváme v Mladé Boleslavi. Jelikož zde sídlí automobilka Škoda, je stále velký zájem o stěhování do města,“ vysvětlil ekonom. Podle Niedermayera však souvislost mezi těmito dvěma oblastmi není natolik silná, aby se o ní dalo takto hovořit.

Mnohé firmy podle ekonoma Štěpána Křečka zmutovaly do zombie podoby a žijí jen z dotací. Jejich škrty jsou nutné, míní ekonom. Více se dozvíte v přiložené reportáži:

Tagy: