V Brně se rozhořely spory ohledně prostoru před nádražím. Ve hře je i unikátní řešení

Prostory před nádražím v Brně jsou předmětem debat.

Brno zavádí sdílenou zónu

V Brně se rozhořely spory o nedávno zmodernizované prostory před nádražím. Krajský úřad tvrdí, že pěší zóna za miliony korun je protizákonná. Město tak bude muset rozhodnout, co s hustým provozem v místě dál. Nabízí se alternativní řešení, takzvaná sdílená zóna.

Loni to byla velká sláva. Město splnilo jeden ze svých předvolebních slibů a před hlavním nádražím provedlo rekonstrukci za zhruba 16 milionů korun. „Cílem úpravy bylo prostor víc otevřít chodcům, proto došlo k odstranění části zábradlí a vznikla tam pěší zóna,“ vysvětloval v říjnu vedoucí Tiskového střediska Magistrátu města Brna Roman Burián.

ČTĚTE TAKÉ: Německá stávka na železnici zasáhne i české cestující. Ruší se většina dálkových spojů

Na pěší zónu si ale místní ani nestihli zvyknout a už se s ní musejí rozloučit. „Samozřejmě, že je to Kocourkov, protože tady chodí lidi z nádraží a bude tady maximální zmatek,“ okomentoval chystané změny jeden z Brňanů. „Měli by se domluvit. Ale měla by to být spíš pěší zóna,“ podotkla oslovená žena a opačného názoru byl například další kolemjdoucí: „Já si myslím, že tady je pěší zóna asi zbytečná. Máme tady podchod, každý si na to dává pozor.“

„Město Brno dostatečně neodůvodnilo, proč by chodci v tomto daném úseku měli mít větší ochranu. Navíc na křižovatce za viaduktem na začátku Křenové ulice začaly vznikat dopravní kolony,“ uvedla mluvčí Krajského úřadu Jihomoravského kraje Alena Knotková.

Magistrát s verdiktem nadřazené instituce nesouhlasí. „My se s tímto neztotožňujeme, stále považujeme za správné, že ta pěší zóna zde byla stanovena. Nicméně to rozhodnutí respektujeme,“ poznamenal mluvčí Magistrátu města Brno Filip Poňuchálek.

Město teď prověřuje alternativní řešení. Místo pěší zóny by mohlo zavést zónu sdílenou. „Ta je typická tím, že zde mají všichni účastníci dopravního provozu stejný prostor, to znamená, že nejsou řidiči automobilů nadřazováni. Je zde také omezená rychlost na 20 kilometrů v hodině a je právě vhodná pro takové prostory,“ vysvětlil Poňuchálek.

Pokud by se nakonec město rozhodlo k zavedení sdílené zóny, připsalo by si Brno další unikát. V Česku by se totiž jednalo o první aplikaci tohoto nového silničního pravidla. Jestli taková zóna přispěje ke zklidnění provozu, a hlavně k většímu bezpečí chodců, to se ukáže až v praxi.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Praha kvůli havarijnímu stavu uzavřela Libeňský most. Nesmí přes něj jezdit tramvaje

Tagy:
hlavní nádraží doprava Brno prostory Roman Burián Magistrát města Brno Filip Poňuchálek Alena Knotková Krajská úřad Jihomoravského kraje pěší zóna sdílená zóna