Viník tragické nehody v Bratislavě měl na kontě 16 přestupků. Proč nepřišel o řidičák?

Dušan Dědeček se svojí svěřenkyní Ivanou Krištofičovou

Policie po nehodě v Bratislavě zadržela sportovního funkcionáře

Viník tragické nedělní nehody v Bratislavě Dušan Dědeček za 11 let spáchal 16 dopravních přestupků. Ve většině případů překročil rychlost. Prokurátor podal návrh na vzetí Dědečka do vazby právě kvůli obavě, aby nepokračoval v trestné činnosti. Odborníci vysvětlili, proč bývalý šéf Deaflympijského výboru Slovenska v minulosti nepřišel o řidičský průkaz. Podle analytika Jozefa Drahovského k přestupkům nejspíše došlo před zavedením současného systému.

O počtu přestupků, kterých se Dědeček dopustil, informovala televize Markíza. V minulosti překročil maximální povolenou rychlost nebo parkoval na zákazu stání. Jízda pod vlivem alkoholu mezi proviněními údajně nebyla.

Dopravní analytik Jozef Drahovský pro web Plus jeden deň objasnil fungování slovenského systému sankcí za dopravní přestupky. Považuje jej za efektivnější než bodový systém, kterým se řídíme v České republice. „Máme zavedený přísnější systém, než je bodový systém v Česku. Po třech přestupcích následuje školení a přezkoušení. Nevidím důvod systém zmírňovat na úroveň českého bodového systému, který navíc představuje velké finanční náklady,“ vysvětlil analytik.

„Přestupky zřejmě musely být z předchozího období, jelikož teď by měl po třech přestupcích povinnost absolvovat školení a následné zkoušky,“ přiblížil Drahovský důvod, proč Dědeček nepřišel o řidičský průkaz i přes vysoké množství spáchaných dopravních přestupků.

Policejní prezident Štefan Hamran v pondělí po tragédii řekl, že se Dušan Dědeček choval agresivně vůči policistům i zasahujícím záchranářům. Po vystřízlivění ovšem s policií spolupracoval a žádal, aby ho příslušníci zákona zabili nebo mu půjčili zbraň s tím, že to udělá sám. Podle experta Jána Bazovského by si policie měla více všímat agresivního chování. „O povaze řidiče svědčí jeho reakce. Bylo jasně vidět, že byl po nehodě agresivní,“ uvedl.

Policisté mohou na místě udělit zákaz řízení

Právě u takových řidičů by měli policisté adekvátně reagovat. „Policisté mají kvůli plynulosti a bezpečnosti dopravního provozu oprávnění ukládat za přestupky sankce. Kromě pokut se může jednat i o zákaz činnosti nebo mohou nařídit přezkoumání odborné a zdravotní způsobilosti,“ přiblížil Bazovský. Ani podle něj by Slovensko nemělo zavádět bodový systém, který funguje u nás. Podle analytika je výhodou, že slovenští policisté mohou na místě rovněž uložit zákaz řízení motorového vozidla už po třech nebo čtyřech vážných přestupcích.

Podle Bazovského však policisté na Slovensku tamní systém většinou nevyužívají a obvykle se spokojí s udělením pokuty. „Nikdo nezkoumá povahu řidičů. Ministr vnitra tvrdí, že auto je zbraň, a proto si šoféři zaslouží vysoký trest. Když ale posíláme myslivce na zdravotní prohlídky, měli bychom to vyžadovat i od řidičů, pakliže je podle přestupků zjevné, že se nějaký člověk chová agresivně. Spáchání několika závažných přestupků v řadě svědčí o tom, že nějaký problém má,“ uzavřel Bazovský.

Tagy: