Předvolební dění se často točí kolem vývoje preferencí politických stran. Agentury se skrze průzkumy snaží co nejpřesněji ukázat, jak by dopadly volby, pokud by se konaly v daném měsíci. Redakce CNN Prima NEWS připravila přehledné interaktivní grafy, ze kterých je vidět, jak se za poslední rok a půl před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2021 měnily preference u jednotlivých stran i agentur.
Není tajemstvím, že největší propad volebních preferencí postihl za poslední přibližně půlrok koalici Pirátů a Starostů. „Od začátku roku zaznamenává setrvalý pokles, a to napříč všemi agenturami. Zároveň vidíme, že modely Kantaru a agentury Data Collect přisuzují PirSTAN vždy vyšší podporu než STEM, Ipsos a Median. Naopak Spolu pozvolna roste, a to nejen u agentury Ipsos, u které si konzervativní koalice průzkumy zadává,“ říká datový analytik CNN Prima NEWS David Horák.
Redakce CNN Prima NEWS připravila ve spolupráci s datovým oddělením vývoj preferencí stran od ledna 2020, tedy téměř dva roky před nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny. V interaktivních grafech existuje možnost zakliknout jen požadovanou stranu či agenturu, v případě koalic je možné vidět i vývoj jednotlivých stran.
Politické preference nejčastěji v měsíčním opakování vydávají agentury STEM, Median, Kantar, CVVM, Ipsos a Data Collect. Jak si u nich partaje vedou? Kdo nejvýše staví hnutí ANO a u koho mají navrch Piráti se Starosty? Vypsali jsme pro vás několik nejvýznamnějších ukazatelů a trendů, podle kterých se mohou strany nebo voliči orientovat v posledních týdnech či dnech před finálním vhozením hlasovacích lístků do urny.
Volebním průzkumům kraluje ANO
Nejsilnější stranou v Česku je dlouhodobě hnutí ANO premiéra Andreje Babiše. Nejvíce, v srpnu a září i přes 30 procent, mu dlouhodobě přisuzuje agentura STEM následovaná CVVM. Naopak Kantar dával průměrně o pět procent méně. V září 2021 byl průměr hnutí ANO ze všech agentur 27,3 procenta.
Druhá vládní strana ČSSD má nejvíce u CVVM, průměrně se však drží kolem 4,5 procenta, což by znamenalo, že nepřekročí potřebnou pětiprocentní hranici a v Poslanecké sněmovně bude chybět. Ještě před rokem však sociální demokracie měla u většiny agentur přes sedm procent.
Preference TOP 09 neodpovídají růstu Spolu
Pozoruhodná situace je u koalice Spolu, jejíž preference každým měsícem rostou a která vážně atakuje i hnutí ANO. U Ipsosu nebo Kantaru má téměř 25 procent, nejméně jí přisuzuje STEM. V září měla koalice Spolu průměrný výsledek 22,4 procenta. Z jednotlivých stran mají stejný trend růstu ODS a KDU-ČSL, naopak TOP 09 stagnuje na hodnotách kolem 5 procent.
Koalice Pirátů a Starostů se může nejvíce radovat z volebních průzkumů Kantaru a Data Collectu, všechny agentury ale ukazují za poslední měsíce postupný propad. Ještě v březnu byl průměr koalice 28,2 procenta, v září je už jen 19,2 procenta. Při detailnějším pohledu zjistíme, že preference Pirátů klesají daleko rychleji než STAN. Piráti měli v březnu 20 procent, v srpnu už pod 12. Naopak Starostové klesli během stejného období ze 13 na 9.
Neoblíbený Kantar u KSČM
Hnutí SPD se nedaří u Medianu, jen v červenci klesly jeho preference na osm procent, strana má jinak dlouhodobý průměr kolem 10 až 11 procent. Komunisté mají poslední rok a půl kontinuálně kolem pěti procent, pouze CVVM jim ukazuje 7,5 procenta. Naopak u Kantaru KSČM málokdy překoná klíčovou hranici pěti procent, minulý rok v listopadu by ji podle průzkumů volilo dokonce jen 3,5 procenta lidí.
Hnutí Přísaha Roberta Šlachty mělo od března u všech agentur nárůst až k 6,5 procenta. V srpnu měla strana podle Kantaru ještě šest procent, u ostatních agentur ale její podpora klesala. STEM pak hnutí v září přisoudil jen 2,2 procenta.
Co se týče krátkého srovnání agentur, u většiny z nich jsou u stran se ziskem kolem pěti procent patrné totožné trendy, stejně tak tomu je v případě SPD a koalice Spolu. Největší rozdíly jsou u PirSTAN a hnutí ANO.
Strana Andreje Babiše má největší výkyvy u agentury Kantar. Zatímco u Medianu se ANO po dubnovém poklesu ihned vrátilo nad 25 procent, u Kantaru to trvalo o dva až tři měsíce déle.