Volební průzkumy PŘEHLEDNĚ: U kterých agentur se daří hnutí ANO či koalici Spolu?


Předvolební dění se často točí kolem vývoje preferencí politických stran. Agentury se skrze průzkumy snaží co nejpřesněji ukázat, jak by dopadly volby, pokud by se konaly v daném měsíci. Redakce CNN Prima NEWS připravila přehledné interaktivní grafy, ze kterých je vidět, jak se za poslední rok a půl před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2021 měnily preference u jednotlivých stran i agentur.

Není tajemstvím, že největší propad volebních preferencí postihl za poslední přibližně půlrok koalici Pirátů a Starostů. „Od začátku roku zaznamenává setrvalý pokles, a to napříč všemi agenturami. Zároveň vidíme, že modely Kantaru a agentury Data Collect přisuzují PirSTAN vždy vyšší podporu než STEM, Ipsos a Median. Naopak Spolu pozvolna roste, a to nejen u agentury Ipsos, u které si konzervativní koalice průzkumy zadává,“ říká datový analytik CNN Prima NEWS David Horák.

Redakce CNN Prima NEWS připravila ve spolupráci s datovým oddělením vývoj preferencí stran od ledna 2020, tedy téměř dva roky před nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny. V interaktivních grafech existuje možnost zakliknout jen požadovanou stranu či agenturu, v případě koalic je možné vidět i vývoj jednotlivých stran.

Politické preference nejčastěji v měsíčním opakování vydávají agentury STEM, Median, Kantar, CVVM, Ipsos a Data Collect. Jak si u nich partaje vedou? Kdo nejvýše staví hnutí ANO a u koho mají navrch Piráti se Starosty? Vypsali jsme pro vás několik nejvýznamnějších ukazatelů a trendů, podle kterých se mohou strany nebo voliči orientovat v posledních týdnech či dnech před finálním vhozením hlasovacích lístků do urny.

Volebním průzkumům kraluje ANO

Nejsilnější stranou v Česku je dlouhodobě hnutí ANO premiéra Andreje Babiše. Nejvíce, v srpnu a září i přes 30 procent, mu dlouhodobě přisuzuje agentura STEM následovaná CVVM. Naopak Kantar dával průměrně o pět procent méně. V září 2021 byl průměr hnutí ANO ze všech agentur 27,3 procenta.

Druhá vládní strana ČSSD má nejvíce u CVVM, průměrně se však drží kolem 4,5 procenta, což by znamenalo, že nepřekročí potřebnou pětiprocentní hranici a v Poslanecké sněmovně bude chybět. Ještě před rokem však sociální demokracie měla u většiny agentur přes sedm procent.

Preference TOP 09 neodpovídají růstu Spolu

Pozoruhodná situace je u koalice Spolu, jejíž preference každým měsícem rostou a která vážně atakuje i hnutí ANO. U Ipsosu nebo Kantaru má téměř 25 procent, nejméně jí přisuzuje STEM. V září měla koalice Spolu průměrný výsledek 22,4 procenta. Z jednotlivých stran mají stejný trend růstu ODS a KDU-ČSL, naopak TOP 09 stagnuje na hodnotách kolem 5 procent.

Koalice Pirátů a Starostů se může nejvíce radovat z volebních průzkumů Kantaru a Data Collectu, všechny agentury ale ukazují za poslední měsíce postupný propad. Ještě v březnu byl průměr koalice 28,2 procenta, v září je už jen 19,2 procenta. Při detailnějším pohledu zjistíme, že preference Pirátů klesají daleko rychleji než STAN. Piráti měli v březnu 20 procent, v srpnu už pod 12. Naopak Starostové klesli během stejného období ze 13 na 9.

Neoblíbený Kantar u KSČM

Hnutí SPD se nedaří u Medianu, jen v červenci klesly jeho preference na osm procent, strana má jinak dlouhodobý průměr kolem 10 až 11 procent. Komunisté mají poslední rok a půl kontinuálně kolem pěti procent, pouze CVVM jim ukazuje 7,5 procenta. Naopak u Kantaru KSČM málokdy překoná klíčovou hranici pěti procent, minulý rok v listopadu by ji podle průzkumů volilo dokonce jen 3,5 procenta lidí.

Hnutí Přísaha Roberta Šlachty mělo od března u všech agentur nárůst až k 6,5 procenta. V srpnu měla strana podle Kantaru ještě šest procent, u ostatních agentur ale její podpora klesala. STEM pak hnutí v září přisoudil jen 2,2 procenta.

Co se týče krátkého srovnání agentur, u většiny z nich jsou u stran se ziskem kolem pěti procent patrné totožné trendy, stejně tak tomu je v případě SPD a koalice Spolu. Největší rozdíly jsou u PirSTAN a hnutí ANO.

Strana Andreje Babiše má největší výkyvy u agentury Kantar. Zatímco u Medianu se ANO po dubnovém poklesu ihned vrátilo nad 25 procent, u Kantaru to trvalo o dva až tři měsíce déle.