Rozhovor s Ladislavou Zaklovou a Vladislavem Moravcem
Česko bylo po listopadu 1989 zaplavováno nekvalitním textilem ze zahraniční – zejména z asijské provenience. Značka QZ – Zaručená kvalita vznikla na podporu domácích textilních výrobců, kteří chtěli zahraniční konkurenci málo kvalitního oblečení čelit. „Chtěli jsme toto zboží od českého odlišit,“ řekla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Ladislava Zaklová, výkonná ředitelka spolku Sotex Ginetex CZ, jenž je správcem zmíněné značky. „Zákazníky jsme museli dlouho přesvědčovat, aby nekoukal jen na cenu,“ doplnil Vladislav Moravec, majitel společnosti Moravec kvalitní ponožky.
Značka QZ – Zaručená kvalita má za sebou již 20 let existence na českém trhu. Spolek Sotex Ginetex CZ, který je jejím správcem, ji uděluje firmám z odvětví textilního průmyslu. Cílem značky je informovat spotřebitele o výjimečných kvalitách takto označených výrobků. Jejich testování se provádí v nezávislé zkušební laboratoři.
Design, kvalita a komfort se nevylučují
Kvalita, pohodlí, atraktivní design a zdravotní přínosy – to byly pojmy, které se v minulosti při výrobě obuvi ne vždy setkávaly. Bylo to často buď, anebo. V posledních několika letech však módní aspekty nepatrně ustupují do pozadí a zákazníci čím dál více při rozhodování o nákupu upřednostňují garantovanou kvalitu, pohodlí a zdravotní benefity dané obuvi. V obuvi totiž trávíme většinu dne a to, v jak moc kvalitní obuvi ji trávíme, rozhoduje velmi výrazně o našem zdravotním stavu. Obuv však nemá vliv nejen na naše chodidla, ale i na celkové držení těla, stav páteře, působí na svalstvo celého pohybového aparátu.
Tato značka, která je součástí programu Česká kvalita spadajícího pod Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky, vznikla jako podpora odpovědných podnikatelů a obchodníků. „Impulzem vzniku značky byl rostoucí dovoz méně kvalitního zboží a měla za cíl toto zboží odlišit od českého kvalitního,“ vysvětlila Ladislava Zaklová, výkonná ředitelka spolku Sotex Ginetex CZ.
Značku mohou získat také šetrné prádelny
V současné době se značkou QZ – Zaručená kvalita může na českém trhu chlubit 26 firem. Spotřebitel ji nalezne například na oblečení, lůžkovinách či dalších textilních výrobcích. „Snažíme se zapojit také služby, takže značkou se honosí také některé prádelny, které prádlo perou kvalitně a neničí je,“ dodala Zaklová.
V centru pozornosti dětská obuv
Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA) je majitelem ochranné známky „Žirafa – Zdravotně nezávadná obuv - bota pro Vaše dítě“. Značka „Žirafy“ je kvalitní a zdravotně nezávadné dětské obuvi propůjčována již od roku 1997.
Jednou z firem, které značku QZ – Zaručená kvalita drží, je společnost Moravec kvalitní ponožky, která se zaměřuje na výrobu ponožek pro širokou paletu příležitostí. A to od ponožek pro každodenní použití přes společenské až po ponožky sportovní. „Značka nám velmi pomáhá, zákazník má díky ní informaci, že materiály, které používáme, jsou zdravotně nezávadné nebo že tam jsou použité materiály, které tam skutečně mají být,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vladislav Moravec, majitel a jednatel společnosti Moravec kvalitní ponožky.
Obchod s textilem a výroba v garáži
Podle Ladislavy Zaklové je důležité, že textilní výrobky svou značku kvality mají. Přestože se může zdát, že trh je jasně rozdělen na segment, kde se prodávají výrobky věhlasných brandů, a na ty ostatní. „QZ – Zaručená kvalita říká, že ten výrobek je podrobený nějaké analýze a ta je podložena tím, že výrobek má splňovat nějaké normy, jež se k němu váží,“ vysvětlila. Podle ní tedy takzvaně značkové zboží nemusí splňovat parametry, které spolek Sotex Ginetex CZ pro udělení značky vyžaduje.
A to byl také důvod, proč Vladislav Moravec začal před čtvrtstoletím ponožky vyrábět. „Začínali jsme tak, že jsme měli obchod s textilem. Ponožky jsme nejprve nakupovali a prodávali a dobře se nám prodávaly ty kvalitní. Pořídili jsme tedy pletací stroj a s ním jsme v garáži začali ponožky sami vyrábět,“ popsal Moravec počátky svého „ponožkového byznysu“. Ty prý nebyly úplně jednoduché, zákazníky bylo třeba přesvědčit, aby při nákupu nehleděli jen na cenu. „Teď vidím, že ta mravenčí práce stála za to,“ dodal Vladislav Moravec.