Pololetní vysvědčení na českých školách
Svá pololetní vysvědčení si během středy převezme přibližně jeden milion žáků základních škol a více než 485 tisíc středoškoláků. Hodnocení práce ve škole obdrží 118 264 prvňáků. Na základkách se jedná možná o poslední vysvědčení v tradiční podobě, na jakou jsme byli dosud zvyklí. Už na konci letošního školního roku by totiž mohlo být zavedeno nové hodnocení, kde vyučující poskytují žákům zpětnou vazbu slovně podle určených kritérií. CNN Prima NEWS se ptala učitelů, jaký mají na tento nový přístup názor.
Školy v pololetí rozdávají pouze výpis z vysvědčení. Listinná podoba s ochrannými prvky se dává až na konci školního roku. Vysvědčení, tak jak jej známe dnes, by se ale brzy mohlo změnit. Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně totiž vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Názory na slovní hodnocení se však liší.
ČTĚTE TAKÉ: Vše o přihlašování na přijímací zkoušky. Na co si dát pozor a kdy čekat výsledky?
Například na Waldorfské škole v Českých Budějovicích jsou za tento pokrok rádi a vítají ho. „Do pouhé známky se nedá obsáhnout vše, co je potřeba pro úspěšné vzdělávání a výchovu dítěte. Pro nás tato změna však není potřeba, protože my tak už hodnotíme a nepotřebujeme to strukturované,“ vysvětluje ředitelka školy Milena Vlčková na dotaz CNN Prima NEWS.
Nové vysvědčení bude mít šest stran. Žáci v něm mohou hodnotit i sami sebe
Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, uvedla Jana Kratochvílová, jedna z autorek projektu. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku.
Ve slovním hodnocení žáka prý spatřuje samé výhody. „Nám jde o celistvý pohled na to dítě, nikoliv o vzbuzení soutěživosti. Cílem je podpořit vnitřní motivaci dítěte a jeho radost z učení,“ poznamenala s tím, že toho se známkami dosáhnout nedá.
Odlišný pohled zastává učitelka na Základní škole ve Velkých Přílepech, kde využívají oba způsoby. „My slovní hodnocení běžně používáme a děti jsou na něj zvyklé i na konci roku. Ale myslím si, že své nezastupitelné místo má i klasická známka, protože to slovní hodnocení může mít nějaké úskalí, například, že si člověk nějaké slovo vysvětlí různě, zatímco známka je zkrátka daná,“ upozornila ve vysílání.
Pololetní vysvědčení na českých školách Zdroj: CNN Prima NEWS
Pololetní vysvědčení na českých školách Zdroj: CNN Prima NEWS
Pololetní vysvědčení na českých školách Zdroj: CNN Prima NEWS
Pololetní vysvědčení na českých školách Zdroj: CNN Prima NEWS
Pololetní vysvědčení na českých školách Zdroj: CNN Prima NEWS
Pololetní vysvědčení na českých školách Zdroj: CNN Prima NEWS
Pololetní prázdniny mají v České republice jednotný termín, následující týdenní jarní prázdniny se liší podle okresů. Letos začínají v některých regionech včetně poloviny Prahy v pondělí 5. února, ostatní okresy je mají v následujících týdnech. V posledních okresech, jako jsou například Benešov, Beroun, České Budějovice nebo Pardubice, skončí jarní prázdniny 17. března.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Lízá mě Líza a chtivě polyká. Učebnice pro žáky třetí třídy zaráží rodiče sérií dvojsmyslů