Domškoláků stále přibývá. Dětí, které se vzdělávají doma, je od loňského roku o další stovky víc. Rodiče tento alternativní způsob vzdělávání volí kvůli své jiné filozofii nebo hodnotám, které dětem chtějí předat. Někdy zase nemají poblíž svého domova školy, které by splňovaly jejich nároky na výuku. Pak volí i způsob vzdělávání pomocí komunitních skupin, kdy sdružují několik domškoláků. O výuku se pak rodiče dělí.
Podle statistik ze serveru ucitneboneucit.cz vyplývá, že nárůst domškoláků roste každoročně. Podle odhadu se nyní učí doma kolem tří až čtyř tisíc dětí. V minulém roce 2017/2018 jich bylo celkem 2591.
Každé dítě, které je v individuálním vzdělávání, je zároveň vedeno v kmenové škole jako řádný žák. Tuto školu plní, jenom jinou formou. Platí pro něj stejná pravidla jako pro žáky denního studia a každé pololetí musí splňovat plán dané školy. To kontroluje ředitel, který volí následnou formu testování. Podle výsledků pokusného ověřování Národního ústavu vzdělávání je nejefektivnější způsob portfoliového hodnocení dětí. Ředitel pak může zvolit další dodatečné způsoby dozkoušení formou testů.
„Socializace je jeden obrovský nafouknutý mýtus,“ zmínila specialistka na domácí vzdělávání Stáňa Kratochvílová
Podle odborníků jsou naopak děti z domácího vzdělávání socializovány mnohem více. Navštěvují totiž různé zájmové kroužky a aktivity. Navíc se rodiny mezi sebou často navštěvují. „Já jsem se za celou praxi nesetkala s tím, že by domácí vzdělávání vytvořilo nějakého asociála. Naopak děti mají často mnohem větší prostor vybudovat si sebeúctu a být dobře zakořeněné v rodině. Poté se jim velice často do společnosti vstupuje velmi dobře a jsou oproti běžným vrstevníkům ze škol velmi dobře vybavené. I z těchto dětí jsou různí vedoucí nebo velmi aktivní děti,“ uvedla Stáňa Kratochvílová.
Důvody volby individuálního vzdělávání
Volba výuky doma je ovlivněna hlavně tím, že rodiče chtějí být se svými dětmi co nejdéle. Je potřeba ale zavést takový způsob, aby to vyhovovalo jak dětem, tak rodičům, tvrdí Kratochvílová. „Lidé, kteří mají určitou filozofii a chtějí ji nějakou chvíli ještě předávat svým dětem, volí právě výuku doma,“ uvedla. Další z častých odůvodnění je, že rodičům nevyhovuje škola, která je v blízkosti jejich bydliště. Nesplňuje kvality, které by podle nich splňovat měla. Někdy rodiče často cestují, a tak je pro ně nereálné, aby děti docházely do školy.
Aby rodiče své děti doma mohli vzdělávat, musí mít na první stupeň maturitní zkoušku a pro druhý stupeň pak vysokoškolský diplom. "Domácí vzdělávání není ale podle mě škola doma, je to určitý životní styl. Dítě vzděláváte různými způsoby, ne jen tím, že sedí doma za stolem, ale i tím, že dítě někam jezdí, navštěvuje a poznává nová místa," dodala specialistka na domácí vzdělávání Stáňa Kratochvílová.
Aneta Šimečková