Jízdenky na vlak mohou podražit až o 17 procent, přiznává Kupka. Jasno bude v říjnu

České dráhy

Zdražování na železnici

Zdražování se v brzké době nevyhne ani železnici. Také dopravci se totiž potýkají s rostoucími cenami energií, které musí začít nevyhnutelně promítat do cen jízdenek. Přestože parametry prosincového navýšení cen u Českých drah ještě nejsou známé, mohlo by se zdražení kvůli inflaci pohybovat i kolem 17 procent, připustil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Od září se navíc na dráhu vrátil větší počet cestujících, proto rychleji mizí levnější jízdenky. Značná část cestujících si tak připlatí již nyní.

K plošnému navýšení cen dojde jako obvykle s nástupem nového jízdního řádu, tedy v první polovině prosince. Tradičně se zdražuje přibližně podle inflace. Jenže zatímco v posledních letech to bylo jen o pár procent, v současnosti je inflace výrazně vyšší – 17,2 %.

Zdražení by také letos podle něj mohlo být v úrovni inflace. „Obvykle se na konci roku i v předchozích letech zdražovalo přibližně v úrovni inflace. Myslím si, že to nebude výš než v úrovni inflace,“ doplnil ministr.

„Otázku zdražení jízdenek chceme uzavřít v prvním říjnovém týdnu, kdy zároveň již máme domluvené setkání s jednotlivými zástupci krajů, se kterými to musíme také logicky řešit,“ sdělil Kupka pro CNN Prima NEWS.

Musíme zachovat veřejnou dopravu dostupnou pro cestující a zároveň udržitelnou pro dopravce

Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky by však zdražení mělo být spíše pod mírou inflace. „České dráhy v příštím roce určitě nezdraží jízdné ve výši současné inflace, zvýšení cen bude nižší. Průměrná míra inflace v Česku se nyní pohybuje kolem 17 procent, zdražení tedy nepřesáhne oněch 17 procent, mělo by být pod touto mírou inflace. Musíme zachovat veřejnou dopravu dostupnou pro cestující a zároveň udržitelnou pro dopravce. Jasněji bude po diskusi, která začne na začátku října,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.

Můžeme zdražit až o pětinu, varuje dopravce

Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec tak optimistický není. Jízdenky mohou podle něj teoreticky zdražit až o pětinu. „Může to být i ta spodní hranice, tedy k deseti procentům. Z našeho průzkumu trhu ohledně citlivosti zákazníků na cenu nám vychází, že navýšení u spodní hranice je reálnější, než těch maximálních dvacet procent. Nechceme se dostat do situace, že by ceny jízdného vyháněly lidi z vlaků pryč,“ řekl v rozhovoru pro iDnes.cz.

„K úpravě tarifu dojde od 11. prosince 2022. O rozsahu úpravy k tomuto datu zatím nebylo rozhodnuto,“ reagoval na dotaz CNN Prima NEWS mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Poslední úprava kilometrického tarifu se uskutečnila 12. prosince 2021 a zvýšení cen bylo v průměru 3,2 procenta,“ informoval dříve. Před rokem však byla inflace přibližně šest procent.

Zdražovat možná budou také další dopravci. Situaci s cenami sleduje například Leo Express. „Současnou situaci vyhodnocujeme a prozatím jsme ke zdražení nepřistoupili. Nyní čekáme na oficiální stanovisko v otázce zastropování cen trakční energie a také na cenu distribuce. I přes inflační a cenové tlaky chceme zachovat nejnižší jízdné mezi Prahou a Ostravskem, které při včasném nákupu začíná na 99 korunách,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí Emil Sedlařík.

Lidé si připlatí již dnes

S koncem léta a tedy zvýšeným zájmem o železniční dopravu, rostou v některých případech ceny už nyní. Ceny se totiž liší podle toho, kdy a na jak vytížené spoje si lístek koupíte, takže na jednu cenu zkrátka spoléhat nelze.

Například z Prahy do Ostravy se ceny pohybují u ČD ve velkém rozmezí. Lístek na čtvrteční vlak Ostravan ve 14:25 člověk zakoupí za 369 korun, na Pendolino o hodinu později již za 525 korun. Vlak v 16:02 zase stojí 405 korun. Cesta z Prahy do Brna se zase může pohybovat v rozmezí 265 korun až 315 korun.

Důvodem je údajně vysoká vytíženost vlaků, zájem se totiž vrátil do stavu před pandemií. Levné vlaky v průběhu covidové krize se tak stávají spíše minulostí. „V podstatě jde o návrat ke stavu před covidem, kdy cestovalo vlakem více lidí než uplynulé dva roky, a kdy bylo nutné nejlevnější jízdenky nakupovat také s časovým předstihem,“ vysvětlil Šťáhlavský

Dražší jízdné člověk pocítí v podstatě kdekoliv, kde není fixní cena a jede se na komerční riziko dopravce. To platí například na lince Praha – Ostrava. Pocítit to ale může člověk i při cestě na venkov, například do Rychlebských hor (zastávka Tomíkovice). Se slevovou kartou IN25 může teoreticky sice cestovat za 281 korun, ale ve většině případů to v dnešních dnech činní 331 korun, tedy o takřka 15 procent více. Národní dopravce naopak argumentuje tím, že s dostatečným předstihem lze stejnou jízdenku koupit za 261 korun.

„Jízdenky za nejnižší cenu je však nutné kupovat ve větším předstihu, protože cestuje více lidí a nejlevnější jízdenky jsou tak dříve prodané. Na cenách a principu včasného nákupu jízdenek se nic nezměnilo. Předprodej jízdenek u ČD je 60 dní,“ uvedl Šťáhlavský.

Tagy: