Kovanda: České školství je zkostnatělé. Tabulkové platy učitele nemotivují, míní expert

Ekonom Lukáš Kovanda a podnikatel ve školství a provozovatel sítě soukromých Královských škol Vratislav Nejedlý

SVĚT FINANCÍ S TRINITY BANK (17)

Zkostnatělost českého školství je obrovská, řekl v pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda. Podle něj jde i o nevůli politiků situaci řešit. S podnikatelem ve školství a provozovatelem sítě soukromých škol Vratislavem Nejedlým se shodli, že tabulkové platy jsou pro učitele demotivující.

„Český vzdělávací systém je dosti zkostnatělý a všichni politici z jakékoliv strany slibují, že se na školství zaměří. Když jsou ale reálně u moci, často dávají větší důraz na sociální dávky a na důchody, protože to je něco, co se vidí hned,“ popsal v pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zmatky při přijímacích zkouškách. Učitelka zkrátila žákům čas na test, ředitel ji brání

Podotkl, že na rozdíl od penzí a sociálních dávek je školství běh na dlouhou trať. „Tam výsledky nevidíme hned. Třeba Svaz průmyslu a dopravy léta volá po tom, aby bylo zajištěno duální školství. To znamená, aby firmy přebíraly vzdělávání studentů na středních školách, aby ti studenti načichli praxe daleko více, než se děje,“ popsal ekonom. Dodal, že legislativa se už řeší několik let. „Sliby jsou velké, ale zkostnatělost školství je obrovská. Brání tomu často i samotná nevůle politiků,“ dodal.

Ve školství se také mnohdy mluví o nízkých platech. Podnikatel ve školství a provozovatel sítě soukromých Královských škol Vratislav Nejedlý podotkl, že tabulkové platy mohou být pro učitele demotivující. „Dostanou se na nějaký strop a je před nimi 35 až 40 let práce ve stejném režimu platového ohodnocení,“ podotkl Nejedlý. V tom má soukromý sektor oproti veřejnému výhodu. „Můžeme učitele motivovat právě zvyšováním mezd. My tabulky nemáme, takže když rosteme my, roste i zaměstnanec,“ popsal Nejedlý.

S tím, že tabulkové platy jsou pro učitele demotivující, souhlasí i Kovanda. „Platí to jak pro úředníky, tak pro učitele, není tam motivace. Učitel nemá vlastně motivaci na sobě pracovat, protože i když bude podávat sebelepší výkon, tak narazí na strop svého výdělku,“ řekl ekonom.

Tagy:
školství Lukáš Kovanda ekonom Svaz průmyslu a dopravy starobní důchod TRINITY BANK a.s. Svět financí a.s. Vratislav Nejedlý