Kovanda: Lidé podléhají vlivům influencerů. Mělo by docházet k regulaci, souhlasil Vágner

Lukáš Kovanda a Karel Vágner

SVĚT FINANCÍ S TRINITY BANK, Lukáš Kovanda, Karel Vágner - 24.9. v 20:15

Děti a mládež podléhají vlivu influencerů, kteří na ně cílí s nabídkou podivných investic, zejména do kryptoměn. Problémem je i propagace energetických nápojů či předraženého zboží. V pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS to řekl ekonom Lukáš Kovanda. Podle marketingového guru v oblasti médií a sociálních sítí Karla Vágnera by mělo docházet k určitým regulacím.

Česká národní banka varovala před influencery, kteří navádějí k rizikovým investicím. Množí se případy, kdy lidé kvůli své důvěře přišli o peníze. „Často se jim říká finanční influenceři, takzvaní finfluenceři. Jejich vlivu podléhají nejen děti a mládež, ale i velice zralí lidé, kteří mají peníze a neuváženě je investují například právě do kryptoměn pod vlivem influencera,“ popsal pro CNN Prima NEWS Kovanda.

ČTĚTE TAKÉ: Kovanda: Ekonomiku poškodí jak Trump, tak i Harrisová. Zapomínají na největší problém USA

Podle ekonoma podléhají lidé šarmu influencera, snáze se tak rozloučí se svými penězi. Situace je podle Kovandy vážná: „Jde tu do tuhého. Není to totiž pouze, řekněme, o kosmetice, ale může jít i o statisíce nebo miliony korun.“

Částečným řešením by mohla být regulace. „Určitě by k ní mělo docházet. Mailem nám chodí nespočet nabídek cílených na klientky, že někdo fotí kampaň a potřebují, aby natočila video, řekla, že máte zájem, kolik je jí let apod. Musí se dávat pozor, z jaké to je domény, jakou tam má dikci, odkud je volačka. Jako profesionálové to umíme vyhodnotit,“ uvedl podnikatel a marketingový guru Karel Vágner pro CNN Prima NEWS. „Ale když si představím, že to dostane mladá kočka z malého města, která je hladová a chce se stát modelkou, tak to nemá šanci vyhodnotit,“ vysvětlil.

Vágner dokonce z vlastní zkušenosti jmenoval případ, kdy se podvodníci vydávali za lidi z konkrétní agentury v New Yorku. „Chtějí se vám dostat pod kůži. Potenciální zákazník poptává zájem o vaše služby. Napíšou, abyste se podívali na nějakou přílohu a po rozkliknutí se dostanou do vašeho počítače, napojí se na obchodní účty a během hodiny nebo dvou dokáží proinvestovat na čínských eshopech milionové částky,“ varoval Vágner před podvody a zdůraznil opatrnost.

Na regulace se v současnosti na internetu nedá příliš spoléhat ani v oblasti jiného závadného obsahu, jako například škodlivého pití pro děti. „Nedokážu si to představit. Jednou nám zablokují fotku v plavkách, jindy nám nabídnou obsah s přímým přenosem porodu v autě. Nějakým způsobem fungují. Věřím, že v Evropské unii je to například na Instagramu lépe korigovatelné než na TikToku, ale je těžké vyhodnotit, co je závadný obsah, a co není,“ dodal odborník a zmínil i umělou inteligenci, která zneužívá skutečné osobnosti.

„Jakmile nám finfluenceři začnou doporučovat konkrétní investice, oslovovat nás za firmy jako známé tváře, tak si vždy dejme pozor,“ doporučil Kovanda. Zdůraznil, aby lidé nedělali rozhodnutí online, nic neodklikávali a vždy chtěli setkání osobně.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kovanda: Vláda uzavřela rozpočet do černé skříňky. O nesplněném vlajkovém slibu mlčí

Tagy: