Válka na Ukrajině (16.10.2022 18:00)
Zatímco na ukrajinském bojišti se sentiment každý den přelévá ze strany na stranu, na internetu mezitím probíhá separátní válka – bez krve, zato neméně důležitá –, kterou Ukrajina vyhrává na plné čáře. Kyjev totiž celému světu ukazuje, jak se správně vede válečná propaganda v dobách sociálních sítí.
O válce v Zálivu, která proběhla na začátku devadesátých let minulého století, se tradičně říká, že šlo o „první válku v přímém přenosu“. Lidé z celého světa mohli tehdy sledovat záběry raket nad potemnělým Kuvajtem.
Během konfliktu na Ukrajině ale dostalo spojení „válka v přímém přenosu“ zbrusu nový rozměr. Záběry z bojiště může uživatel sledovat na sociálních sítích často jen s odstupem několika minut. Obrazových i zvukových materiálů z války na Ukrajině je navíc neskutečné množství.
Ve zdánlivě nekontrolované změti příspěvků ale pracuje někdo, kdo tomu všemu dává řád. Kdo rozhoduje o tom, co se dostane ven a v jakém kontextu. Pochopitelně jde o tvůrce válečných propagand, které jedou na plné obrátky jak na straně Ruska, tak i Ukrajiny.
Zatímco příspěvky ruské propagandy se k nám dostávají jen zřídka a často vyvolávají spíše úsměvy než proruský sentiment, Kyjev se o svůj mediální obraz na Západě ukázkově stará. Ukrajinské ministerstvo obrany tak i díky skvěle zvládnutým sociálním sítím dokáže udržovat u spojenců sympatie a naději, že Ukrajině se daří, a je proto efektivní ji podpořit.
„Hlavní myšlenkou je promlouvat k mezinárodnímu publiku a ukázat, že Ukrajina je schopná vítězit. Protože nikdo nechce investovat do poražených,“ uvedla pro BBC kyjevská podnikatelka vystupující pod pseudonymem Olena, která pod taktovkou ukrajinského ministerstva obrany vede tým expertů na sociální sítě.
Rychle, zábavně, efektně
Olena popsala, že prací jejího týmu je reagovat pohotově na události z celé země, přetvářet je do chytlavých videí a poté je šířit po Ukrajině i v zahraničí. Takové příspěvky mají díky práci sociálních expertů obrovský dosah a často i miliony zhlédnutí. Populární bylo v minulosti například video, které oslavovalo dodávky francouzských houfnic Caesar.
Sophie Marceau… Isabelle Adjani… Brigitte Bardot…
— Defense of Ukraine (@DefenceU) October 12, 2022
Emmanuel Macron! … and CAESARs!
🇺🇦❤️🇫🇷 pic.twitter.com/JQDmAO6cjH
BBC uvedla, že na Ukrajině díky práci ministerstva obrany dochází k nebývalé situaci, která může nastat prakticky jen během války nebo jiného mimořádného ohrožení, kdy se sbíhají zájmy a názory státu a obyvatel.
Ukrajinci se ale nenaučili digitálnímu umění ze dne na den. Ve skutečnosti vedou internetovou válku už osm let od doby, co vypukla ruská anexe Krymu a následný konflikt na Donbase.
Ukrajina oslovuje i Rusy
Ukrajinská mediální propaganda necílí jen na občany a státníky Západu, ale i na Rusko. Jejím cílem je přesvědčit ruské občany, že Moskva rozpoutala nesmyslnou válku, kterou zároveň prohrává.
„Začali jsme ukazovat mrtvá těla ruských vojáků. Ale ukázalo se, že to nefunguje. Ještě se proti nám více semknuli,“ zmínila Olena. Podle ní „nezabraly“ ani záběry mrtvých ukrajinských civilistů. „Došlo nám, že jsou na to vlastně hrdí. Vůbec to neodsuzovali. Tak jsme to začali dělat více sofistikovaně,“ dodala digitální expertka.
Ukrajinské snaze působit na ruské obyvatelstvo paradoxně pomohla mobilizace, která teď v Rusku ovlivňuje každého. Kyjev se snaží propagandu více cílit, vytváří tak odlišný obsah pro různé části Ruska. „Na mobilizaci jsme čekali. Věděli jsme, že pro ně bude demoralizující,“ řekla Olena.
Její tým kromě západních sociální sítí využívá hlavně účty na Telegramu, kde se pohybuje řada Rusů. Olena se domnívá, že ruská propaganda je proti té ukrajinské mnohem méně vynalézavá.
„Rusům se nepovedlo přijít s něčím zajímavým. Žádný humor, žádná krása. Dokonce ani žádná bolest. Žádný soucit,“ uzavřela Olena.