Nástrahy mokrých silnic: Jak se vyhnout smyku, aquaplaningu a nespustit „hnědý poplach“?

Na mokré silnici hrozí řidičům zvýšené riziko nebezpečí.

Jak snížit riziko nehody na mokré silnici

Hustý déšť přináší i větší riziko dopravních nehod. Panika, která v nenadálé situaci za volantem může nastat, přitom udělá více škody než užitku. I z té největší šlamastiky se přitom podle expertů dá dostat bez ztrát na životech i bez pomačkaného plechu.

Jet pomaleji a nechávat si od aut větší odstup než obvykle nemusí při řízení za deště stačit. Co všechno nás při cestování na mokru může zradit?

Aquaplaning

K aquaplaningu dochází ve chvíli, kdy máte pod koly takovou vrstvu vody, že auto ztratí styk s vozovkou. To hrozí hlavně u sjetějších vzorků pneumatik. Při 75kilometrové rychlosti a 3 milimetrové vrstvě vody nemáte při minimálním vzorku, který určuje zákon, téměř žádný styk se silnicí.

ČTĚTE TAKÉ: Voda se přestala vsakovat, varuje expert. Řekl, kdy přestane pršet a vrátí se teploty nad 20 stupňů

Základní poučka při aquaplaningu pak zní: sešlápnout spojkový pedál, u automatu prostě pustit plyn. Dále chytit volant pevně ve směru jízdy a hlavně nebrzdit. „Když někdo zpanikaří a šlápne na brzdu, já tomu říkám, že vyhlásil hnědý poplach. Je to psychika,“ řekl pro CNN Prima NEWS šéfinstruktor školy smyku Max Cars Jan Faktor.

„Pokud při aquaplaningu uděláte zásadní chybu a začnete hýbat volantem, jakmile aquaplaning skončí a kola opět dosednou na vozovku, okamžitě dochází ke změně směru jízdy a auto jde do smyku,“ dodal Faktor.

Smyk

Smyk může být nedotáčivý, když řidič zatáčí, ale auto jede rovně, nebo přetáčivý, když auto poslušně zatáčí, ale trochu moc. Co v takovou chvíli dělat?

„Jestliže máme přetáčivý smyk, tedy nás předbíhá zadní část vozu, musíme točit volantem proti zadku, čili kontra. Jestliže auto naopak nechce zatáčet, necháme volant natočen původním směrem,“ řekl pro CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský.

Světla

Mít zapnutou zadní mlhovku při mlze nebo hustém dešti je dané ze zákona. Ne vždy je to ale ideální. „Pokud jedu v souvislé koloně a někdo mě dojede, okamžitě mlhovky vypínám. Nebudu nikomu pálit oči,“ sdělil Faktor.

Dálková světla by řidiči naopak neměli používat, protože hustý déšť odráží světlo zpět, a tím ještě více snižuje viditelnost.

Louže na silnici

Pro každé osobní vozidlo platí vyhnout se loužím, které by mohly být extrémně hluboké. „Louže by měla být hluboká maximálně 20 až 30 centimetrů. Do hlubší vody není rozumné se pouštět. Hrozí totiž, že se voda dostane dovnitř do motorového prostoru. Když se dostane do sání, auto skončí a zůstane v kaluži,“ sdělil dopravní expert Igor Sirota.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Povodně jsou jako rozbité okno, mohou oživit ekonomiku, míní Křeček. Má to však háček

Tagy:
silnice CNN Prima NEWS aquaplaning Roman Budský katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události Jan Faktor