Dálnice D1 se začala stavět již v 60. letech, ale ještě stále není kompletní. I když už zbývá pouze dostavět obchvat Přerova, přináší právě tento úsek velké komplikace a plánovaná výstavba v roce 2021 je ohrožená. Trpí tím především samotný Přerov, jelikož dopravní situace ve městě je dlouhodobě neúnosná.
Krajský soud v Ostravě minulý týden zrušil rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který v červnu potvrdil změnu územního rozhodnutí o stavbě posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Příprava stavby se kvůli tomu zkomplikuje. Na Twitteru to oznámil ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Stavba musí začít nejpozději na podzim 2021, kdy pro projekt končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).
Poslední úsek D1 má odvést automobilovou dopravu z Přerova, kde nyní řidiči denně čekají v kolonách desítky minut. Paradoxem je, že za zhoršení situace může také prodloužení dálnice D1 z Lipníka nad Bečvou do Přerova, které do města přitáhlo další tranzitní dopravu.
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi loni v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale v prosinci podáno devět odvolání. Krajský úřad v létě odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Proti změně územního rozhodnutí bylo následně podáno několik žalob, které neměly odkladný účinek, a příprava této důležité dopravní stavby mohla pokračovat.
„Krajský soud v Ostravě zrušil rozhodnutí Krajského úřadu Olomouckého kraje ze dne 8. června, kterým byla potvrzena právní moc změny územního rozhodnutí na stavbu D1 136 Říkovice–Přerov, čímž vyhověl žalobě občanského sdružení Děti Země a zapsaného spolku Krajina Dluhonice,“ uvedl na Twitteru Mátl.
Začátek stavby v roce 2021?
Podle ŘSD nelze odhadnout, zda se skutečně v roce 2021 začne stavět. „Nyní je předčasné bez znalosti detailů rozsudku Krajského soudu v Ostravě hovořit o dalším postupu. Důležité bude, jak a kdy se podaří vypořádat Krajskému úřadu Olomouckého kraje s rozsudkem a opět rozhodnout o rozkladu proti vydané změně územního rozhodnutí,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí ŘSD Jan Studecký.
V září Mátl řekl, že případné zrušení územního rozhodnutí by „samozřejmě byla základní komplikace“. Podle aktuálního Mátlova komentáře na Twitteru zatím nelze odhadnout další postup, protože vedení ŘSD ještě neprostudovalo písemný rozsudek. „Důležité pro další postup bude, jak a kdy se podaří vypořádat Krajskému úřadu Olomouckého kraje s rozsudkem a opět rozhodnout o rozkladu proti vydané změně územního rozhodnutí,“ uvedl.
ŘSD pro stavbu D1 z Přerova do Říkovic už podalo žádost o stavební povolení. Stavební řízení mělo být zahájeno na podzim. Web Zdopravy.cz upozornil, že řízení se přeruší do doby, než bude jasno o územním rozhodnutí. „Je to komplikace. Do doby odůvodnění rozsudku neumíme posoudit dopad na celou přípravu,“ řekl webu ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Hrozí, že Přerované budou čekat roky. Záleží na odůvodnění rozsudku, zní od úřadů
„Takové rozhodnutí jsme nečekali. Krajský úřad Olomouckého kraje teď musí zvážit další kroky. Záleží na tom, co bude v odůvodnění rozsudku,“ sdělil přerovský primátor Petr Měřínský (ANO). Upozornil, že pokud by se verdikt ohledně změny územního rozhodnutí nezměnil, propadla by EIA a celý proces posuzování stavby poslední části D1 u Přerova by se vrátil takřka na začátek. Přerované by tak na dálnici podle primátora čekali další dlouhé roky.
ŘSD podle Mátla plánuje, že v listopadu vypíše výběrové řízení na zhotovitele D1 u Přerova, jehož jméno by mělo být známo příští rok v květnu či červnu. Pokud by stavební povolení nabylo právní moci, ŘSD chce stavbu úseku D1 u Přerova zahájit příští rok v létě.
Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař, který v Přerově žije, však tvrdí, že dostavba dálnice může trvat klidně i 30 let. „Termín je naprosto nereálný. Pan Ježík za spolek Krajina Dluhonice prohlásil, že bude bojovat, tj. odvolávat se ve všech etapách procesu získání aktualizace UR a SP. Výjimka z EK na EIA skončí na podzim 2021, kdy stavba musí být zahájena,“ řekl Prachař vloni.