Ztlumená světla nebo vypnuté rádio. Řetězce zavádějí novinku, chtějí pomoci lidem s autismem

Řetězec Tesco zavádí novinku, která si klade za cíl zpříjemnit nakupování zejména lidem s poruchou autistického spektra, prospěch z ní však mohou mít i ostatní zákazníci a samotní zaměstnanci. Během takzvané Klidné hodinky totiž dojde ke ztlumení světel, vypnutí rádia a celkovému zmírnění prostředí, píše řetězec ve své tiskové zprávě. Podobná opatření zavádějí také další obchody.

Obchodní řetězec Tesco představil novinku minulý týden. „Abychom osobám s poruchou autistického spektra usnadnili nakupování a snížili nepříjemná senzorická přetížení, zavádíme Klidnou hodinku do všech našich prodejen,“ uvedl v tiskové zprávě produktový ředitel a ambasador kolegů se zdravotním znevýhodněním Tesco ČR Pavol Halász.

ČTĚTE TAKÉ: Vyměnitelné objektivy a měnící se barvy. Čínské telefony Realme sází na extravaganci

Reaguje tím na testovací projekt, který probíhal od dubna minulého roku v prodejně v Sokolově a který si pochvalovali nejen zákazníci s poruchou autistického spektra (PAS). „Zpětná vazba ukázala, že lidé s PAS se při nakupování cítí lépe a komfortněji. Tento přístup oceňují i rodiny s malými dětmi, senioři a další skupiny zákazníků,“ sdělil Halász.

A jak vlastně Klidná hodinka funguje? Během vymezeného času budou ve všech prodejnách vypnuta rádia, čímž bude eliminován zvuk hudby a reklam, který může některým zákazníkům připadat rušivý. Dále budou ztišeny pokladní skenery, dojde také ke ztlumení základního osvětlení. Pro snížení ruchu v prodejně pak bude omezeno používání vozíků na doplňování zboží.

Zákazníci si opatření pochvalují

Opatření si podle tiskové zprávy zamlouvá i odborným organizacím, jako je například Národní ústav pro autismus. „Je skvělé, že společnost Tesco myslí na potřeby lidí s autismem a zavádí hodinu ticha ve všech svých prodejnách v ČR. Návštěva běžného obchodu může být pro lidi se senzorickou přecitlivělostí, což lidé s autismem často jsou, zahlcující a stresující,“ pochválila iniciativu výkonná ředitelka organizace Magdalena Šubrt Thorová.

Stejného názoru jsou podle webu Kupi.cz také zákazníci. „Kdybych v tu dobu nebyla v práci, rozhodně bych chodila nakupovat jen v těchto hodinách. Vypnutá hudba a ticho je pro mě větším lákadlem než kdejaké slevy,“ uvedla jedna z oslovených žen. „Pracovala jsem jako pokladní a věřím, že vypnutí hudby alespoň na hodinu ocení nejen zákazníci, ale taky zaměstnanci,“ dodala další.

Na první Klidnou hodinku se zákazníci ve všech obchodech Tesco mohou těšit již 10. března, akce se pak bude opakovat každé pondělí mezi 12:00 a 13:00. Podobnou iniciativu oznámil v únoru také řetězec Globus, jeho projekt Modré hodiny se stejně jako v případě Tesca zaměřuje na zlepšení nakupování pro osoby trpící poruchou autistického spektra.

„Omezujeme rušivé vlivy – tlumíme osvětlení, vypínáme rádio na prodejně a tlumíme zvuky pokladen. Pro snazší orientaci je zákazníkům k dispozici mapa prodejny a na podlaze přehledné piktogramy. Personál je seznámen s problematikou autismu,“ stojí v tiskové zprávě řetězce.

Modré hodiny fungují na prodejnách v Praze-Štěrboholech, Havířově, Ostravě a Olomouci, a to každé úterý od 15:00 do 17:00. Zhruba do poloviny května bude tato novinka zavedena ve všech prodejnách řetězce po celém Česku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pohroma v pražském metru. Florenc zaplavila voda, uzavírka trvá. Soupravy jen projíždějí

Tagy:
zdraví společnost Sokolov obchod autismus Tesco Česko maloobchodní prodej tisková zpráva autistické spektrum produkty a služby ekonomika, obchod a finance nemoci a zdravotní potíže spotřební zboží