Přestože jsou za volanty kamionů nebo autobusů stále vidět převážně muži, logistika i veřejná doprava se postupně otevírají i ženám. V logistických společnostech i dopravních podnicích roste počet těch, které se úspěšně prosazují na pozicích řidiček nebo jako automechaničky. Ačkoliv tato povolání čelí určitým výzvám, jako je náročnost směnného provozu nebo fyzické požadavky, ženy v těchto sektorech dokazují, že mají co nabídnout.
Stále častěji se ženy prosazují nejen v profesích dříve považovaných za doménu mužů – jako je kupříkladu logistika nebo veřejná doprava –, ale i v podnikání. Rostoucí trend podle odborníků odráží především sebevědomí žen toužících po nezávislosti a úspěchu; stejně tak objevují svobodu v rozmanitostech povolání, která kdysi byla vyhrazena pouze mužům.
Dravost žen v podnikání roste
Podnikání láká mladé Češky podobně jako jejich mužské vrstevníky. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Visa ve spolupráci s agenturou Ipsos má zájem o založení vlastního podnikání 54 procent Češek ve věku 18 až 35 let.
ČTĚTE TAKÉ: Nedrží hubu a krok, říká o generaci Z psycholožka. Proč mladí často a brzy mění práci?
U mužů ve stejné věkové kategorii je podíl téměř totožný, dosahuje 55 procent. „Pro ženy v této věkové skupině je největším motivátorem potenciál nezávislosti,“ uvádí České noviny.
Mezi hlavní překážky, které ženy při zakládání podnikání uvádějí, patří strach z neúspěchu, obtížné slaďování práce s rodinou a omezený přístup ke kapitálu. Často také čelí stereotypům a společenským očekáváním brzdícím jejich ambice.
Stereotypy v povoláních zaniknou
Podle socioložky Barbory Holubové se, vzhledem k aktuálnímu nedostatku pracovní síly, na řadě míst již nebude dělat rozdíl mezi muži a ženami.
„Na rozdělení zaměstnání na mužské a ženské je třeba zapomenout. V situaci, kdy chybí pracovní síla, se rodově stereotypní pohled na zaměstnání bude ztrácet. Celkově ale čísla ukazují, že ženy zatím častěji pracují v sektorech a na pozicích s nižším ohodnocením. Rodová segregace, která souvisí s rozdíly v příjmech mezi pohlavími, tedy stále výrazně nepřeje ženám,“ podotkla.
Že trh práce a různá povolání zažívají změnu, potvrdila také Jitka Kocálová, marketingová manažerka Raben Logistics Czech. „Lidé si logistiku často spojují s představou skladu plného těžkého zboží nebo kamionu, který je třeba naložit – a obvykle ho řídí muži. Ve skutečnosti je však v tomto odvětví stále více žen uplatňujících se na různých pozicích,“ zdůraznila.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: DO POHODY s Marianem Jelínkem. Jak nastartovat kariéru mladým?
Překvapivě podle ní v poslední době některé ženy opouštějí kancelářské profese jako účetnictví či personalistka, a vydávají se objevovat svět za volantem. „V Raben Group už máme několik řidiček kamionů, které svou práci milují a cestují po celé Evropě,“ doplnila Kocálová.
Ve veřejné dopravě převládají „tramvajačky“
Podle mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Anety Řehkové v Praze aktuálně působí 336 žen na pozici řidičky autobusů a tramvají, přičemž jejich počet nadále roste. Největší zájem mají ženy o řízení tramvají, kde se jejich zastoupení postupně zvyšuje.
Směnný provoz však pro některé představuje komplikaci při slaďování práce a rodinného života. Naopak některé matky ho vnímají jako vítanou flexibilitu.
„DPP má ve svém portfoliu řadu pozic, které jsou tradičního charakteru a na které se hlásí především muži. Dnes však zaměstnáváme ženy i na pozicích, na nichž by se příliš neočekávaly, například automechanička nebo karosářka,“ vysvětlila Řehková.
Výzvy života na cestách
Práci za volantem si osvojuje stále více žen, i tato profese má však svá úskalí. „Řidičky se za volantem cítí svobodně a každou jízdu vnímají jako nové dobrodružství. Zároveň je ale důležité říct, že trávit dlouhé hodiny za volantem a být daleko od rodiny vyžaduje obrovskou sílu a odhodlání. Víme, že pro řadu řidiček je odloučení od dětí jedním z nejtěžších aspektů této práce,“ pronesl Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia.
Hlavní faktory, jimž ženy v kamionech na cestách čelí, jsou:
- Samota a nepravidelný režim – Dlouhé cesty, týdny mimo domov, spánek v kabině a zhoršené hygienické podmínky vyžadují jistou psychickou odolnost.
- Bezpečnostní rizika – Ženy mohou být zranitelnější při přespávání na odlehlých parkovištích nebo při řešení poruch vozidla v neznámém prostředí.
- Fyzická náročnost – I přes moderní technologie zůstává manipulace s návěsy, tankování nebo údržba vozidla fyzicky náročná.
- Společenské předsudky – Řízení kamionu je mnohými stále vnímáno jako „mužská“ práce, což může vést k negativním reakcím okolí.
- Rodinné závazky – Skloubení dlouhých cest a péče o rodinu představuje složitý úkol, proto je tato profese vhodnější spíše pro ženy bez malých dětí.
I přes méně příjemné stránky této profese jde o stabilní zaměstnání. Podle statistik z roku 2022 se 83 procent nákladní dopravy v České republice uskutečňuje po silnici. A hodnoty z řady evropských států jsou podobné. Zároveň v tuzemsku aktuálně chybí tisíce řidičů kamionů.
Navzdory možným komplikacím by logistický sektor větší zapojení žen uvítal. „Naše zkušenosti ukazují, že ženy přinášejí do logistiky nový pohled na řešení problémů. Jejich schopnost udržet si chladnou hlavu, efektivně komunikovat a hledat inovativní řešení je nesmírně cenná,“ dodala Kocálová.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: O emisních povolenkách na dopravu a bydlení se stále jedná. O kolik lidem zdraží život?