Němci utnuli dotace elektroaut, tvrdě zasáhla i Francie. Na české cestě se politici neshodnou

Není to tak dávno, co Norsko vyhlásilo plán prodávat od roku 2025 výhradně bezemisní vozidla.

Německo zrušilo státní podporu nákupu elektroaut. Důvod? Musí šetřit. Zrušení dotace však bylo velmi náhlé. Tamní vláda podporu zásadně omezila už letos v lednu, kdy zrušila ze dne na den dotace na hybridní auta. Německé úřady zatím na dotacích vyplatily přes 245 miliard korun. České firmy naopak mohou v elektromobilitě dosáhnout na dotaci ve výši až dvě miliardy korun. Podle europoslankyně Kateřiny Konečné (KSČM) se jedná o vyhozené peníze. Zákonodárce Mikuláš Peksa (Piráti) ale na celou věc nahlíží jako na komplexnější problém.

Dotacím na elektroauta v Německu odzvonilo. Místní ministerstvo hospodářství je zrušilo především kvůli úsporám. Úřady to oznámily o víkendu s doplněním, že se podpora zastaví ihned v pondělí.

ČTĚTE TAKÉ: Kupka: Nesmíme být ostrovem, který Němci nepřejedou. Kolovratník zmínil klíčový faktor

„Předpokládalo se, že bonus měl skončit příští rok. Na celé záležitosti je však překvapivé, že se vše seběhlo tak rychle. Lidé si ani nebudou moct počkat až do konce roku,“ vysvětlil šéfredaktor webu Auto.cz Vladimír Rybecký pro CNN Prima NEWS.

Podle moderátora pořadu TV Prima Autosalon Josefa Vrtala spěje nevyhnutelně k zániku vše, co je nějakým způsobem dotované státem. „Daňový poplatník v Německu si musí rozmyslet, zda chce podporovat takové automobilky jako Tesla, nebo čínské automobilky, jejichž auta kupovali lidé více. Myslím si tedy, že se částečně jedná i o ochranu německého automobilového průmyslu,“ konstatoval.

Vládu k tomu donutily kromě úspor i soudy. Ten ústavní totiž zakázal využít na dotace finance z balíku v objemu takřka jeden a půl bilionu korun. Tuto částku vláda nejprve převedla do takzvaného klimatického fondu. Podle justičního orgánu byl však převod protiústavní. Ve státní kase kvůli tomu najednou chyběly desítky miliard eur.

Důležitější než dění u našich západních sousedů je ale podle Rybeckého postoj Francie. „Právě ta hodlá i nadále podporovat prodej elektroaut dotacemi. Nicméně taková podpora nebude platit pro nákup čínských elektroaut, což je mnohem zásadnější než v případě Němců,“ připomněl.

Zájemci o dotace měli možnost podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Jejich automobil ovšem musel být přihlášený. Německo přispívalo částkou až 4 500 eur, v přepočtu asi 110 tisíc korun. Podmínkou však bylo, že auto nesmí být dražší než 40 tisíc eur.

České dotace? Vyhozené peníze i složitější problém

Podle Konečné jsou dotace na elektromobilitu nesmyslné v době, kdy vláda tvrdí, že je nutné podporu ze strany státu omezit. „Kabinet dotuje jen úzce vybranou skupinu, jelikož na elektromobily jdou peníze pouze podnikatelskému sektoru. Když se podíváme na průměrnou životnost klasického auta a jeho cenu, je jasné, že se jedná o vyhozené peníze, které by se v rámci Národního plánu obnovy hodily na zcela jiné projekty,“ pronesla europoslankyně ve vysílání CNN Prima NEWS.

Peksa v souvislosti s tím namítl, že je důležité na tento problém nahlížet optikou celkové modernizace dopravy. „Tento typ dotací se zavádí ve výjimečných situacích, kdy je potřeba podpořit nástup nové infrastruktury. Dokud se u nás neobjeví dostatek elektroaut, tak lidé nezačnou stavět nové nabíjecí stanice,“ pronesl ve vysílání CNN Prima NEWS s tím, že se jedná o „začarovaný kruh“.

Právě na tomto principu fungovala podle europoslance státní podpora v Německu. „Splnilo to účel, a proto ji zrušili. Dotování by u nás mohlo mít podobné výsledky, ač si nejsem jistý, zda je dobré začínat u firemních vozů,“ doplnil Peksa.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vondra: Euro 7 je výhra rozumu, auta mučit nebude. Paskvil podpořený extrémisty, řekl Kolaja

Tagy: