Předvánoční shon spojený s anticovidovými opatřeními často vede ke stresovým situacím na silnicích. Nervy tečou i řidičům při snaze zaparkovat na místech před obchodními centry, kde to mezi dvěma auty snadno nechtěně zajiskří. Co když ale v jednom z nich není šofér?
Z pohledu zákona nezáleží na tom, jestli jste někomu udělali takzvanou „totálku“, nebo jen lehounce škrábli blatník. Ke vzniklé škodní události je potřeba se postavit čelem a řešit ji zodpovědně.
Chce to klid
Drobných nehod se denně stávají tisíce. Nejde při nich přímo o život či zdraví a auto je pouze věc, leč poměrně drahá. Pro snazší řešení škod je ze zákona zřízen institut povinného ručení za škodu. Pokud někomu odřete auto, v klidu zaparkujte na bezpečném místě poblíž místa incidentu.
Klíčové je zjištění osoby majitele poškozeného auta. Lísteček s vašimi identifikačními údaji umístěný za stěrač je minimem slušnosti, ale nespoléhejte na něj – stačí, aby zapršelo nebo zafoukal vítr. Naopak je nanejvýš vhodné zapátrat po poškozeném aktivněji, předejdete tak pozdějším nepříjemnostem. Při vzniku poškození na parkovišti před obchodním domem máte celkem slušnou šanci majitele najít, když zajdete na informace a necháte majitele vozidla s příslušnou značkou vyvolat.
Pokud se incident odehrál někde na parkovišti na sídlišti, nebo kdekoliv na silnici a vy netušíte, kde by majitel mohl být, nejlepší bude zavolat na linku 158. Na tuto tísňovou linku se má volat jen v případě ohrožení, ale v tomto případě vás operátor přepojí dále. Do telefonu stručně objasníte, co se stalo, nadiktujete registrační značku poškozeného vozu a policie majitele obratem dohledá v registru vozidel. Volat policii k nehodám s výší škody do 100 000 Kč není nutné, ale ani zakázané, navíc policie nemusí být vašeho kontaktu s majitelem auta jakkoliv účastna.
Pozor na detaily
Pokud se dopátráte majitele poškozeného auta a dokonce se i shodnete na tom, jak se věci odehrály a kdo to za to může, sepište s ním standardní formulář pro záznam o nehodě. Dostali jste jej od pojišťovny spolu se zelenou kartou, nebo jej snadno stáhnete na internetu. Tento dokument ale zatím není součástí povinné výbavy.
V žádném případě nepodléhejte případnému tlaku druhé strany řešit věc jinou cestou, bez účasti pojišťovny, například vyplacením hotovosti. Je to nesmyslné a nebezpečné – přesně pro takové případy platíte povinné ručení. Pokud v tomto klíčovém bodě nenajdete s poškozeným shodu, na nic nečekejte a zavolejte policii.
Pokud jste s majitelem poškozeného vozidla došli ke zdárnému oboustrannému podpisu záznamu o nehodě, nezapomeňte si ještě vyměnit kontakty – jméno a telefonní číslo. Vy, jako osoba, která způsobila škodu, máte povinnost nahlásit škodní událost své pojišťovně do 15 dnů, udělejte to ale hned. Viník nehody musí jednat jako první. Opravu škod bude proplácet jeho pojišťovna z jeho pojištění.
Ujet se nevyplatí
Pokud odejdete z místa nehody, může být tento čin klasifikován jako ujetí z místa nehody, které zákon posuzuje poměrně tvrdě, lhostejno, jaká byla výše škody. Můžete mít také smůlu a natrefit na člověka, který se bude vyžívat ve vašem popotahování po soudech kvůli tomu, že jste ujeli z místa nehody. Buďte tedy zodpovědní raději vy.
Pokuta za útěk z místa nehody se v minulosti pohybovala ve výši od 300 € až 1 300 € a hrozil zákaz řízení motorového vozidla na dobu roku až pěti let. Od prosince 2019 se zákony zmírnily, za odjetí z místa škodné události dostanete pokutu 200 až 1 000 eur a hrozí vám zákaz řízení motorového vozidla do pěti let.
Častým argumentem lidí, kteří ujeli od nehody, je, že se jim po přiznané škodné události neúměrně zvýší pojistné. Je to pravda jen částečně. Zvýšení bude ročně představovat jen pár desítek, maximálně stovek korun. Rozhodně je to lepší, než platit poškozenému peníze za opravu na ruku.