Vysokoškoláci pomáhají s trasováním
Zlínský kraj je v současnosti koronavirem nejvíce zasaženým českým regionem. Podle údajů ministerstva zdravotnictví tam je v současnosti 9614 případů nemoci COVID-19, za středu přibylo 622 nově pozitivních. Počty nakažených tam v posledních dnech opět stoupají a hygienici se dostávají pod velký tlak. Na pomoc s trasováním jim proto přišli i vysokoškolští studenti z Univerzity Tomáše Bati.
Jednou z dobrovolnic, která se do trasování zapojila, je i studentka Tereza Vybíralová. Denně vyřídí okolo dvaceti hovorů. „Rozhodla jsem se v call centru pomáhat, protože mám teď víc času, co se týče studia. Tak jsem si řekla, že ho využiji nějak lépe a třeba i někomu pomůžu,“ řekla pro CNN Prima NEWS.
Pomáhá přes 160 dobrovolníků
Call centrum v knihovně zlínské univerzity funguje denně od devíti do sedmnácti hodin. Studenti tam pomáhají i o víkendech nebo svátcích. „Mohou si volit směny od devíti do jedné, od jedné do pěti, nebo celodenní. Na začátku jsme měli zhruba 60 zájemců, teď evidujeme zhruba 160 studentů. Zájem je obrovský,“ uvádí koordinátorka call centra Markéta Sovišová.
„Studenti nastoupili jako dobrovolníci, nicméně jsme se rozhodli je odměnit mimořádným stipendiem. Některým studentům se hodiny započítávají do povinné školní praxe,“ vysvětluje Petra Svěráková, mluvčí Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. „Práce je spíš psychicky náročná. Když jsem tu celou směnu nebo o víkendu po sedmi hodinách, člověk je psychicky hodně unavený,“ popisuje student a dobrovolník Matěj Klečka.
Podle Sovišové se způsob trasování postupně vyvíjel. „Nejdříve jsme dělali takzvané trojkové hovory, což jsou následné kontakty, někdo, kdo byl v kontaktu s covid pozitivní osobou. Teď primárně voláme jedničkové, přímo nakažené osoby,“ vysvětluje.
„Voláme s lidmi, kteří jsou hodně nemocní, starší lidé. Jsem ale překvapený, že většinou reagují v pohodě a jsou milí,“ říká student a dobrovolník Ondřej Vaněk.
Provoz call centra na zlínské univerzitě bude trvat do té doby, dokud bude mít o pomoc krajská hygiena zájem. Další call centrum vzniklo i na technologické fakultě a na Fakultě logistiky a krizového řízení v Uherském Hradišti.
Pomoc vysokoškoláků ocenila i ředitelka Vsetínské nemocnice Věra Prousková, a to nejen těch, kteří trasují. „Naše nemocnice je běžně zvyklá na čtyři, pět ventilovaných pacientů, teď jich máme patnáct. Máme ale výhodu, že tady byla obrovská vlna dobrovolníků, studentů, mediků, takže jsme zatím naštěstí nemuseli žádné covidové oddělení omezit, abychom nebyli schopni pacienty přijímat. Probíhá také poměrně důsledné trasování,“ sdělila Prousková. Na celý rozhovor se můžete podívat níže.