Ministr životního prostředí v demisi Richard Brabec (ANO) jde do boje s plasty. V rámci kampaně #dostbyloplastu chce snížit používání jednorázových plastových nádobí. Podle resortu se ho totiž za rok v České republice spotřebuje až 20 tisíc tun.
Ministerstvo životního prostředí v úterý představí kampaň #dostbyloplastu, která je zacílená na omezení používání jednorázového plastového nádobí. Jejím prostřednictvím chce resort přimět restaurace, kavárny, fastfoody a jiná zařízení k tomu, aby lidem dali i jinou možnost, než objednat si jídlo do plastu.
„V první fázi už jsme oslovili několik řetězců, kterým nabízíme, aby se připojily k naší iniciativě nazvané #dostbyloplastu. Princip iniciativy spočívá v uzavření dobrovolných dohod mezi MŽP a těmi společnostmi, které budou ochotné se zavázat ke snížení spotřeby plastů a jednorázového nádobí ve svých provozech,“ uvedl ministr životního prostředí v demisi Richard Brabec (ANO).
Jako první byly osloveny české firmy. Šest z nich už se k programu přihlásilo a s resortem podepíší dobrovolnou dohodu. Podle Brabce má tento plán velkou šanci na úspěch. „Lidé jsou dnes daleko odpovědnější vůči životnímu prostředí, ale musí mít možnost volby. A právě tady je obrovský prostor pro firmy ukázat svoji společenskou odpovědnost a nabídnout lidem alternativy,“ upřesnil.
Jen v České republice za rok spotřebuje 20 tisíc tun plastového nádobí
Podle odhadů se jen v České republice za jeden rok spotřebuje zhruba 20 tisíc tun plastového nádobí. Kelímků na kávu pak Evropané za pouhý jeden den spotřebují 725 milionů. Za rok se jich dokonce vyrobí tolik, že by obkroužily naší planetu 1360krát. Na problém s plasty ukazují i neziskové organizace. Například Greenpeace v kampani Plast je past ukázala, jak se dostává do moří a oceánů a odtud do potravního řetězce.
Problému si je vědoma i Evropská komise. Na konci května navrhla, aby se celkem deset plastových výrobků, které jsou nejčastěji v mořích, přestalo úplně vyrábět. Jde především o brčka a kelímky. Je na členských zemích, jakým způsobem toho dosáhnou. Pokud se cíl povede splnit do roku 2030, sníží se znečištění moří plasty více než o polovinu a spotřebitelé ušetří přes 165 miliard korun.