Vánoční dovolená po vlastní ose? Unavený řidič je stejně nebezpečný jako opilý, varuje expert
I letos vyrazí tisíce našich občanů na zahraniční zimní dovolenou po vlastní ose. Aby cesta proběhla bez potíží, je třeba pamatovat nejen na kontrolu technického stavu vozidla, ale také na únavu řidiče nebo chronická onemocnění. Například cukrovka může zdvojnásobit riziko toho, že se někde vybouráme. Dlouhou cestu by tak podle dopravního experta Týmu silniční bezpečnosti Romana Budského měli řidiči s tímto onemocněním konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.
„Unavený či nevyspalý řidič může být stejně nebezpečný jako ten, který právě vypil dva panáky tvrdého alkoholu. Pravděpodobnost zavinění fatální nehody se zvyšuje až sedmkrát. Únava má na svědomí až 10 % všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o 20% podíl,“ uvedl dopravní Budský s tím, že vůbec nejnebezpečnějším úsekem dne je období mezi půlnoci a čtvrtou hodinou ráno. Únava ovšem může udeřit i během dne, a to nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední
Je proto podle něj dobré pamatovat na pravidelné přestávky. „Dvacetiminutová pauza nejpozději po 2,5 hodinách jízdy prospěje nejen řidiči, ale nesporně ji ocení i jeho spolucestující. Pokud je to jen trochu možné, je dobré se při delších jízdách za volantem střídat,“ vysvětlil Budský. Vyplatí se i počítat s možností, že uvízneme v dopravní zácpě. „Proto je třeba neustále mít v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A také dostatek nadhledu. Nervozita či dokonce agresivita mohou situaci jen zhoršit,“ upřesnil.
Cukrovka u řidiče může až zdvojnásobit riziko vzniku dopravní nehody
Kromě únavy pak dokáží riziko dopravní nehody zvýšit i některé chronické nemoci. Řidiči trpící nějakou chronickou chorobou by proto měli svou cestu prokonzultovat s ošetřujícím lékařem. „Některá onemocnění významně zvyšují riziko havárie. Například diabetes mellitus o 56 %, dále pak kardiovaskulární nemoci o 23 %, problémy se sluchem o 19 % či problémy s motorikou o 17 %,“ informoval Budský.
„Stejně tak řada léků může mít nepříznivý vliv na výkon řidiče, a to včetně těch volně prodejných. Mohou zvýšit riziko vzniku nehody o desítky procent,“ dodal Budský s tím, že proto neuškodí zeptat se svého ošetřujícího lékaře nebo lékárníka, zda se lék může užívat.
U technického stavu vozidla je pak podle něj důležité zkontrolovat například množství provozních kapalin. Potřeba je pamatovat i na překontrolování povinné výbavy. „Pamatujeme i na dostatečný počet reflexních vest. Přinejmenším jednu vestu (tu pro řidiče) umístíme do kabiny vozidla. Šoféři, kteří při řízení používají dioptrické brýle, by si měli přibalit jeden rezervní pár,“ informoval Budský. Určitě se vyplatí mít s sebou i kvalitní sluneční brýle a při jízdě do Francie je dobré mít s sebou alkoholtester.