Co zlomilo v digitalizaci Bartošovi vaz? Neotevírají se soubory PDF nebo chybí tlačítko zpět

Dosluhující předseda Pirátů Ivan Bartoš a premiér Petr Fiala (ODS)

Piráti se vyjádřili k rozhodnutí Petra Fialy

Nezvládnutá digitalizace stavebního řízení stála za koncem Ivana Bartoše v čele ministerstva pro místní rozvoj. Poslední velkou kritiku schytal na Summitu stavebního rozvoje, na kterém mu odborníci vyčetli nefungující portály. Ve výčtech chyb vévodila i neschopnost otevírat potřebné dokumenty ve formátu PDF nebo nemožnost vrátit se k předchozímu kroku v Informačním systému stavebního řízení.

Digitalizace stavebního řízení se měla bez problémů rozběhnout 1. července. Od té doby ale míří na hlavu Ivana Bartoše kritika za nezvládnutou přípravu a stále nedokončený systém. Konkrétní příklady zazněly na Summitu stavebního rozvoje, který se konal minulý týden.

ČTĚTE TAKÉ: Zůstane STAN ve vládě? S koaliční smlouvou si vytírali už před volbami, řekla Gregorová

Jako největší překážku vidí odborníci zejména absolutně nefungující Národní geoportál územního plánování. K 19. září nesplňoval ani minimální požadavky, které jsou na něj kladeny novým stavebním zákonem. Právě územní plánování je přitom klíčovou složkou v celé digitalizaci. „Je nutné to uvést v souladu se zákonem, aby nebyl blokován rozvoj měst, obcí a celé České republiky,“ řekl na summitu Filip Foglar, který je ředitelem odboru územního rozvoje na pražském magistrátu.

Podle něj se problém s územním plánováním dotýká celé řady věcí. Například se jedná o komplikaci pro klíčovou státní infrastrukturu a rozvoj měst. Kromě toho nefunkčnost územního rozvoje zdržuje i  vznik vysokorychlostních tratí v Praze nebo gigafactory v Dolní Lutyni.

Další problémy se vyskytují v Informačním systému stavebního řízení (ISSŘ), který využívají stavební úřady, jednotlivé orgány a úředníci. Foglar upozornil, že například v Praze chybí druh dokumentu, který se nazývá „koordinované závazné stanovisko“. „Pokud máme více dotčených orgánů na magistrátu, musíme vydat koordinované závazné stanovisko. Bohužel ISSŘ s tím nepočítá a není na to nastaven. Není možné ani přidat více úředníků nebo více odborů,“ postěžoval si Foglar.

Kromě toho v ISSŘ chybí i tlačítko „zpět“. V systému se tak úředník nemůže dostat o krok vzad, aniž by celý proces nemusel vypnout. Foglar upozornil také na fakt, že vyřízení žádosti lze přidat pouze jednomu úředníkovi. Nelze totiž zadat více lidí či odborů. S tím souvisí i chyba, že není zatím vyřešeno zastupování či zastupitelnost úředníků. Například v době, kdy jedou na dovolenou či chybí v práci.

V Informačním systému stavebního řízení také nelze otevřít přiloženou dokumentaci ve formátu PDF. Chybou také je, že nefunguje přechod z jedné části dokumentace do druhé. Je tedy nutné neustále zavírat a otevírat soubory.

Funkce tlačítka zpět není triviální, brání se ministerstvo

Kromě těchto výtek se podle Foglara ukazují i jiné špatné funkcionality. Například při předání úkolu na podřízeného už není úkol viditelný z pozice vedoucího.

Na tyto výtky se snažila reagovat zástupkyně ministerstva pro místní rozvoj, ředitelka sekce veřejného investování, výstavby a sociálního začleňování Leona Gergelová Šteigrová. Podle ní je u požadavku koordinovaného závazného stanoviska chyba ve výkladu. „Záměr byl ten, aby došlo ke shodě jednotlivých orgánů jako například památkářů, hasičů a podobně. Ne, že systém bude posílat žádosti památkářům a ostatním zvlášť,“ řekla Gergelová Šteigrová.

Ředitelka se také vyjádřila i k chybějícímu tlačítku, které by umožňovalo dostat se o krok zpět. Podle ní se může jednat o jednoduchý a úsměvný problém, který však nemá lehké řešení. „V centrálním systému, kde se postupuje podle správního řádu, to není jednoduchá funkcionalita. Byť se to může zdát úplně triviální,“ řekla zástupkyně ministerstva pro místní rozvoj.

Analýza ukázala řadu přešlapů

Židle se začala pod Ivanem Bartošem kývat zejména po vypracování analýzy, kterou dostali ministři na jednání vlády v minulém týdnu. Materiál měla připravit ministerstva dopravy, financí, práce a sociálních věcí a zdravotnictví.

Výstupem analýzy má být, aby se systém na přechodnou dobu pozastavil a problémy se mohly vyladit. Černé scénáře počítají s tím, že by se digitalizace mohla hladce rozjet až za 18 měsíců. K tomu bude zapotřebí hned několik radikálních změn.

Ve středu ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil, že úředníci na stavebních úřadech dostanou v nejbližší možné době možnost vrátit se k systémům používaným před digitalizací stavebního řízení. Plán, jak bude dál postupovat, předloží Kupka vládě do 16. října. Digitalizaci dostal na starost od premiéra Petra Fialy (ODS).

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Koaliční strany se připravují na rozpad Spolu, řekl Jelínek. Skopečka k hejtmanství ženou ambice

Tagy:
politika informační systém digitalizace Ivan Bartoš Česko územní plánování Ministerstvo dopravy České republiky Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky produkty a služby stavebnictví a nemovitosti