Doprava v Praze je objektivní problém, po obvodu metropole totiž chybí dostavět Pražský okruh. Tak si vysvětluje přetíženou dopravu v hlavním městě primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Kritiku, kterou ho kvůli tomu častuje ODS, označil v rozhovoru pro iRozhlas.cz za „pokrytectví“. S čím půjde Hřib do komunálních voleb?
„Stojíme těsně před další etapou stavby metra D, kdy už je hotový geologický průzkum a teď by měla začít standardní stavba. Chceme tento rok podat žádost o územní rozhodnutí na městských okruh. Ten jsme dali ve změnách územního plánu celý pod zem, chceme silnici, která město bude spojovat, ne rozdělovat nějakou zónou nikoho s takovými těmi dálničními brýlemi, s těmi křižovatkami a podobně,“ nastínil své vize posunu v dopravě Hřib.
Právě proto, že tyto plány si žádají určitý čas, by chtěl zůstat ve vedení města. „Z toho důvodu je kontinuita klíčová a byl bych rád, aby rada pokračovala, pokud možno v co nejschůdnější podobě i po těch volbách,“ dodal v rozhovoru pro iRozhlas.cz.
Proti němu se zřejmě postaví koalice ze současných partnerů – KDU-ČSL a TOP 09, kteří by se rádi spojili s ODS. Přesto si Piráti stojí za tím, že budou mít samostatnou kandidátku. „Nebudeme součástí žádné koalice, protože pro řešení klíčových problémů města chceme nabídnout autentická řešení, která jsou založená na faktech bez ideologického nánosu,“ argumentoval.
Pokrytectví ODS
Hřiba však mnozí oponenti kritizují za „rozkopanou Prahu“. Nepopulární uzavírky by mu tak mohly zhatit plány. „Obávám se, že z kroků (Pirátů) je zřejmé, že automobilisté se stávají lovnou zvěří. Sám jsem se bál, zda do vysílání vůbec dorazím,“ rýpl si letos v září Martin Kupka (ODS) ve vysílání CNN Prima NEWS. Místopředseda strany se stal po říjnových volbách ministrem dopravy.
„Tvrzení, že Piráti jsou proti automobilismu v Praze, je tvrzení ODS a mě mrzí to jejich pokrytectví. Doprava v Praze je objektivní problém, na okrajích chybí okruh. Ale když se podíváte na fakta, tak okruh je zdržený tím, že došlo k odvolání proti územnímu rozhodnutí. A to odvolání podal i starosta za ODS z jedné městské části,“ vysvětluje primátor.
A pustil se i do svých předchůdců. „Mohl bych citovat i předchozí citace primátora (Pavla) Béma (ODS) a (Bohuslava) Svobody (ODS), kteří mluvili o uzavírkách na Smetanově nábřeží. Velice mě mrzí, že diskuze je bombardována populistickými výkřiky a že se nemůžeme bavit o dopravě racionálně na základě faktů,“ sdělil Hřib.
Dodal také, že doprava je v Praze dlouhodobý objektivní problém. „Není řešitelný tím, že se bude něco ještě lépe koordinovat. Prostě i teď narazíte v Praze na zácpu. A to už je ukončená stavební sezona, takže většina těch uzavírek tady není,“ uvedl.
Hřib se snažil podporovat i cyklodopravu. Kolik stezek se mu podařilo vybudovat však přesně neví. „Cyklopruhy se primárně dělají i kvůli tomu, abychom umožnili průjezd řidičům automobilů. Je to kvůli nové legislativě, která říká, že máte cyklistu míjet ve vzdálenosti 1,5 metru, což ne na všech silnicích je dodržitelné, zejména v centru Prahy. Ale když tam máte ochranný cyklopruh, tak to vlastně umožňuje i plynulost automobilové dopravy,“ dodal primátor.
Komunální volby se budou konat na podzim příštího roku. Piráti v těch posledních v roce 2018 skončili druzí za ODS. Získali zhruba 17 procent hlasů, 13 křesel v 65členném městském zastupitelstvu a v koalici s Prahou Sobě a Spojenými silami pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) i místo primátora.