Kupka o komplikacích na D1: Řidiči musí být trpěliví. Jak chce vláda řešit drahý benzín?

Martin Kupka

Rozhovor s Martinem Kupkou

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Novém dni na CNN Prima NEWS prozradil, co čeká řidiče o letních prázdninách na dálnici D1. Všem, kteří usednou za volant, doporučil kvůli opravě jednoho z mostů trpělivost. Co se týče kontroly marží čerpacích stanic, nevyloučil další vládní kroky.

„Na D1 nás o prázdninách čeká oprava ještě jednoho mostu. Nastane znovu zúžení provozu, ale musíme to udělat, v rámci velké modernizace v minulých letech se oprava nestihla. Řidiči to budou muset snést s trpělivostí,“ nastínil ministr dopravy, co lidé zažijí, pokud v dalších měsících vyrazí po hlavním tahu mezi Prahou a Brnem.

Dálniční síť bude hotová v roce 2030, věří Mátl z ŘSD. Náklady by mohla pokrýt EU

Čeští řidiči by se během příští dekády mohli dočkat dostavby základní dálniční sítě, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by na to mělo mít prostředky především z Evropské unie. V rozhovoru pro Český rozhlas to řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Problémem však podle něj může být výstavba silnic prvních tříd a obchvatů, které budou více závislé na českém státním rozpočtu. Řadu staveb také nadále doprovází například spory s ekology, které mohou jejich přípravu zpomalit.

Ministerstvo tak chce co nejrychleji dokončit alternativu D1, tedy dálnici D35, aby existovala další možnost pro řidiče, kteří jedou třeba z Liberce nebo Prahy do Ostravy. „D1 bude bez dostavby D35 vždy extrémně přetíženou komunikací. Všichni víme, že stačí zaváhání jednoho z řidičů a jsou hned kolony. Opravdu pomůže jen D35, letos by se měl otevřít další úsek,“ podotkl Kupka.

Promluvil i o kontrolách marží čerpacích stanic, které budou pokračovat až do 30. září, a to kvůli vládou snížené spotřební dani o 1,50 Kč/litr. Opatření bude platit od června právě do konce září.

„Chceme na konci dubna vyhodnotit, jak se kontrola promítla do reálných cen. Pokud by se ukázalo, že ani náš měkký zásah nepomohl, sáhli bychom k dalším krokům. Teď chystáme snížení spotřební daně, které by se mělo projevit poklesem až o 1,50 Kč na litr,“ nastínil Kupka.

Někteří ekonomové vládu kritizují

Jak na začátku dubna uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), vláda dále velmi vážně zvažuje stanovení maximálních marží prodejcům pohonných hmot. „Není to zastropování cen,“ podotkl Stanjura. Na otázku, jakou výši marže by si představoval, odpověděl neurčitě: „Předčasná debata, ještě povedeme diskusi na vládě.“

Zatímco někteří ekonomové postup kabinetu Petra Fialy (ODS) kvitují, jiní poukazují na možné problémy. „Když zrušíme spotřební daň u pohonných hmot, tak to ovlivní i mě. Potřebuji mít cenový impuls, abych začala opravdu vážně přemýšlet, jak uspořit na dopravě,“ řekla v Partii na CNN Prima NEWS ekonomka Helena Horská.

Z litru benzínu se nyní odvádí daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Ke snížení spotřební daně delší dobu vyzývali vládu mimo jiné dopravci, podle kterých byla pro ně dosavadní opatření vlády nedostatečná.

„Pohonné hmoty vstupují do téměř veškerých výrob, platíme je, i když jdeme pěšky pro rohlík. Od začátku války na Ukrajině se cena zvedla o 10 korun, takže snížení daně není velké, ale vláda toho moc udělat nemůže,“ uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS ekonom Petr Bartoň.

Podotkl, že pokud se 2. června koncové ceny nesníží o 1,50 koruny, půjde o důkaz fungující ekonomiky. „Jediný způsob, jak bychom dosáhli plné částky, by bylo, pokud by pro nás byl benzín nutností a dali bychom za něj jakoukoliv cenu,“ vysvětlil Bartoň.

Ekonom Dominik Stroukal souhlasil, že cena nespadne přesně o korunu a půl. „Nemůžeme vědět, co bude za dva měsíce. Efekt současné změny by mohl být dokonce větší než 1,50 koruny. Ceny budou jinde a vše bude zasluhovat větší studii,“ dodal.

Tagy: