Příznivci osmiválcového Mercedesu třídy G, zakryjte si oči. Terénu dominuje elektromobil

Vyzkoušeli jsme tři varianty nové generace terénního a luxusního Mercedesu G – verzi 500 s benzinovým šestiválcem, sportovní provedení AMG s osmiválcem a plně elektrickou variantu 580 EQ. A byli jsme naprosto fascinováni výkony elektrického „géčka“ v terénu. S koncepcí „každé kolo má svůj vlastní motor“ se dokáže mimo silnice pohybovat lépe než spalovací verze.

„Stronger than time“, to je jeden z reklamních sloganů Mercedesu třídy G, který se za 45 let své existence stal legendou. Jde o luxusní terénní auto, které nikdy neopustilo základní koncepci odolného žebřinového rámu, typického znaku skutečných offroadů.

K TÉMATU: Klenoty Trumpovy garáže: Od okázalých limuzín po superrychlé sportovní vozy

Předposlední generace představená v roce 2018 sice na žebřinovém rámu zůstala, ale zároveň udělala velký pokrok z hlediska jízdních vlastností na silnici. A navíc dala Géčku při zachování tradičních rysů moderní vzhled – jak zvenčí, tak v interiéru. Z tohoto pohledu je nejnovější letos představený Mercedes třídy G pouhou evolucí. A totéž se dá napsat i o jeho verzích s naftovými a benzinovými motory.

Ano, změny tu jsou. Dieselové géčko 450d je nejsilnější v historii. Verze 500 přišla o osmiválec, ale dostala ještě výkonnější šestiválec. Osmiválec zůstal pouze nejsilnějšímu provedení AMG G 63. Všechny benzinové motory jsou nyní lehce elektrifikované, jde o mild-hybridy.

Nově patří ke standardu každého Géčka adaptivní podvozek, takže si řidič může nastavovat odpružení z auta. A provedení AMG nabízí za příplatek sofistikovaný podvozek s označením Active Ride Control s adaptivním tlumením pro každé kolo zvlášť a hydraulicky ovládanou stabilizací náklonu, která autu dodává jak na silnici, tak v terénu vyšší míru komfortu i schopností.

Elektrická verze může být k nerozeznání

To všechno ale bledne v porovnání se zážitkem v podobě testu zcela nové verze s oficiálním označením G 580 s technologií EQ – nejen na silnicích kolem Jihlavy, ale zejména v Pístovských mokřadech.

G 580 s technologií EQ je elektromobil. Na první pohled ho kromě EL značky jen těžko rozeznáte od ostatních variant nové třídy G, i když má trochu vyšší kapotu. Pokud se ale na něj budete dívat zezadu a majitel si koupí základní provedení, tak rozdíl určitě poznáte hned, protože standardní verze neobsahuje typický kryt rezervy na pátých dveřích.

Námi testovaný vůz tam měl místo něj příplatkový stylový „batůžek“ na kabely. Kdo ale chce, ten si může přiobjednat i klasický kryt s rezervou. Také přední maska může být buď svítící, jako u ostatních elektromobilů Mercedesu, nebo naopak úplně stejná jako u géček se spalovacími motory.

Každopádně vnitřnosti se od standardního géčka liší dost. Žebřinový rám nepotřebuje výztuhy, poněvadž jej dostatečně vyztužila v něm integrovaná obří baterie s využitelnou kapacitou 116 kWh, která umožňuje podle metodiky WLTP dojezd na jedno nabití 473 km. Baterii zespodu chrání ochranná deska s velkým podílem karbonu a hmotností 58 kg.

Tišší, výkonnější a schopnější

Konstruktéři od začátku přistupovali k vývoji elektrické třídy G tak, aby v terénu dokázala minimálně to samé, co spalovací verze. Spíše o něco více. A to se jim na základě našich zážitků stoprocentně podařilo. Mercedes G 580 s technologií EQ je s výkonem až 432 kW výkonnější než Mercedes-AMG G 63 a s okamžitě dostupným točivým momentem až neuvěřitelných 1 164 Nm silnější než AMG G 63.

Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,7 s, což je jen o 0,3 s horší než AMG G 63. Světlá výška mezi nápravami je minimálně 250 mm, což je o 9 mm lepší než u spalovacích verzí. Brodivost je 85 cm, tedy o 15 cm lepší než u ostatních variant. Boční náklon zvládají všechna géčka až 35 stupňů a nájezdové úhly se u spalovacích a elektrických verzí téměř neliší.

Elektrické géčko konstruktéři vybavili stejným adaptivním a nastavitelným tlumením jako u konvenčních spalovacích variant. Jde však o první sériově vyráběný vůz značky Mercedes-Benz s odděleným pohonem jednotlivých kol. Je to jednoduché. Každé kolo má k dispozici svůj elektromotor.

Díky tomu auto nepotřebuje mechanické uzávěrky diferenciálu, vystačí si s virtuálními. V praxi totiž díky vektorování točivého momentu a chytré elektronice může jít na každé kolo od nuly do sta procent síly z motoru. Přesně tolik, kolik je v konkrétní situaci potřeba. A samozřejmě to není starost řidiče, ale senzorů a řídících jednotek auta. Vše se děje zcela automaticky.

Nová éra offroadového ježdění

Ale dost už teorie, lepší bude přiblížit vám, jak vypadá taková jízda s elektrickým Mercedesem G 580 EQ v praxi. Zkoušeli jsme ho v areálu Pístovských mokřadů v extrémně těžkém podzimním bahnitém terénu na sériových letních pneumatikách, které kvůli bahnu velmi rychle vypadaly jako „slicky“.

Když se obrovský mastodont téměř neslyšně proplétá mezi stromy a kameny, tak nás okamžitě napadlo, že to je přesně to pravé pro jízdy v divočině. Žádné vytí vytočeného motoru, žádné plašení zvířátek, jen tichá nezastavitelná elektrická síla.

Fascinuje mne režim plazení. Řidič si může zvolit, zda chce, aby se auto pohybovalo v terénu rychlostí 3, 5 nebo 7 kilometrů v hodině. Tedy rychlostí běžné nebo trochu rychlejší chůze. Přepínat si mezi rychlostmi může pádly za volantem, takže lze dát nohy zcela z pedálů, což nám také instruktor doporučil.

„Už jsme tady měli spoustu rádoby offroaďáků, kteří to nevydrželi, hamtli na plyn nebo brzdu a dopadli špatně. Prostě dejte nohy z pedálů, věřte autu a jen ho řiďte volantem,“ říká důrazně. Na první pohled se to lehce řekne, ale když se pak auto konstantní rychlostí plazí i do stoupání, kde nevidíte, co je pod vámi, nebo naopak klesání, kdy vás drží pásy před pádem na přístrojovou desku, mezi hlubokými kolejemi, brody, velikými kameny...

Umí se točit na místě

Někdy je těžké nohy udržet, ale fascinace tím, jak se auto terénem neochvějně plazí jako nějaký tank a řidič jen jako nezúčastněný pozorovatel sleduje, jak kolo právě zabírá, mi boty přikovala k podlaze. Nový Mercedes G 580 EQ zakládá podle mě zcela novou kategorii offroadu. Jízda s ním je tak „blbuvzdorná“, že těžkým terénem projedou i zelenáči. Trochu to degraduje schopnosti protřelých offroaďáků.

A navíc přihazuje funkce trochu cirkusové, byť některé z nich bez debat užitečné. G-TURN dokáže díky samostatnému pohonu pro každé ze čtyř kol otočit s autem téměř na pětníku. Než to popisovat, je lepší vůz vidět v akci. Řidič si může zvolit směr otáčení a pak jen šlápne na plyn.

Kvůli životnosti pneumatik se doporučuje tuto piruetu provádět jen na nezpevněném terénu, ale díky obřímu točivému momentu to géčko umí i na asfaltu. Samozřejmě se to může hodit v těžkém terénu, když po úzké cestě dojedete třeba pod skálu a nechcete zpátky couvat.

G-STEERING zase přibrzdí vnitřní kola a umožňuje zatáčet téměř do pravého úhlu. Něco, co jsme jako mladí kluci dělali s auty s pohonem předních kol a klasickou ruční brzdou. Tady se o to ale stará elektronika a opět je to funkce nejen efektní, ale v těžkém terénu často i potřebná. Vyloženě cirkusácký je tak jen G-ROAR, který může imitovat zvuk benzinového osmiválce.

Chybí tažné zařízení

Auta testuji už více než třicet let a ještě jsem nezažil offroad, který by toho v terénu dokázal tolik, co nový Mercedes G 580 EQ se zachováním dokonalého komfortu a luxusu na palubě. Až dosud byla suverénně nejprodávanější verzí géčka varianta AMG, v Česku naprosto drtivě. Po zážitku s elektrickým géčkem v terénu jsem si ale jistý, že získává obrovského – a nečekaného konkurenta.

I díky tomu, že při pomalé jízdě v opravdu těžkém terénu má elektrická verze na rozdíl od těch spalovacích velmi nízkou spotřebu. Vždyť za hodinu blbnutí v Pístovských mokřadech klesla kapacita akumulátoru v testovém autě o pouhá čtyři procenta. Navíc dostalo elektrické géčko zajímavou cenu. Přestože parametry výkonu a točivého momentu převyšují provedení AMG G 63, cena přibližně odpovídá výrazně slabší benzinové verzi 500.

Elektrické géčko se prodává od 3 326 370 korun, nejlevnější AMG přijde na více než pět milionů. Základní naftové G 450d přijde na 3 277 890 korun. Velkým hendikepem nového Mercedesu G 580 EQ tak bude především absence tažného zařízení. Už tak se totiž hmotnost auta blíží limitu pro osobní automobil, tedy 3,5 tuny.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Tagy:
hobby silnice elektromobil automobilový průmysl Mercedes-Benz technologie volný čas Česko Donald Trump terén produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství