Buď se zbláznil, nebo ho oškubali. Fotografové hodnotí Středulovy portréty za půl milionu

Půl milionu korun za fotografie do předvolební kampaně je přemrštěná částka. Bývalý prezidentský kandidát Josef Středula se buď zbláznil, nebo ho lidově řečeno oškubali, shodli se redakcí oslovení fotografové. Za portréty si fakturují řádově nižší částky, přestože se mohou lišit podle velikosti štábu i zapůjčené techniky. Agentura, která zprostředkovala Středulovi fotografické služby, na dodatečné dotazy CNN Prima NEWS zatím nereagovala.

Přesně 520 tisíc korun odešlo ze Středulova transparentního účtu v poslední prosincový den. „Šlo o fotografování, které souviselo s hlavním snímkem, který vidíte třeba na webových stránkách. Byla to velká práce s fotografem a jeho týmem. Předpokládám, že částka odpovídá tomu, co tu na trhu je. Sám jsem překvapen, kolik takovéto služby stojí,“ řekl odborový předák v rozhovoru pro Lidové noviny. Podrobně ale nerozvedl, co se za půlmilionovou cenovkou schovávalo. O několik dní později navíc z prezidentského klání šéf odborů odstoupil.

Účtenka za focení způsobila velký rozruch. „Suma bezpochyby přemrštěná je, také mě to praštilo do očí. Ceny fotografií na kampaních se pohybují řádově v desetitisících. Půl milionu korun je nesmysl, to neutratí ani Alena Schillerová. Tím, že je částka úplně mimo realitu, to se pohybujeme na úrovni módního focení pro nějaký evropský prestižní časopis,“ zhodnotil útratu marketingový expert na politické kampaně Jakub Hussar.

Redakci CNN Prima NEWS podotkl, že by součástí utracené částky ale mohly být i další doprovodný servis či rovnou celý balíček služeb, nejen samotné focení. „Někdo by mohl říct, že to jsou až papalášské sumy. Doufám, že Středula toto škobrtnutí vysvětlí,“ řekl na konto odborového předáka a bývalého kandidáta na Hrad.

Hussar ve své odpovědi narážel na kontroverzní utrácení někdejší ministryně financí, která zaplatila za vlastní promo fotografovi a kameramanovi celkem téměř 2 miliony z veřejného rozpočtu.

Nad závratnou sumou za Středulovy portréty se pozastavil také nejeden tuzemský kreativec. Podle zkušeného fotografa Františka Ortmanna, který má na kontě několik ocenění Czech Press Photo a stovky portrétů pro titulní stránky časopisů, je zmíněná částka výrazně přemrštěná.

„Za 30 let praxe a tvoření fotografií na ,x‘ kampaní – tedy skutečných kampaní, ne tuhle parodii na kampaň pro jednoho ‚předáka‘ – jsem (tolik) nikdy za den práce ani zdaleka nikomu nevyfakturoval. Sumu, o které tvrdí, že zaplatil za den focení, by nikdo v ČR nezaplatil. Tedy vlastně mohl, pokud zaplatil na tohle focení zábor Karlova mostu, ruční šití obleku přímo panem Guccim. Make-up mu dělala osobně Lady Gaga. A ve faktuře je občerstvení, které připravil osobně Gordon Ramsey a Jamie Oliver, kde hlavní složkou byl kamčatský krab vařený v Dom Perignonu,“ napsal v nadsázce na sociálních sítích Ortmann.

Cenovka nevoní ani německému fotografovi Jannovi Jensenovi, který dlouhodobě žije v Praze. „Mám za sebou spíše menší politické kampaně v Německu, na druhou stranu tam jsou mnohem vyšší sazby. Ale půl milionu korun za portréty? To mi moc nejde do hlavy. Buď se Středula zbláznil, že zaplatil takové peníze za fotky, nebo ho ošidili. Na portréty, které publikoval, není zrovna potřeba obrovský fotografický tým a megaateliér,“ řekl redakci CNN Prima NEWS.

Na druhou stranu uznal, že hodně záleží na tom, co všechno se započítalo do výsledné částky. Mnohdy zdaleka nejde jen o fotografie, ale také doprovodné služby. „Ale to se spíš týká natáčení spotů, ne portrétních fotografií na web a sociální sítě. Jinými slovy je ta výsledná cena stále nesmyslně vysoká, alespoň pro mě,“ zhodnotil Jensen.

Cena? Nafouklá i za profíky

Ceník služeb se nicméně liší podle fotografa i samotného klienta. „Záleží, k čemu budou fotky použity. Snímek pro matku na mateřské udělám za jinou cenu než nějaké velké firmě. Stále se ale pohybujeme na úrovni přijatelných cen – pokud bych si měl naúčtovat focení třeba série deseti upravených kusů, cena by se pohybovala v rozmezí 10 až 20 tisíc korun, včetně maskéra. Pakliže by šlo o prezidentského kandidáta, tak by to možná bylo více,“ vysvětlil standardní cenovou relaci fotograf a foodblogger Adam Dvořák.

Nejvíce ho ovšem zaujalo, že se podle informací médií na portrétech podíleli dva fotografové – z toho jeden z nich musel přiletět ze zahraničí a ubytovat se. „Zajímavé by bylo, kolik vlastně dostal samotný fotograf, kostymérky a maskérky. A také, k čemu agentura povolala i druhého fotografa, kterému zaplatila i letenku. Stejně tak by bylo dobré vědět, kolik fotek nakonec Středula použil ve své kampani,“ vyjmenoval Dvořák otazníky, které se nad fakturou vznášejí.

Milionové útraty před ukončením kandidatury

Za fotografiemi stojí brněnská produkční agentura Red Elephant, která vznikla v roce 2016. Ta měla zajistit fotografie v úvodní části podzimní předvolební kampaně a hlavní portrét, který používá Středula na sociálních sítích a své webové stránce. Kromě pronájmu ateliéru a nákup oblečení si agentura účtovala také asistenty a editaci fotek.

Na dotaz redakce CNN Prima NEWS, zda si agentura nechala zaplatit půl milionu korun za jediný fototermín, nebo šlo o sérii schůzek a komplexní balíček služeb, zatím neodpověděla. Kromě fotek zajistila společnost Red Elephant také organizaci tiskové konference, a to za sumu 230 tisíc korun.

Celkově se Středulovi sešlo na transparentním účtu kolem 7,6 milionu korun – více než polovinu peněz utratil v posledních 30 dnech. Nyní mu na volebním kontě zbývá posledních 3600 korun.

Středula navíc v řádném termínu nezveřejnil své dárce zcela a nesplnil tak povinnosti uložené zákonem. Lhůta končila v úterý 10. ledna. Informaci zveřejnil Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Přestože Středula z voleb odstoupil, povinnost se na něj vztahuje.

Odborový předák v reakci na zjištění úřadu vydal tiskové prohlášení. V něm uvedl, že veškeré peníze použil na prezidentskou kampaň a do 90 dnů poskytne kontrolnímu úřadu všechny dokumenty. To je další z povinností prezidentských kandidátů.

Tagy: