George Němec: Že se v barech jen chlastá? Mýtus. Promluvil i o trendech a hostech „s bičíkem“

ZA BAREM: Rozhovor s Georgem Němcem. Jak expert svého oboru nahlíží na trendy dnešní gastronomie i mladou generaci za barem?

Návštěvníci si občas myslí, že v koktejlovém baru se zaručeně jen „chlastá“. Mýtus, koktejlový bar je primárně o zážitku, vysvětluje barový expert Jiří „George“ Němec v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Pořádá koktejlová školení, exkurze po vyhlášených pražských barech, nyní založil značku koktejlů v láhvi Cocktail Boy a sám o sobě říká, že krájí přes 25 let citrony po celém světě.

Zkuste třemi slovy popsat George Němce.
Šedivý koktejlový turista. (smích)

Já vím, že v mnoha rozhovorech už zazněla vaše biografie, pojďme tedy raději k vývoji barové scény. Jaké nejstěžejnější změny posledních 10 let byste vypíchnul?
Globalizace. Když se bavíme o české barové scéně, tak to bude mít vždy prolinky na tu mezinárodní, takže posledních 10 let je jakási snaha zařazení se do povědomí té mezinárodní koktejlové scény. Ono je to let víc, ale myslím si, že těch posledních 10 je intenzivnějších. A pokud zmíníme i covid, tak myslím, že v rámci Česka je to jakási restrukturalizace toho koktejlového průmyslu jako takového. Spousta provozovatelů a majitelů barů pochopilo, že bar na Praze 1 není tou jedinou volbou. Koktejl se dostává do menších měst a čtvrtí. My dnes přenášíme z Karlína, konkrétně Liquid Office, kde o koktejlovém baru před 10 lety nemohla být řeč a Karlíňáci nevěděli, co koktejl je.

ČTĚTE DÁLE: Není Cobra jako kobra aneb Pulsující srdce Letné kombinuje neotřelé pokrmy i koktejly

Pojďme tedy k naší koktejlové scéně. Myslíte si, že už jsme v povědomí, ať už Evropy nebo světa, anebo jsme ještě tak trochu jako Česko „za opicemi“?
Myslím si, že díky Čechům a Slovákům ve světě jsme v obrovském povědomí. Tím, jak jsme pořád vnímáni jako pivní národ, máme jakýsi jelení příkop, který potřebují návštěvníci přeskočit a začít vnímat, co se tady vůbec děje.

Jiří George Němec je renomovaný český barman, který se proslavil nejen v Česku, ale i v zahraničí. Po studiu se vydal do Sydney, kde strávil devět let. V roce 2004 získal titul Barman roku v Austrálii. V roce 2007 otevřel vlastní podnik, který získal ocenění za nejlepší koktejlový lístek. Při působení v Číně spolupracoval s Becherovkou na modernizaci jejího image a receptur koktejlů ​ V současnosti žije v České republice, kde pořádá koktejlové zážitky prostřednictvím svého projektu George Nemec & Co. Založil také značku Cocktail Boy, která nabízí originální a chuťově precizní koktejly v lahvi na bázi lokálních surovin.

Srovnáváte českou a slovenskou scénu. Proč je Slovensko v žebříčku 50 Best Bars, a my nikoli? Jak máme Slovensko dohnat, co nám chybí?
Na Slovensku obrovskou práci odvádí Mirror Bar v hotelu Carlton a Antique American Bar. Já si myslím, že my ty bary máme kvalitní, ale jde o prezentaci jako takovou. Zmínili jsme 50 Best Bars. Je zapotřebí několika nástrojů, abychom se tam dostali, a to jsou především lidé, kteří rozhodují o tom, jaké bary tam budou. Aby se k nám tito lidé vůbec dostali, potřebujeme nějakou tu korunku – oni sem nepřijedou zadarmo jen proto, že máme Prahu nebo Bratislavu hezkou. Musí mít nějaký důvod. Ten důvod samozřejmě musí být kvalitní. Není to jenom o penězích, ale o sloučení pozvánky, která něco stojí, a setkání těch pravých lidí s produktem, který zase samozřejmě musí za něco stát.

Pojďme dál a pozastavme se u dnešní mladé generace barmanů. Jakou byste jim dal radu? Co jim chybí a co by měli zlepšovat?
Naslouchat. Myslím si, že strašně málo lidí a kor těch mladších umí hostům opravdu naslouchat.

Barmanské řemeslo je v podstatě jako módní průmysl, stále se vyvíjí a velmi rychle posouvá. Co je dnes v roce 2025 aktuální? Jaké jsou barmanské trendy?
Těch je celá řada. Barmanský průmysl je, jak říkáte, stejný jako ten módní, a to včetně comebacků. Plísňové džíny tu byly dekádu, pak zmizely a potom se zas vrátily. Modré drinky byly v kurzu, pak přestaly existovat a všichni je hejtili a před pár lety se opět vrátily. Takže včetně comebacků máme módní trendy i v barovém průmyslu. Co se dnes týká destilátů, tak si troufnu tvrdit, že tequila a mezcal jsou dnes v módě.

S projektem Za barem si Pavlína Švarcová klade za cíl dostat barmanské řemeslo mezi širokou veřejnost a nechat ji nahlédnout do zákulisí těch nejpůsobivějších barů nejen v Praze, ale i po celém Česku. Je libo sexy svěží daiquiri, sofistikovaný boulevardier, anebo zkrátka nevíte a chcete se nechat inspirovat?

Zároveň je dnes velmi v kurzu Low-ABV nebo nealko koktejly. Jak na to nahlížíte vy sám? A myslíte si, že to má potenciál právě v barech?
Má, určitě. Já na to nahlížím se vším respektem, je to vývoj, podskupina, která do baru náhle logicky patří. Je to jen o našem vnímání, trošičku o popularizaci, trošičku i o módě. Nealkoholická nabídka ke koktejlovým barům patří, patřila a vždycky patřit bude. Návštěvníci si občas myslí, že v koktejlovém baru se zaručeně jen chlastá. Nechlastá, přátelé, koktejlový bar je primárně o zážitku.

Ptají se hosté barmana na radu, nebo se vnímají jako plnohodnotní kritici s tím, že už viděli všechno na sociálních sítích?
Vím, kam se pokoušíme dostat. Ano, máme i hosta, který přijde s bičíkem za barmanem, nebo jde s takovým pomyslným bičíkem do baru doufaje, že ví všechno a na sociálních sítích nabyl všech zásadních informací. Jde si na barmanovi zkrátka smlsnout. Ale já si myslím, že i tenhle ten extrémek je v pořádku. Protože to rozdmýchává zase na druhé straně povědomí barmana, že je vládcem vesmíru a že ví všechno.

Georgi, závěrem se zeptám: Představte si, že si můžete na smrtelném loži dát poslední koktejl svého života. Jaký by to byl?
Co já bych si dal? Miluju gimlety, tedy krátký koktejl na ginové bázi s kvalitním kordialem. Tak bych si dovolil těch pět minut před svým skonem dát můj vlastní gimlet z bobkového listu, tedy Bob Gimlet. Čímž prozradím, že tento Bob Gimlet je i v nabídce koktejlů v láhvi, se kterými jsem přišel. Takže by to byla vychlazená lahvička, já bych nic nemusel šejkrovat, ani míchat, jenom bych ležel a vytáhnul tu lahvičku z lednice a nalil si to do vymražené skleničky. Pomerančovou kůru už bych asi nezvládl, ale bylo by mi zkrátka dobře. (smích)

Co jsou koktejly v lahvi, se kterými George Němec na tuzemský trh přišel? A jaký nejbizarnější zážitek se expertovi oboru za barem stal? To se dozvíte ve videu v úvodu článku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Týden plný koktejlů v srdci Prahy. Prague Cocktail Week láká na neotřelé drinky i barmanská esa

Tagy:
alkohol Slovensko průmysl tequila volný čas nápoj drink barman bar koktejl trend Jiří Němec Za barem produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas cestovní ruch a volnočasový průmysl zájem o jídlo a pití George Němec Cocktail Boy Liquid Office