Nepřiměřeně vysoké marže u benzinu? Nezneužili, ale využili jsme situace, brání se pumpaři

 Ministerstvo financí zjistilo, že marže čerpacích stanic byly minulý měsíc nepřiměřené.

Kdo si „mastí“ kapsu na vysokých cenách benzinu a nafty?

Kdo si mastí kapsu na vysokých cenách benzinu a nafty? Ministerstvo financí zjistilo, že marže čerpacích stanic byly v červenci nepřiměřené. Předseda představenstva Společenství čerpacích stanic a Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček ale v Hlavních zprávách na CNN Prima NEWS oponoval, že stanice si jen kompenzovaly ztráty z června.

S kontrolami marží čerpacích stanic začalo ministerstvo financí v březnu, kdy se kvůli válce na Ukrajině ceny pohonných hmot pohybovaly kolem 50 korun za litr. Na jaře se ještě podezření na nepřiměřené marže nepotvrdilo, v červenci už ano.

Předseda představenstva Společenství čerpacích stanic a Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček tvrdí, že stanice současné situace zdražování nezneužily. „Ale využily to ke kompenzaci ztráty nebo extrémně nízkých zisků z června. Marže byly pod korunu, čerpačky potřebují nad dvě koruny,“ bránil se.

Situace je někdy opravdu rozdílná. Štáb CNN Prima NEWS našel na kraji Prahy čerpačku, kde se litr benzinu prodává za 39,90 Kč. Majitelé tvrdí, že si na každém litru nechávají marži kolem koruny. Zájem je zde logicky extrémní a tvoří se dlouhé kolony. O necelý kilometr dál je ale situace zcela odlišná. Litr benzinu je dražší o šest korun.

Ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček řidičům radí, aby tankovali tam, kde je palivo levnější. To pak donutí i ty velké čerpací stanice zlevnit.

Zastropování cen? Vláda je proti

Pokud bude podobný scénář pokračovat, sáhne prý ministerstvo k cenové regulaci. Po zastropování cen pak volá opozice. Jenže kabinet premiéra Petra Fialy (ODS) návrh odmítá s argumentem, že paliva může být najednou nedostatek.

„Ministerstvo může marži zastropovat, ale věřím, že to neudělá. Může to vést k destrukci trhu a paradoxně se ceny zvýší. Stanice s nízkými maržemi dostanou signál, že mohou jít výš. Pohonné hmoty zdražily o 50 procent, energie ale o 300 až 400 a tam se žádné opatření nechystá,“ zlobí se Indráček.

Nabízí se otázka, zda by cestou nebyla možnost nabídnout levnější benzín, mít nižší marži, a přitom prodat více pohonných hmot.

Podle Indráčka je tato teorie nereálná, protože pohonných hmot se nikdy neprodá dostatečné množství. „Když všichni budou prodávat s 50haléřovou marží, nikdy nevydělají. Řidič si může vybrat stejně jako u oblečení. Jít do Pařížské nebo jinam,“ dodal.

Tagy:
peníze doprava čerpací stanice ekonomika finance pohonné hmoty tankování Ivan Indráček Ministerstvo financí České republiky marže Tomáš Weiss