Zelenskyj znovu promluvil k ukrajinskému národu
Připomíná to scénu z akčního filmu. V době, kdy se hlavní město mění ve válečnou zónu, se odhodlaný prezident dívá do kamery a oznamuje: „Jsme tady a nikam nejdeme, zbraně nesložíme.“ Právě to udělal Volodymyr Zelenskyj 25. února, kdy sdílel selfie video, které během jedné hodiny zaznamenalo více než tři miliony zhlédnutí. Čím to je, že jsou tato videa ukrajinského prezidenta tak přesvědčivá a vyhrávají PR válku s Ruskem? Mohou za to hned tři důvody.
Na formální sdělení zapomeňte. Zelenskyj ve válce na Ukrajině mnohdy rezignuje na oficiality a na sociálních sítích sdílí prostá selfie videa, která okamžitě zaznamenávají milionovou sledovanost. Svými proslovy dokázal nemyslitelné, například přesvědčil evropské lídry – včetně německých –, aby podnikli kroky proti Rusku.
Profesorka informačních systémů z Michiganské státní univerzity Anjana Susarlaová se zaměřila na to, co je na jeho videích, které nahrává na iPhone a následně zveřejňuje na Facebooku, Twitteru či Telegramu, tak přesvědčivého. Následně popsala tři hlavní důvody, proč Zelenského videa ihned učinila válku na Ukrajině světově velmi osobní a rezonující mezi tolika lidmi.
Válka na Ukrajině
Autentická poselství
Prvním důvodem je autenticita poselství. Ve videu, které Zelenskyj natočil 25. února v pozdních hodinách v Kyjevě, prezident zabírá sebe a svůj kabinet, jak stojí u pouliční lampy a posílá do světa jasný vzkaz: „Všichni jsme tady, naši vojáci tu jsou, občané tu jsou. Všichni tu bráníme naši nezávislost, naši zemi, a tak to taky zůstane. Možná mě vidíte naposledy živého.“ Mluví přímo do kamery bez jakékoli pomůcky.
„V době, kdy si většina z nás pořizuje selfie nebo se účastní skupinových videohovorů s rodinou, jeho sdělení zdůrazňovalo naléhavost a podtrhovalo autenticitu jeho výzvy,“ uvádí na webu The Conversation Susarlaová. Ta podotkla, že zprostředkování zdánlivé autenticity je jednou z taktik, kterou využili například bývalí prezidenti Barack Obama či Donald Trump ve svých předvolebních kampaních.
„Zelenskyj, který má na Instagramu zhruba 14,1 milionu sledujících, dokázal stejnou dovednost využít k tomu, aby se kvůli Ukrajině zmobilizovala většina světa,“ dodala.
Spojení s publikem
Dalším důvodem, proč jsou Zelenského videa tak účinná, je propojení s diváky na sociálních sítích. Právě tato média dokážou dané sdělení značně zesílit a rozšířit v momentě, kdy ho sdílejí podobně smýšlející lidé. „Přesně o tento efekt usilují společnosti, když chtějí na sociálních sítích zveřejnit zprávu, aby upozornily na nový produkt,“ vysvětluje profesorka.
Zelenského poselství zdůrazňuje jednotu jeho národa. Apel na solidaritu následně vytvořil spojení s mnoha lidmi, kteří si videa prohlížejí. „Díky přesvědčivému a přímému sdělení jeho příspěvky oslovily široké mezinárodní publikum na sociálních sítích a konflikt zlidštily,“ doplňuje. Dá se tedy říci, že ukrajinský prezident dokázal z – pro někoho daleké – války vytvořit konflikt, u kterého mají lidé pocit, že se jich citelně dotýká.
Bezprostřední sdělení
Posledním důležitým důvodem je bezprostřednost samotných sdělení. Zelenského prosba o pomoc jménem jeho lidu – v době, kdy na celou zemi dopadaly rakety a bomby – byla nanejvýš naléhavá. Miliony uživatelů se následně proměnily „v rekruty“, kteří začali zvyšovat mezinárodní tlak na pomoc Ukrajině s ruskou invazí.
„Výzkumy ukazují, že zprávy, které vypadají naléhavě, s větší pravděpodobností vyvolají emocionální reakci. To následně zvyšuje počet lidí, kteří příspěvek sdílejí nebo zveřejní. Tato kaskáda následně způsobí, že se ze zprávy stane trend,“ doplňuje profesorka.
Byla to právě tato poselství ukrajinského prezidenta, která mimo jiné částečně pomohla vytvořit nebývalou solidaritu mezi lidmi. Jeho prohlášení „nepotřebuji odvoz, ale munici“ mnohé utvrzuje v tom, že se jedná o skutečného lídra, který svůj národ neopustí. Jeho naléhavé zprávy pomohly vytvořit „armádu on-line uživatelů“, která následně na svých profilech sdílela odkazy na humanitární sbírky a pomoc ukrajinskému lidu.