Bizarní hádka v Partii: Havlíček a Kupka se přeli o třísku v Timmermansově „ekologickém zadku“

Martin Kupka a Karel Havlíček

PARTIE TEREZIE TOMÁNKOVÉ 1.10.2023

Velmi bizarní rozměr nabrala nedělní debata ministra dopravy Martina Kupky (ODS) s místopředsedou Poslanecké sněmovny Karlem Havlíčkem (ANO) o mírnější podobě emisní normy Euro 7, proti níž se Česko původně stavělo. V Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS totiž od Havlíčka zaznělo, že při vyjednávání o normě mělo Česko „bouchat do stolu takovým způsobem, až by lítaly třísky a zapíchly by se Timmermansovi do toho jeho ekologického zadku“.

Ostrá slova vyvolala neshoda obou politiků o tom, zda je ministry Evropské unie schválená nová norma dobrým výsledkem českého vyjednávání, nebo ne.

ČTĚTE VÍCE: Nehorázně lžete, sepsula Kovářová hnutí ANO. V Dozimetru nejde jen o telefon, řekl Juchelka

Podle Martina Kupky se Česku podařilo vyjednat úspěšný kompromis. „Tohle je jednoznačný úspěch této vlády ve vztahu k Evropské unii a k tomu, že jsme schopni mluvit s partnery, jako je třeba Francie, Itálie, Rumunsko, Polsko,“ řekl Kupka s tím, že finální podoba normy Euro 7 bude mnohem přijatelnější. Jednat o ní bude nyní Evropský parlament.

Havlíček tak nadšený není. Tvrdí, že nejde o úspěch, ale o napravení průšvihu. „My jsme měli předsednictví Evropské unie. Navzdory všem slibům jsme pomáhali klimatická opatření, například konec aut na spalovací motory po roce 2035, prosadit,“ řekl Havlíček. Připomínal, že premiér Petr Fiala sliboval, že se toho nikdy nedopustíme, a podle jeho slov „jsme pro to servilně zvedli ruku“.

Timmermansův švindl

Poté se exministr Havlíček obul do někdejšího evropského komisaře pro klima Franse Timmermanse. Ten nedávno rezignoval. „A tam byl ten švindl, který udělal tenkrát pan eurokomisař Timmermans. Ten si s námi skutečně vytřel podlahu tím, že řekl: ,Když odsouhlasíte konec aut na spalovací motory po roce 35, tak bude Euro 7 výrazně mírnější.‘ Odsouhlasilo se to všechno, myslím tím konec aut na spalovací motory. Pak přišel Timmermans s tím, že dal tu nejtvrdší možnou variantu,“ dodal.

Vláda proto podle Havlíčka měla jednat rázněji. Dokonce od něj zaznělo, že se mělo „bouchat do stolu takovým způsobem, až by lítaly třísky a zapíchly by se Timmermansovi do toho jeho ekologického zadku“.

Podle Kupky ale byla česká reakce naprosto okamžitá a vyjednaná změna poslouží českému i evropskému automobilismu.

„Vy máte nějaký problém s tím zadkem,“ kontroval Kupka s tím, že reakce České republiky byla nejrychlejší. „Byla okamžitá a třísky lítaly. Kdyby nelítaly, tak dneska nesedíme tady v tomto studiu a nehovoříme o tom, že ten původní návrh Evropské komise je mrtev. Ta změna bude sloužit opravdu jak českému, tak evropskému automobilovému průmyslu,“ obhajoval české vyjednávání Kupka.

Tagy: