Pandemie otevřela téma samoživitelství

Nadační fond pomoci založil v roce 2012 matematik Karel Janeček a Markéta Sýkorová s posláním pomáhat lidem, kteří se dostali do těžké životní situace z důvodů, kterým nešlo předejít. Organizace poskytuje klientům přímou pomoc, sociální poradenství a věnuje se charitativnímu crowdfundingu. Jedná se o moderní formu financování, kdy se na výslednou částku skládá veřejnost.

V roce 2020 byla pod hlavičkou fondu spuštěna dárcovská platforma znesnáze21, která jako první v České republice zkrátila dobu založení charitativní sbírky na desítky minut. Znesnáze21 umožňuje snadné založení sbírky pro veřejně prospěšné projekty a pro lidi v tíživé situaci. Společně s dárci fond podpořil již přes 600 příběhů částkou přesahující 112 milionů Kč.

Co vás odlišuje od ostatních organizací, které se zabývají obdobnou tematikou? Je něco, na čem si zvlášť zakládáte, na co jste pyšní nebo co chcete zdůraznit?

Jsme průkopníci charitativního crowdfundingu v Česku – věnujeme se mu už od roku 2014. Svou práci stavíme na spolupráci s dalšími odborníky, se kterými sdílíme své poznatky. Tím udáváme trend českého dárcovství. Věříme, že svou činností nastavujeme nejen pravidla, ale i standardy, a můžeme tak být pro ostatní inspirací.

Vnímáme, že dárcovství je křehkou a důležitou součástí společnosti. Je k němu třeba přistupovat odborně a s pokorou. Důvěra dárců a účelná pomoc potřebným jsou pro nás na první místě, proto klademe obrovský důraz na ověřování sbírek.

Žadatel musí svou situaci spolehlivě doložit. Na to dohlíží tým sociálních pracovníků. Například nemocní lidé, musí zaslat zdravotní zprávu, u samoživitelů vyžadujeme vyjádření sociální služby, OSPODu či další neziskové organizace, se kterou spolupracují.

Minimálně čtvrtinu žádostí zamítneme. Buď nejsou v souladu se zákonem o veřejných sbírkách, nebo usoudíme, že sbírka není pro danou osobu vhodnou cestou, nedokáže situaci vyřešit. Pak doporučíme jiné řešení. I když sbírku nezaložíme, poskytneme poradenství nebo klienta propojíme s někým, kdo se jeho problémem zabývá.

Značka spolehlivosti je součástí Programu Česká kvalita, který spravuje MPO. Proč jste se rozhodli značku získat?

Nadační fond pomoci prochází každý rok dobrovolným auditem. Stejně tak jako je pro nás důležité ověřovat žádosti klientů, je důležité dárcům ukazovat, že naše organizace funguje transparentně a že každý finanční příspěvek putuje skutečně tam, kam dárce zamýšlel. Značka spolehlivosti pro nás byla logickým krokem, jak náš vztah s dárci posunout zase o krok dál.

A co vám držení značky spolehlivosti přineslo?

Otevřelo nám to dveře pro navázání významného partnerství. Nadační fond Škoda auto podmínil naši spolupráci tím, že musíme značku spolehlivosti získat. Povedlo se. Dnes se společně zaměřujeme na větší podporu oblasti sociálního poradenství určeného pro občany mladoboleslavského regionu, kteří se nacházejí v tíživé životní situaci.

Jak vnímají značku spolehlivosti vaši dárci?

Značku spolehlivosti rádi prezentuje především před firemními dárci, kteří to oceňují. Věříme, že značka naší organizaci pomáhá utvářet pozitivní obraz poctivé neziskovky, na kterém už přes 9 let pracujeme.

Co vás čeká v období příštích několika měsíců?

Koncem října se chystáme spustit velkou vánoční sbírku, která bude věnována lidem pečujícím vlastními silami o jejich blízké, ať už to jsou senioři, nemocní, zranění či hendikepovaní. Chceme jim poděkovat, poukázat na jejich obětavost a podpořit je finančně. (Podrobnosti rádi poskytneme až bude kampaň aktivní.)

Ovlivnila vás a vaši práci pandemie covidu? A jak jste se s náročným obdobím vypořádali?

Pandemie přinesla do našeho týmu více práce, ale také více pomoci. Byli jsme aktivní v podpoře domovů pro seniory, které se potýkaly s nedostatkem ochranných pomůcek, zasílali jsme finanční příspěvky dobrovolníkům, kteří šili roušky a pomáhali nemohoucím sousedům.

Pandemie také otevřela témata, o kterých se do té doby příliš nemluvilo. Jedním z nich bylo samoživitelství. A právě pro rodiče, kteří zůstali na péči o děti sami, zorganizovala novinářka Nora Fridrichová na naší platformě dvě velké sbírky. Vybralo se neuvěřitelných 17 milionů korun, za které se pořídili notebooky pro distanční výuku a dále jsme do rodin posílali a stále posíláme potravinové balíčky.

Řada maminek a tatínků zůstala v karanténě nebo na ošetřovačce, někteří o práci zcela přišli… Najednou jim nezbývali peníze na to nejzákladnější – jídlo a bydlení. Právě na nájemné vznikly desítky individuálních sbírek.

Nezmizely ale ani problémy, které tu byly před pandemií, a tak jsme paralelně podporovali i jiné znevýhodněné skupiny lidí. Vlna solidarity nepoklesla, naopak byla obrovská.

Jak jsou na tom podle vás Češi s ochotou pomáhat a zapojovat se do dobročinných aktivit? Máte nějakou svou konkrétní zkušenost?

Ročně se u nás na pomoc vybere 8 miliard korun. Myslíme, že to ukazuje, že Češi jsou velmi štědří. V dárcovském prostředí se ale stále objevují nešvary. Jedním z nich je sbírání víček. Za 500 kusů dostanete 7 korun. Každý si už dokáže spočítat, kolik víček by se muselo vybrat, aby měla pomoc reálné dopady.

Charita se také čím dál více přesouvá do online prostředí, kde je bohužel velmi snadné nabourat křehkou důvěru dárce. Příkladem jsou srdceryvné příběhy sdílené společně s číslem účtu na Facebooku. I když může být příběh pravdivý, příjemce by měl takto vybrané peníze zdanit. Ani transparentní účet není zárukou, že peníze nebudou zneužity. Založit si ho totiž může kdokoliv a jak s kontem naloží už nikdo neuhlídá.

V tomto ohledu je důležitá osvěta. Lidé byl měli sbírky spouštět a podporovat pouze pod záštitou ověřené neziskové organizace, která je schopná dohlédnou na efektivní využití příspěvků a může dárci dokonce vystavit potvrzení o daru.

Tagy: