Středula: Vláda by měla zdanit firemní Ferrari a Porsche. Pak může zachovat stavební spoření

Vláda plánuje v rámci regulace výdajů státního rozpočtu zrušit stavební spoření. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS se proti tomuto kroku ostře vyjádřil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. Podle něj by totiž tyto finance mohla získat povinným zdaněním luxusních firemních automobilů.

Středula nesouhlasí se záměrem vlády zrušit stavební spoření. „Je to špatně, nevyřeší to problém veřejných financí, který tu kvůli minulé a současné vládě máme. A nejvíc mě štve, že se vůbec neřeší inflace, která tyto problémy způsobuje,“ řekl bývalý kandidát na prezidenta republiky.

V pořadu mu oponoval Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Petra Fialy. Ten chápe, že jsou aktuální opatření značně nepopulární, ale je toho názoru, že pro občany a jejich finanční situaci nepřináší zrušení stavebního spoření nic fatálního. „Lidé si budou moci vybrat jiné nástroje ke spoření,“ uvedl.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Fiala i Rakušan chtějí z České pošty moderní instituci. Náklady na záchranu vyjdou na 8 miliard

S alternativou na zisk zdrojů ze zrušení stavebního spoření přišel Středula, podle kterého by stát zdaněním všech firemních luxusních aut ročně získal pět miliard. „Za rok 2022 bylo ve firmách nakoupeno 112 aut Ferrari, z toho pouze 10 bylo pořízeno soukromě, tedy s DPH. Zbytek se nezdanil, jelikož byl nakoupen „na firmu“. „Podobná situace je i u dalších značek, například z 560 Porsche bylo zdaněno pouze 60,“ dodal.

Oněch pět miliard, jež podle něj stát zdaněním získá, by se pak použilo na zachování stavebního spoření. „Spoření pomáhá lidem, kteří tolik peněz nemají. Ti, co si kupují drahá auta, je mají,“ vysvětlil Středula svůj návrh. Podle Křečka by si však firmy našly „jiný způsob, jak případné opatření obejít“ a nemá tedy smysl žádnou změnu dělat. „Díra v rozpočtu je tak velká, že podobných nápadů potřebujeme opravdu hodně,“ doplnil Křeček.

Tagy: