Sezóna zimních pneumatik už pomalu, ale jistě klepe na dveře, proto neotálejte a správnou obuv nakupte včas. Mezi novými pneumatikami je rozhodně z čeho vybírat, ovšem ne všechny jsou vhodné, jak ukázaly testy rakouského autoklubu ÖAMTC. Některé jsou pak vyloženě nebezpečné. Jaké konkrétní tedy zvolit?
Povinnost mít na autě obuté zimní pneumatiky platí v Česku od 1. listopadu do 31. března. Moc času na koupi nových pneumatik tedy nezbývá. Letos navíc myslete na to, že v Německu už vám neuznají pláště označené zkratkou M+S, ale vyžadují přímo ty označené alpským štítem. Jen taková obuv je totiž připravená do opravdových zimních podmínek. U nás však nic takového zatím neplatí.
K TÉMATU: Řidiči mohou jásat. Na trhu je první opravdu funkční celoroční pneumatika. A není drahá
Každopádně pokud se po nových zimních pneumatikách zrovna poohlížíte, možná vám hodně napoví nedávný test rakouského klubu ÖAMTC a jeho partnerských organizací. V něm experti zkoumali hned 28 zimních pneumatik o rozměru 205/55 R16 a 215/55 R17. Špatnou zprávou však je, že ani jedna z nich nedosáhla nejlepšího hodnocení, naopak hned čtyři dosáhly katastrofálních výsledků. Jen šest z nich autoklub nakonec označil za vhodné. Jaké to jsou?
Tímhle se automobilky nechlubí. Podívejte se, které modely patří na trhu k nejpomalejším
Automobilky se vždy pyšní tím, když jejich model patří mezi nejlevnější, nejprodávanější nebo nejvýkonnější na trhu. Jsou ovšem parametry, kterými se už z principu vůbec nechlubí. Na mysli máme například dynamiku. Některé vozy totiž potřebují pro zrychlení z nuly na sto téměř dvacet vteřin. Tady je pět těch vůbec nejpomalejších.
Hodnocení probíhalo podobně jako ve škole, jen s tím rozdílem, že nejlepší známkou bylo 0,5 a nejhorší 5,5. Pokud tedy pneumatika dostala známku 0,5 až 1,5, dosáhla hodnocení „velmi dobrá“, pokud 1,6 až 2,5, tak „dobrá“, pokud 2,6 až 3,5, tak „uspokojivá“, pokud 3,6 až 4,5, tak „dostatečná“ a pokud 4,6 až 5,5, tak „nedostatečná“.
Jisté na každém povrchu
No a jak už jsme napověděli v úvodu, hodnocení „velmi dobrá“ letos nedostala žádná z testovaných zimních pneumatik, výsledku „dobrá“ (1,6 až 2,5) už se však podařilo dosáhnout hned šestici z nich. Mezi šestnáctipalcovými jde konkrétně o modely Michelin Alpine 6, Goodyear UltraGrip Performance 3 a Continental WinterContact TS 870. Na různých površích nemají zásadnější slabiny a všechny se mohou pochlubit dobrou životností.
Výsledky testu u jednotlivých zimních pneumatik. Zdroj: ÖAMTC
Rozdíly jsou tedy v detailech. Zatímco Continental se umístil na prvním místě v rámci bezpečnosti a vyniká zejména na mokré a zimní vozovce, Michelin se prosazuje v oblasti ekologických výsledků a boduje v životnosti, opotřebení a účinnosti. Goodyear se nachází někde mezi těmito dvěma hlavními kritérii, a je tak jakýmsi univerzálem. U sedmnáctipalcových pneumatik se jedná o modely Vredestein Wintrac Pro, Goodyear UltraGrip Performance 3 a Dunlop Winter Sport 5. Ty vynikají jak v bezpečnosti, tak v ekologickém hodnocení a lze je tedy podle autoklubu doporučit ke koupi.
Pokud se přes zimu vyloženě nechystáte do hor a jezdíte zejména po městě, nemusíte se bát ani pneumatik Falken Eurowinter, Nokian Tyres Snowproof 2, Dunlop Winter Sport 5 či Hankook Winter i*cept RS3 v případě rozměru 205/55 R16. U rozměru 215/55 R17 se bavíme o pneumatikách Winterhawk 4, Giti GitiWinter W2, Yokohama BluEarth Winter V906, Pirelli Cinturato Winter 2, Continental WinterContact TS 870 P, Hankook Winter i*cept RS3 nebo o Semperit Speed Grip 5.
Mohou být až nebezpečné
Všechny tyto pneumatiky si totiž odnesly hodnocení „uspokojivé“ (2,6 až 3,4). To znamená, že nemají žádné větší slabiny, ale zároveň ani přednosti. Výrazné nedostatky na minimálně jednom povrchu už vykazují šestnáctipalcové pneumatiky Pirelli Cinturato Winter 2, Vredestein Wintrac, Zeetex WH 1000 a GT Radial WinterPro2 Evo. Každopádně v ostatních aspektech už to taková tragédie nebyla, tudíž jim náleží dostatečné ohodnocení (3,6 až 4,5).
Co zaznělo o Schumacherovi? Bratr Ralf popsal chod rodiny, blízká zmínila komunikaci očima
Legendární jezdec formule 1 Michael Schumacher je už téměř 11 let schován před zraky veřejnosti poté, co utrpěl vážné poranění mozku při lyžování. O jeho stavu se jen spekuluje, i když čas od času vyjde na veřejnost nějaké prohlášení, které ovšem nelze ověřit. Nyní se motoristická legenda měla objevit na svatbě své dcery Giny Marii Schumacherové. Připomeňte si, co v minulých letech zaznělo o jeho stavu a jak o něm před necelým rokem vyprávěl v rozhovoru pro Sky Deutschland jeho bratr, též závodník formule 1.
V případě sedmnáctipalcových gum lze za „uspokojivé“ označit modely Maxxis Premitra Snow WP6, Kumho WinterCraft WP52 a Viking WinTech. Ty se sice mohou pochlubit dobrou životností, ale mají zřetelné nedostatky na suché vozovce. I proto tyto pneumatiky volte jen v krajním případě. U rozměru 205/55 R16 se pak rozhodně vyhněte pneumatikám Winrun Winter-max A1 WR22, které byly ohodnoceny nejhorší možnou známkou 5,5. Levné pneumatiky z Číny propadly zejména v testech na mokré vozovce, která je zrovna v zimě poměrně častá.
Vyvarovat byste se měli i trojici pneumatik o rozměru 215/55 R17. Nejhorší známku 5,3 si odvezl model Davanti Wintoura+, který taktéž nezvládl test na mokré silnici. Stále velmi špatné hodnocení (4,9) pak zaznamenala pneumatika Kenda Wintergen 2 KR501 a se známkou 4,8 také Triangle WinterX TW401. Byť v některých ohledech tyto pneumatiky uspěly, v jiných naopak tvrdě selhaly, a tak je autoklub považuje za nevyhovující.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Cena plynu dosáhla v srpnu maxima. Spočítejte si snadno, zda energie zbytečně nepřeplácíte