Pražští zastupitelé odmítli zavedení celodenního zákazu vjezdu osobních aut do pruhů vyhrazených pro MHD. Podle většiny z nich není důvod opatření zavádět mimo dopravní špičku. Dosud byl vjezd do těchto pruhů omezen pouze v konkrétních časech, což úřad na konci října změnil. Zastupitelé zároveň radním uložili, aby podali příslušnému magistrátnímu odboru podnět ke zrušení zákazu vjezdu, který má platit od příštího týdne. Proti zamýšlené změně se postavila většina 33 z 65 zastupitelů. V Praze je asi 40 kilometrů pruhů pro autobusy MHD, záchranáře, cyklisty a taxi.
„Neexistují žádná relevantní data, která by dokazovala, proč by řidiči nemohli využívat vyhrazené jízdní pruhy mimo špičku, o půlnoci nebo třeba o víkendech. Jediný efekt, který toto opatření bude mít, bude zbytečné zhuštění provozu. Proti tomuto opatření se vyjádřila i dopravní policie. Je to jen nesmyslná buzerace pražských řidičů,“ uvedl Ondřej Martan, starosta městské části Praha-Běchovice a pražský zastupitel za ODS.
Občanští demokraté na jednání zastupitelstva prosadili pozměňovací návrh. „Ten snahu dále zbytečně omezovat pražské řidiče ruší. Zrušení výjimky, která umožňuje řidičům využívat vyhrazené pruhy v noci, o víkendech či mimo dopravní špičku, vnímáme jako ničím nepodložené a nekoncepční rozhodnutí. Ze strany Pirátů a Prahy sobě se jedná o pokračování ideologického boje proti pražským řidičům,“ dodala Alexandra Udženija, předsedkyně klubu zastupitelů ODS Praha.
„Není důvod, proč by vyhrazené jízdní pruhy ve všední dny mimo špičku a o víkendech nemohli využívat řidiči individuální automobilové dopravy,“ řekl na dnešním jednání zastupitelů starosta městské části Praha-Libuš Jiří Koubek (TOP 09).
Další spor v pražské koalici. Praha sobě diskriminuje majitele aut, říká Pospíšil
Pražský magistrát zamýšlí zakázat automobilům vjezd do vyhrazených pruhů pro MHD i v době, kdy je to nyní povoleno, tedy například v noci. Rozhodnutí by mělo vejít v platnost v příštím týdnu. Proti rozhodnutí se ve čtvrtek postavili někteří pražští zastupitelé, a to i zástupci pražské koalice. S návrhem náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě), aby byly odstraněny dodatkové tabulky, které umožňují jízdu v tzv. buspruzích, nesouhlasí především Spojené síly pro Prahu (TOP 09 + STAN).
Koubek vedení města rovněž vytkl, že změnu neprodiskutovalo se zastupiteli a ani nebyla projednána magistrátním výborem pro dopravu. „Je to problematika, která si zaslouží zevrubné projednání. Je to téma a radikální změna, která se dotkne všech Pražanů,“ řekl.
Záměr zakázat autům vjezd do pruhů celodenně obhajoval mimo jiné náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Podle něj většina pruhů v Praze funguje celodenně. Těch, které platí pouze v danou dobu, je podle něj asi jen třetina a rovněž je přežilý současný systém, kdy různé městské části mají svůj vlastní režim.
Žádost dala TSK na základě požadavku ROPID a DPP, jež to chtějí od roku 1995.
Žádost na změnu podala úředníkům Technická správa komunikací (TSK) na základě požadavku dopravního podniku (DPP) a organizace ROPID, která plánuje pražskou MHD. „Žádost dala TSK na základě požadavku ROPID a DPP, jež to chtějí od roku 1995. Není to žádný výmysl, který vznikl teď,“ řekl Scheinherr.
Náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt pak dodal, že doba, kdy trvá dopravní špička, se změnila a přesahuje časy na značkách, podle kterých pruhy fungují.
Opatření omezuje práva řidičů
Zejména opoziční zastupitelé opatření vytýkali, že mimo jiné omezuje práva řidičů a zároveň je podle nich zbytečné. Proti celodennímu zákazu se postavili i koaliční zastupitelé Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN). Předseda Spojených sil a europoslanec Jiří Pospíšil změnu označil za ideologickou. „Nechceme, aby byly prosazovány kroky, které jsou dělány v ideologii, že automobil je hřích. Hledáme kompromis a vyváženost a nechceme preferovat jednu skupinu,“ řekl.
Diskuse o pruzích se zúčastnila také veřejnost. Obyvatel a zastupitel Prahy 3 Mojmír Mikuláš (Trikolóra) ze spolku Jedeme autem poznamenal, že je to opatření, u něhož si 99 procent občanů řekne, „který blbec tohle vymyslel“. „Jsem přesvědčený o tom, že kvůli tomuto opatření tam auta budou trávit delší dobu a budou vypouštět více exhalací,“ uvedl Mikuláš.
Rozhodnutí zastupitelů předcházela několikahodinová diskuse. V ní se vzájemně obviňovali mimo jiné jak z ideologičnosti, tak z neúměrné preference či šikany některého z druhů dopravy.