Velmi ambiciózní projekt představil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ve spolupráci se společností Boeing. Mají v plánu odstartovat vývoj experimentálního letadla, které by vedlo k ekologičtějším komerčním letům. Pokud vše půjde dobře, nová technologie by mohla začít fungovat v úzkotrupých letounech ke konci současné dekády.
„Cílem naší spolupráce je dosáhnout větší úspory paliv,“ zdůraznil Šéf NASA Bill Nelson pro CNN. „Bude to přínosem pro životní prostředí, letecký komerční průmysl a cestující po celém světě. V případě, že budeme úspěšní, tyto technologie budou v letadlech, která se vznesou k nebesům již v roce 2030,“ dodal.
K prvnímu zkušebnímu letu experimentálního letadla by mělo dojít v roce 2028. Autoři by chtěli vybavit novou technologií až polovinu úzkotrupých letounů určených pro krátké a středně dlouhé vzdálenosti. Jedná se o typ, který aerolinky nejčastěji využívají a který má na svědomí téměř polovinu všech leteckých emisí. Nové technologie na snížení spotřeby paliva by tak mohly podpořit cíl Bidenovy administrativy na výrazné snížení uhlíkových emisí do roku 2050. Mezi lety 2035 až 2050 plánuje Boeing zařadit do provozu až 40 tisíc těchto letadel.
NASA s Boeingem si slibují snížit spotřebu paliva a emise až o 30 procent v porovnání se současností. Dosáhnout toho chtějí pomocí technologie speciálně vyztužených transsonických křídel. Ta mají být stabilizována diagonálními vzpěrami, které křídlo spojují s letadlem. Vzhledem k tomu, že tato konstrukce vytváří znatelně menší odpor, letadlo spaluje méně paliva.
Bob Pearce, který má projekt na starosti, ovšem upozorňuje, že se jedná zatím o experimentální letoun. „Nejedná se o komerční vývoj letadla, které by mělo již dnes přepravovat cestující. Důvod, proč na tomto prototypu pracujeme, je snaha posouvat technologie stále dál.“
Národního úřadu pro letectví a vesmír NASA hodlá investovat do projektu 425 milionů dolarů (9,4 miliardy dolarů), Boeing se svými partnery vyčlení dalších 725 milionů dolarů (16 miliard korun).
„NASA je tu od počátku s vámi pokaždé, kdy usednete do letadla. Vždy jsme šli dál než konkurence, rychlost ani výška pro nás nebyly překážkou. Učinili jsme letectví udržitelnějším a spolehlivějším. Je to zkrátka v naší DNA,“ zdůraznil šéf úřadu Bill Nelson.