Tuzemská dálniční síť by se už v příštím roce mohla začít rozrůstat dál směrem na sever. Ředitelství silnic a dálnic se totiž výrazně přiblížilo bodu, kdy bude moci zahájit výstavbu dalšího úseku D11. Povede z Trutnova přes Královec ke státní hranici s Polskem. Informoval o tom expertní portál Zdopravy.cz.
Ředitelství silnic a dálnic v uplynulém týdnu dokončilo výkup pozemků od farmáře Jana Zuzánka v hodnotě kolem 24 milionů korun, jak vyplývá z údajů v registru smluv. „Pan Zuzánek je klíčovým vlastníkem, od něhož jsou vykoupeny rozsáhlé pozemky v katastrálních územích Zlatá Olešnice, Královec a Lampertice nezbytné pro realizaci stavby, které doposud využíval pro svou zemědělskou činnost,“ cituje portál Zdopravy.cz Petru Drkulovou z týmu komunikace ŘSD.
V Česku se do roku 2024 otevře 150 kilometrů nových dálnic. Podívejte se, kde to bude
Česká dálniční síť by se v příštích letech mohla výrazně rozšířit. Ministerstvo dopravy očekává, že do roku 2024 zprovozní přibližně 150 kilometrů nových úseků. Radost by měli mít především jihočeští řidiči a výrazně se uleví také jihomoravským silnicím. Podívejte se, po kterých nových autostrádách se už brzy svezete.
Organizace podřízená ministerstvu dopravy má pro daný úsek aktuálně vykoupeno 87 procent všech pozemků. ŘSD již také podalo žádost o stavební povolení a ještě do konce letošního roku má začít výběrové řízení na stavební firmu. V září byl vypsán tendr na zemní práce pro záchranný archeologický výzkum, o měsíc později pak na samotný výzkum. „Výběrové řízení na zhotovitele stavby bude zahájeno v prosinci letošního roku,“ dodala Drkulová.
Dálnice Praha–Balt až za šest let
Úsek z Trutnova na státní hranici má měřit přes 21 kilometrů a jeho součástí bude i nový průtah východním okrajem Trutnova. Na trase vzniknou u Poříčí dva tunely, jeden o délce 540, druhý 576 metrů. Od Trutnova směrem ke státní hranici je trasa vedena koridorem souběžným se stávající silnicí I/16 – podél plaviště popílků tepelné elektrárny Poříčí II.
Další tunel Opevnění bude měřit 492 metrů a bude procházet pod severovýchodním svahem okraje zalesněného hřbetu za Trutnovem. Trasa dále povede kopcovitým terénem s hlubokými příčnými údolími kolem obcí Zlatá Olešnice, Bernartice, Lampertice a Královec. Za Vlaštovčím vrchem dálnice bude překonávat údolí říčky Ličná, železniční trať a místní komunikaci mostem o délce 670 metrů, dalším velkým mostem má být 42 metrů vysoký most Lampertice. Přechod státní hranice do Polské republiky je západně od Královce. Odhadovaná cena nového úseku dálnice D11 je 13,3 miliardy korun.
Zmíněný úsek autostrády D11 naváže na polskou rychlostní silnici S3, která má být zprovozněna nejpozději ve druhém pololetí roku 2024. Polská komunikace propojí Českou republiku s pobřežím Baltského moře. Povede totiž z města Svinoústí, které leží severně od Štětína. Češi si však budou muset na přímé dálniční propojení s Baltským mořem počkat, a to až do roku 2028, kdy má být zprovozněna kompletní dálnice D11. Ta dnes vede z Prahy do Jaroměře.