reklama

Ekodukty - pomoc pro volně žijící zvěř, nebo drahá zbytečnost?

Ekodukt Žehuň na D11 (postaven 2005), délka cca50 metrů

Bezpečné přechody pro volně žijící zvířata. Takzvané ekodutky přes frekventované silnice a dálnice. Smysluplné investice, které mají ve světě pozitivní dopady. V České republice je to však sporné.

reklama

Bezpečné přechody pro volně žijící zvířata. Takzvané ekodutky přes frekventované silnice a dálnice. Smysluplné investice, které mají ve světě pozitivní dopady. V České republice je to však sporné.

Aut přibývá a šancí, že divoké zvíře zvládne frekventovanou silnici překonat bez újmy, ubývá. Řešení? Zelené nadchody. Ty zabraňují nejen srážce automobilů se zvěří (toto téma už jsme nakousli v předešlém článku). Pomáhají totiž i k přirozené migraci zvěře.

Přecházení některých silnic je pro zvířata tak náročné, že ji často raději oželí. Pak dochází k demografické i genetické izolaci a ta má do budoucna stejně negativní dopad, jako přímá smrt zvířete, možná i horší. Dochází tak k nerovnováze sociální struktury zvířecí populace.

Na našem území je okolo 20 těchto ekodutků. Bohužel u většiny z nich je funkčnost značně omezená. Kde je problém? Pokud byly už postaveny na správném místě (což se také nestává vždy), často se neohlídá jejich okolí. Problémem je, když jsou blízko vesnice, nebo se v jejich okolí postaví třeba nákupní centrum. Což logicky zvířata odrazuje. „Za příklad z praxe se dá uvést objekt na D6 u Karlových Varů. Původně vhodně navržený ekodukt, jehož funkce byla do značné míry znehodnocena okolní výstavbou. Setkáváme se zde s nedostatečnou koordinaci v rámci územního plánování," tvrdí Jan Šíma, ředitel odboru druhové ochrany a implementace mezinárodních závazků.

Za kvalitně povedený ekodukt se dají v České republice brát i objekty na dálnici D11, ale opět je jejich využitelnost snížena umístěním oplocení v jejich blízkosti. Ministerstvo životního prostředí samo na svých stránkách uvedlo, že prvních 12 postavených ekodutků na území Česka nejsou zvířata schopna využít. Buď jsou postaveny mimo migrační koridory (úsek krajiny, který není zastavěný a zpravidla souvisle propojuje dva nebo více větších lesních komplexů), nebo jednoduše špatně. Na to, že každý stál v průměru 250 miliónů, se dá říct jen "dobrý vtip".

„V některých případech byly limitem místní podmínky, např. u objektu na silnici I/20 u Písku (za křižovatkou Nová hospoda) směřuje "výstup" z ekoduktu na prudkého svahu a zároveň je objekt poměrně blízko křižovatky a dalších komunikací - v praxi je však zvěří až překvapivě hojně využíván, dodal Šíma.


Ovšm nejfunkčnější řešení migrační postupnosti pro živočichy přes dopravní stavbu je takové, kdy žádný ekodukt není potřeba. Jednoduše řečeno, stavby by byly navrženy tak, aby byla živočichům zachována možnost pohybu. Nejlépe, kdyby se vyhýbaly klíčovým územím, jako jsou lesní celky, horské hřebeny atd. Migrační koridory typu hlubokých údolí by pak mohla zvěř překonat pomocí širokých mostů i estakád (typ mostu, komunikační těleso nesené sloupy). I dostatečně široký dřevěný most, který se osází zelení totiž mohou zvířata využít a žádný ekodukt není třeba.

Funkčnost jednotlivých opatření je často závislá na konkrétních detailech provedení. Například z hlediska použitých materiálů, navázání na okolní terén, zajištění ochrany proti oslnění živočichů od jedoucích vozidel a tak dále. Problémem je třeba, když je ekodukt neosázen zelení, zvěř se tak cítí ohrožená a most nevyužije.  Nejčastěji se jedná o 10-60 metrů široké mostní konstrukce pokryté hlínou a zarostlé travou, které připomínají přirozený terén. Cena jednoho zeleného mostu se v České republice pohybuje okolo 200 miliónů korun.

V zahraničí si počínají o něco lépe než my. Kupříkladu v Holandsku jsou tyto zelené přechody k vidění už od 80. let 20. století. A k dnešnímu datu je jich na území Nizozemska přes 600. Jsou určeny hlavně pro jeleny, divočáky, ale také pro menší zvířata, například pro ohrožené jezevce. Ty nejafektovanější mosty přechází ročně až 5000 zvířat. 
Dalšími evropskými státy jsou ekodukty, které přesně slouží k tomu, k čemu sloužit mají, a to: Grevesmühlen v Německu a španělský Can Pagá ve Vallés Oriental. 
Samozřejmě zmínit musíme i Kanadu. Hlavně Národní park Banff. Bohatá příroda na divoká zvířata a přitom i důležitá silniční tepna – provincie Alberta. Celkem se tam nachází 6 mostů a 35 tunelů, které přešlo od roku 1996 na 11 druhů savců více než 200 000 krát.

Největší paradox je, že to v cizině umí nejen lépe (dodržují připravené podklady odborníků), ale hlavně levněji. V rakouských Alpách stál ekodukt v roce 2004 ekodukt o šířce 80 metrů 63 miliónů, průměrná cena ekoduktů v Německu je 25–75 miliónů korun. U nás je cena průměrně okolo 250 miliónů korun.

Do budoucna se u nás plánuje výstavba ekoduktů v rámci rekonstrukce D1. „Ta představuje poměrně zásadní bariéru pohybu živočichů a de facto dělí republiku na 2 části. Zároveň v době výstavby (70./80. léta) nebyl na prostupnost brán zřetel a stávající mostní objekty jsou velice špatně pro pohyb živočichů využitelné," dodal Šíma. Zde se jedná o případ, kde jiné řešení než ekodukt není možné, uvidíme ale jak bude efektivní.

Barbara Vávrová💓

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Domácí

Policejní prezident odvolá krajského šéfa Husáka, má zatím zůstat na řadové pozici

Policejní prezident odvolá krajského šéfa Husáka, má zatím zůstat na řadové pozici

Policejní prezident Jan Švejdar odvolá Vladislava Husáka kvůli jeho účasti na sobotní narozeninové oslavě v teplickém hotelu k 1. únoru z postu libereckého krajského policejního ředitele. Zároveň s ním povede kázeňské řízení, do jehož ukončení bude Husák na řadové pozici. Švejdar to napsal na Twitteru. „Věřím, že celá personální situace bude vyřešena co nejdříve,“ uvedl Husák.

Nehody

V Praze se srazily dva autobusy, sedm zraněných. Na místě zasahuje Atego

V Praze se srazily dva autobusy, sedm zraněných. Na místě zasahuje Atego

  • Aktualizováno

Na pražském Chodově se dnes před polednem srazily dva autobusy, lehce zraněno při tom bylo sedm lidí. Nehoda se stala na zastávce v Hviezdoslavově ulici, kde přijíždějící autobus podle prvotních informací policie zřejmě nedobrzdil a narazil do stojícího autobusu. Uvedli to policejní mluvčí Jan Rybanský a mluvčí záchranné služby Jana Poštová.

Česko pokryl nový sníh a komplikuje dopravu. Místy napadne až 15 centimetrů
KOMENTÁŘ: Jak si s námi jeden policajt vytřel zadek
Hnilička hrubě pochybil a měl by odstoupit i z NSA, říká poslanec Jakub Janda
Britská mutace koronaviru ochromuje slánskou nemocnici. Nakazil se i očkovaný personál
reklama
reklama
Jak nemít zamlžené brýle při nošení roušky? Britka ukázala jednoduchý trik

Koronavirus

Domácí zpravodajství

Prymulova akce soukromého testování. Donutil ani Bohdalová nevěděli, že se jí účastní
Policejní ředitel Husák: O oslavě jsem nevěděl, v hotelu jsem měl domluvenou schůzku
Další články
reklama
reklama