Fenomén kryptoměn se už probil i do světa velkého sportu. Zvláště fanoušci fotbalu si oblíbili takzvané fan tokeny (fanouškovské tokeny), díky kterým mohou investovat do svých oblíbených klubů. Větší investoři pak mohou rozhodovat o osudu týmu a ovlivňovat například místo konání zápasu.
Spíše než ke klasickým kryptoměnám typu bitcoin či ethereum mají fan tokeny blíže k akciím. Fanoušek si vybere klub (společnost), ke kterému má citový vztah, a posléze do něj nákupem tokenů investuje. Pokud nakoupí dostatečný počet tokenů, může se podílet na chodu klubu (obdoba valné hromady na akciovém trhu).
Obyčejný fanoušek tak může v rámci týmového managementu ovlivnit řadu faktorů. Fandové například rozhodují o designu klubových produktů, grafických návrzích týmových autobusů, místu konání zápasů či detailů ohledně vstupenek. Díky tomu fotbalový tým pěstuje hlubší vztah s fanouškem a ještě díky prodeji tokenů inkasuje.
Kryptoseriál
Branou do světa sportovních kryptoměn je platforma Chiliz. Na směnárně si člověk nakoupí nejprve token chiliz, přes který pak investuje do digitálních mincí jednotlivých klubů. Cena fan tokenů je často vysoká a s ničím si nezadá s hodnotou velkých akciových firem. Jaké kluby fan tokeny nabízejí?
PSG Fan Token, 33 dolarů (700 korun)
Zřejmě nejznámější fan token se dostal do povědomí širší veřejnosti díky přestupu Lionela Messiho z Barcelony do pařížského PSG. Argentinský kouzelník totiž kromě slibu tučné výplaty dostal od klubu i zmíněné tokeny.
Směnárny na miliardový transfer reagovaly hbitě. PSG Fan Token se 10. srpna, kdy Messi podepsal v novém klubu smlouvu, obchodoval za v přepočtu téměř 1 300 korun. Nadšení investorů ale rychle vyprchalo a už druhý den se token obchodoval za zhruba 800 korun. Kolem podobné cenové hladiny se pohybuje i v současnostni.
FC Barcelona Fan Token, 20 dolarů (430 korun)
Messi hýbal také kurzem tokenu svého bývalého klubu. Když totiž fotbalový útočník opustil hranice Španělska, začala cena FC Barcelona Fan Tokenu klesat. Od té doby pokračuje klesající trend a cena tokenu slétla z 23 dolarů (570 korun) s koncem srpna až na 19 dolarů (400 korun). S odchodem Messiho se zjevně fanoušci smiřují těžko.
AC Milan Fan Token, 8 dolarů (170 korun)
Podstatně méně si cení fanoušci tokenu italského velkoklubu AC Milán. Ten se v současnosti obchoduje za osm dolarů a v minulosti se přes hranici deseti dolarů (210 korun) šplhal jen těžko (stejně jako token AS Řím, o pár korun lépe je na tom token Juventusu).
Podobně jako u tokenů Barcelony či PSG existuje i u tokenu AC Milan omezená nabídka digitálních mincí. Celkový objem mincí je stanoven na přibližně 20 milionů. Tokenů fotbalových klubů tak má být téměř stejně jako bitcoinů. Nejznámější kryptoměny totiž nikdy nebude více než 21 milionů.
Další sportovní kryptoměny se chystají
Své vlastní fanouškovské tokeny má zatím jen pár fotbalových klubů, tento fenomén je ale zjevně na začátku své cesty. Služba Chiliz ve spolupráci s platformou Socios, která se domlouvá se samotnými kluby, už připravují zásadní rozšíření nabídky. Fan tokenů se dočkají například fanoušci Arsenalu, Evertonu a dalších anglických klubů. Velké popularitě se těší sportovní kryptoměny také v Turecku, fan tokeny tam připravuje hned několik týmů.
Platforma Socios ale necílí jen na fanoušky fotbalu. Už nyní uzavřela partnerství s velkými hráči ze světa UFC, kriketu, basketbalu, motorsportu či počítačových her.