Nový Opel Astra není převlečený Francouz. Jde o ojedinělé auto, které řidiče neotravuje

Koncernové technické základy neznamenají, že by byl Opel Astra jen převlečeným Peugetem 308. Vypadá i jezdí zcela svébytně a jde mu to tak nějak samo. Nový design padne ke klasickému hatchbacku velmi přirozeně a pod kapotou si člověk může vybrat mezi spalováním a brzy i elektřinou. Nestojí přitom nesmyslnou částku.

Někdo v jeho přídi vidí Chevrolet Camaro, jiný zase při pohledu na záď vzpomíná na dávný hatchback Opel Signum. Jedno je ale jisté, nová generace Opelu Astra se od té předchozí liší takovým způsobem, že si oba vozy dohromady spojí jen málokdo. Novinka teď vstupuje na český trh a rovnou láká na velmi zajímavou cenu, kterou chce rozhodit konkurenci v podobě Volkswagenu, Hyundaie či Toyoty. Bojuje osvědčenými zbraněmi.

Není to Francouz

S novou Astrou jsme se velmi hezky svezli dolním Posázavím i Povltavím a samo auto tak nějak zapadlo do pohodového odpoledne. Zástupci německé automobilky na setkání se sedmou velmocí několikrát zdůraznili, že rozhodně nejde jen o jinak střiženou kopii nového Peugeotu 308. Samozřejmě jsou oba vozy technicky spjaté, Němci prý ale platformu ještě poladili k obrazu svému. Přišli s vlastním nastavením tlumičů, upravili stabilizátor zadní nápravy, zavěšení kol, nastavení řízení i dorazy. Auto má tak nyní jezdit typicky německy, ať už si pod tím máme představit cokoliv.

Novému Opelu Astra ovšem nelze upřít snahu o nápadný design s jeho čelní maskou, která je nyní typická pro všechny nové modely značky. Auto zvýrazňují i křiklavější barvy. Je jasné, že za volant bude konečně lákat i mladší řidiče. Kabina je zpracovaná na obvyklé úrovni značky, působí prostorně a nabízí i slušný zavazadlový prostor – má objem 422 litrů. Opel navíc „uklidil“ palubní desku.

Ta působí futuristickým dojmem, je ale přehledná. Ovládání klimatizace je rozděleno mezi tlačítka a displej. Jako z výstavního konceptu pak působí volant s nezvykle tenkým spodním ramenem. Je zjevné, že nová Astra bude k svezení lákat i ty, pro které je malý volant Peugeotu 308 nepřekousnutelným problémem. I pro řadu dalších řidičů jde ale o velmi zajímavého zástupce nižší střední třídy, který je přesně o 100 tisíc korun levnější než jeho úhlavní konkurent Volkswagen Golf. Pokud bude cena zásadním argumentem, má šanci svému nepříteli přetáhnout slušnou porci řidičů. Kompletní přehled cen a technických dat všech aktuálně nabízených verzí nového Opelu Astra nabízeného na českém trhu najdete ZDE.

Jede dobře a především neotravuje

Co je pro člověka při řízení nejdůležitejší? Z mého pohedu je slušná úroveň jízdních vlastnosti víceméně samozřejmostí a když to ještě na nerovnostech moc nemlátí od kol, jsem obzvláště potěšen. Dnešní auta jsou ale kromě snahy o jakýs takýs lákavý vzhled aspoň nepatrně odlišná od konkurence především interiérem. Počet a propracovanost palubních systémů roste geometrickou řadou ruku v ruce s množstvím času stráveného v dopravních zácpách a hustém provozu vůbec.

A tady vás opravdu moc nezajímá, jak auto jede rychle. Jde spíš o to, souznít s multimédii a počítači do té míry, abyste se při jejich ovládání nevzteklili jako Michael Douglas ve filmu Volný pád. A to je právě to, co Astra na rozdíl od svého francouzského bratrance umí velmi dobře. Výhled na přístroje vám nikdy necloní zajímavě tenčí volant, skoro všechno jde ovládat tlačítky a to, že jste v německém autě vám připomene vřelá strohost palubní desky s velkými plastovými  plochami à la Škoda Fabia první generace. Ale nic proti tomu, naopak.

Snad jen ten dveřní dekor by mohl vyhlížet přece jen hodnotněji a podivuhodný je i stylizovaný trojúhelník v pravé části přístrojovky. Podstatné je, že posezení je díky AGR sedalům znamenité a s jistou mírou tolerance je to pro dospělé k žití i vzadu.

Jede jakoby nic

Přehlídka motorů čítá dvě benzinové dvanáctistovky (110 a 130 koní), milovníci nafty mají k ruce šikovnou koncernovou jednapětku CDTI (130 k) a špičková verze 1.6 turbo PHEV má koní 180. Já měl to štěstí se stotřicetikoňovou benzinovou jednadvojkou a stejně silným dieselem, oboje hezky s automatem.

Svým projevem jsou si oba motory vlastně docela podobné, nafťák jen nepatrně méně spotřebuje a tváří se subjektivně přece jen pružněji v nižších otáčkách. Benzinový agregát je naproti tomu o chlup více lehkonohý v zatáčkách, kam se vrhá ochotněji a když slevíte v oblouku na plynu, záď se umí laškovně sklouznout.

Sportovní výkony nechtějte, v omezené míře jsou možné, leč víceméně zbytečné. Astra těží hlavně kultivovaností pohonu a pocitem, že s ní můžete jet donekonečna. Snad jen odhlučnění by mohlo být lepší, tady se zjevně šetřilo. Ne tak na podvozu resp. jeho vyladění, které je, čert ví proč, pohodlnější než u francouzského vozu, přitom ale neztrácí na jistotě v zákrutách.

Lacinější než konkurence

Nejlevnější Opel Astra vyjde na 479 990 korun. Cena platí pro benzinový tříválec 1.2 Turbo o výkonu 81 kW, který je spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Základní výbava Edition ale rozhodně není slabá. Už proto, že auto hned dostane litá kola o rozměru 16 palců. Astra je vybavena také LED světlomety, automatickou klimatizací, bezklíčovým startováním, parkovacími senzory vpředu i vzadu, mlhovkami a virtuálním kokpitem, který simuluje klasické budíky. Nechybí ani dotyková obrazovka zábavního systému o velikosti 10 palců. V této výbavě se dá pod půl milionu koupit ještě silnější 1.2 Turbo (96 kW) za baťovských 499 990 korun.

Druhá výbava Elegance startuje s nejslabší jednotkou na 539 990 korunách. Má navíc parkovací kamery, adaptivní tempomat, tradiční highlight opelů v podobě pohodlného sedadla AGR pro řidiče, bezklíčové i odemykání a dvouzónovou automatickou klimatizaci. Další výbavy už jsou vyhrazeny pro fajnšmekry. Sportovně střižená GS Line má jiný nárazník, červeně lakovanou střechu nebo hliníkové detaily v kabině. Luxusně pojatá Ultimate zase nabízí moderní světlomety Matrix LED Pixel, střešní okno nebo head-up displej. AGR už jsou obě přední sedadla. Ceny konkurenčních evropských a japonských modelů začínají o desítky tisíc korun výše.

Tagy:

Hlavní zprávy

Jansta: Politici pohrdají sportovci, ti už chtějí demonstrovat. Tragédie, slyšíme jen fráze
Rozhovor

Jansta: Politici pohrdají sportovci, ti už chtějí demonstrovat. Tragédie, slyšíme jen fráze

Nádrže s optimismem vysychají. Situace v tuzemském sportu podle Miroslava Jansty rozhodně není idylická delší dobu. Během rozhovoru pro CNN Prima NEWS to opakovaně přičítá mizerné politické odvaze. Pravou zkouškou procházejí hokejisté, basketbalisté, házenkáři a další teprve teď. Po pandemii na sportovce a všechny nadšence zaklekává energetická krize. Česká unie sportu (ČUS) udělala průzkum a její už dříve frustrovaný šéf k výsledkům říká: „Nečekal jsem to tak hrozné.“

Hurikán změnil Floridu k nepoznání. Satelitní snímky odhalují devastaci amerického ráje
USA

Hurikán změnil Floridu k nepoznání. Satelitní snímky odhalují devastaci amerického ráje

Hurikán Ian se v týdnu prohnal Floridou a nyní slábne nad Jižní Karolínou. Po odchodu živlu se Američanům naskytl děsivý pohled na spoušť, kterou hurikán zanechal. Pouhých pár dní změnilo populární turistické destinace k nepoznání. Proměnu krajiny na pobřeží odhalily satelitní snímky. Počet obětí hurikánu Ian na Floridě vzrostl na nejméně 47, jiné zdroje uvádí 72.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
05:25

Ukrajinci vstoupili do Lymanu, v ulicích se bojuje, ale ruští vojáci se stahují

23:35

Na Rudém náměstí proběhly obří oslavy anexe čtyř ukrajinských území

23:09

Na Donbasu do týdne zavlají další ukrajinské vlajky, řekl Zelenskyj

22:37

V Lymanu, kde dnes zavlála ukrajinská vlajka, se ještě bojuje, ale už tam nejsou ani stopy po pseudoreferendu uspořádaném Ruskem, řekl Zelenskyj.

Rozvášněný dav na Rudém náměstí slavil anexi. Boj se, starý světe, burcoval herec

Tisíce lidí oslavily ohlášenou anexi ukrajinských území v Moskvě. Silácká gesta Vladimira Putina a dalších řečníků mohla přesto jen těžko zakrýt rostoucí napětí v ruské společnosti. Jeho tragickým ztělesněním se stal 27letý rapper a odpůrce mobilizace Ivan Petunin. V krátkém videu nejprve vysvětlil, že není připravený zabíjet lidi. Poté si sám vzal život.

Živě
ON-LINE: Z letiště na Krymu se ozval výbuch. Podle proruské správy vzplálo letadlo

Ruský prezident Vladimir Putin podepsal smlouvy o připojení čtyř ukrajinských regionů k Ruské federaci. Kyjev a Západ anexi odmítají. Na frontě hlásí vojáci obránců další úspěch, na jihu prý zničili ruský plamenometný systém, tři tanky, vrtulník a další techniku. Na letišti Belbek na Ruskem obsazeném poloostrově Krym se v sobotu večer ozval výbuch, uvedla agentura Unian, údajně tam vzplálo letadlo.

Sledujte Partii s Kupkou a Havlíčkem: Jak výsledky voleb ovlivnila energetická krize?

Česko po volbách. Kdo s kým a proč? V nedělní Partii Terezie Tománkové budou diskutovat ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka a místopředseda Sněmovny za hnutí ANO Karel Havlíček. Ve druhé části přijde na řadu velká politická diskuse, jejími aktéry budou: místopředsedkyně KDU-ČSL Šárka Jelínková, senátor Zdeněk Hraba a poslanci Aleš Juchelka z ANO a Radim Fiala z SPD.

Domácí zpravodajství

GLOSA: Smrkáte? Jasně, přistupte v metru ještě blíž aneb Covid nás vyškolil pořád málo

Smrkáte a prskáte? Jasně, přistupte, budeme smrkat a prskat spolu. I takhle vypadá cesta pražskou MHD na startu chřipkové a covidové sezóny. Metro plné sobeckých cestujících bez respirátorů, kteří zjevně čekají, až bude vybrán nový primátor. Zdá se totiž, že mnozí Češi asi nejsou schopni sami bez nařízení politiků vyhodnotit, zda je v jejich zájmu ochranu nosu a úst nosit.

Převaděč u Břeclavi ujížděl policii. Vůz s migranty naboural, zraněno je 21 lidí včetně dětí

Aktualizováno

Převaděč s dodávkou, v níž převážel 29 migrantů ze Sýrie, v sobotu ráno havaroval na kraji Břeclavi poté, co se snažil ujet policejní hlídce. Dodávka narazila do zaparkovaných aut a do domu, zranilo se 21 lidí, z toho šest těžce a 15 středně těžce a lehce. Bylo mezi nimi i pět děti. Uvedla to mluvčí záchranářů Michaela Bothová.