Fintu proti pokutám za parkování trestat nejde, řekl právník. Řidič popsal, jak to funguje

Modré zóny v Praze 10

Řidiči v Praze si přelepují značky

Někteří řidiči používají jednoduchý trik, jimž víceméně spolehlivě obelstí kamerové vozy kontrolující parkování v placených zónách. Minulý týden na to upozornila televize CNN Prima NEWS. Nově jsme teď získali svědectví řidiče, který popisuje, jak finta funguje. A dopravní právník potvrzuje, že problém je v nedokonalém zákoně.

„Moje praktika je jednoduchá. Nosím u sebe desinfekci nebo jinou lepkavou tekutinu, ale ne přímo lepidlo. Ze země seberu list ze stromu nebo jiné přirozené smetí a pomocí té tekutiny ho nalepím na jedno z čísel na espézetce tak, aby nebylo poznat, jestli jde třeba o číslo 9, 6 nebo 0,“ řekl redakci CNN Prima News řidič z pražských Vršovic, který sice v této městské části dlouhodobě bydlí, ale trvalé bydliště v občanském průkazu má hlášeno jinde.

Jméno z pochopitelných důvodů nechce uvádět, redakce jeho totožnost zná. Odpověď na dotaz, zda někdy dostal pokutu, byla jednoznačná: „Za rok jsem dostal jen jednu, protože mi lístek někdo sundal anebo ho odfoukl vítr.“

Nepostižitelný přestupek

Připomeňme, že změněná podoba registrační značky je pro kamerové vozy kontrolující správné parkování nečitelná.

Na častý „pražský“ nešvar upozornila minulý týden ve své reportáži televize CNN Prima NEWS. V ní mimo jiné zaznělo, že po zjištění přestupku může řidič kamerového vozu (nebo kdokoliv jiný) tuto skutečnost nahlásit úřadovně městské policie, která s majitelem daného vozidla zahájí správní řízení. Na jeho konci by v případě prokázání přestupku provinilci teoreticky mohla hrozit pokuta až ve výši 10 000 korun.

Celý tento proces má však jedno velké „ale“, kvůli němuž je osoba, která tímto způsobem upravila registrační značku, nejspíš nepostižitelná.

Podle advokáta Petra Jebase specializujícího se na dopravní právo, kterého redakce CNN Prima NEWS požádala o vyjádření, je mezera v zákoně příliš veliká: „Ve vámi popsaném případě by se nemělo jednat o přestupek, neboť toho se může dopustit pouze řidič, tedy osoba, která vozidlo řídí. O zaparkovaném vozidle není v dosavadní právní úpravě žádná řeč. Stejně tak by se nemělo jednat ani o správní delikt provozovatele vozidla. Bylo by absurdní za toto jednání někoho postihovat, už jen proto, že by byl problém prokázat, že tu značku zakryl zrovna řidič či provozovatel vozidla, a ne jakákoliv jiná osoba,“ uvedl Jebas.

Legislativní změna je na obzoru

Město si je mezery v zákoně vědomo, podle mluvčího magistrátu Tadeáše Provazníka už je v přípravném procesu novela silničního zákona, která výslovně stanoví i odpovědnost provozovatele zaparkovaného vozidla.

Zákon by se ale možná ani měnit nemusel, kdyby řidiči monitorovacích vozů dostali nové pracovní úkoly. „Je problémem města, že parkování kontroluje způsobem, jaký si zvolilo (tedy auty s kamerami). Kdyby chtěli, mohli by například řidiči monitorovacího vozidla zastavit a jít značku odkrýt,“ dává recept pražský právník.

Tagy: