Bolestivé dopady odchodu z ruského trhu. Renault za půl roku přišel o miliardy eur

Soudě podle červených čísel způsobených ztrátou výrobních základen na ruském trhu i tamních prodejů čekají francouzskou polostátní automobilku krušné časy. Podle interní zprávy Renaultu pro své akcionáře přišel koncern za první polovinu roku 2022 na ruském trhu o 2,3 miliardy eur, tedy asi 56 miliard korun. Napsal to ruský web drom.ru.

„Ztráty se týkají především odpisů dlouhodobého hmotného majetku a nehmotného majetku společností AvtoVAZ a Renault Russia,“ uvádí se ve zprávě pro držitele cenných papírů.

Podle webu drom činily v lednu až červnu 2022 tržby Renaultu v Rusku 21,12 miliardy eur, což je o 9,6 % méně než ve stejném období roku 2021. Čistá ztráta za první pololetí tedy činí 1,666 miliardy eur (před rokem byl čistý zisk 368 milionů eur). Dá se očekávat, že vzhledem k velmi omezeným možnostem importu nových aut ze zemí EU do Ruska vlivem sankcí v souvislosti s válkou na Ukrajině ztráty ve zbytku roku ještě výrazně narostou.

Připomeňme, že skupina Renault uzavřela 16. května dvě smlouvy o převodu svých aktiv. Jedna se týká převodu podílu ve společnosti AvtoVAZ (tedy automobilky v Togliatti) na ruský stát, potažmo známý výzkumný institut NAMI, druhá převodu společnosti CJSC Renault Russia (bývalá továrna Renaultu v Moskvě) přímo na město Moskva.

„Jde o těžké, ale nevyhnutelné rozhodnutí, které přichází jako odpověď na ruskou agresi proti Ukrajině,“ uvedl tehdy šéf Renaultu Luca di Meo. Výrobce se však chce zachovat zároveň „odpovědně vůči svým 45 tisícům zaměstnanců v Rusku“ a udržet si schopnost vrátit se do země do šesti let. Za jakých podmínek k tomu může dojít, však nespecifikoval.

Obě dohody vstoupily v platnost okamžitě a dnes už Renault v Rusku žádné obchodní provozy oficiálně nemá. Celá situace vykazuje známky „znárodnění“, Renaultu v podstatě nezbylo než jen vykonat potřebné právní úkony k zachování (ne)jisté budoucí perspektivy.

Tagy: