TEST: Přijímačky na střední se blíží. Obstáli byste? Vyzkoušejte své znalosti z matematiky

Jednotná přijímací zkouška na střední školy se uskuteční již 12. a 15. dubna. (Ilustrační snímek)

Přijímačky na střední a jak se vybírají žáci

Desítky tisíc žáků devátých tříd již 12. a 15. dubna usednou do lavic s jasným cílem: uspět v jednotné přijímací zkoušce na střední školu. Jedno z nejstresovějších období, kdy se připravovaly na jedno zadání z matematiky a českého jazyka, bude u konce. Ačkoliv nejsou zadání letošních testů ještě známá, dá se očekávat každoroční kritika některých zapeklitých úloh. Jsou ale testovací otázky skutečně tak těžké? Otestujte své znalosti z matematiky na zadáních z předchozích let.

Nadcházející přijímací zkoušky se v polovině měsíce týkají hned tří skupin žáků: o vytoužené místo na nové škole zabojuje více než 120 tisíc deváťáků, téměř 20 tisíc páťáků a zhruba 8 tisíc sedmáků. Vyplývá to z dat Cermatu. První řádný termín byl vypsán na 12. dubna, druhý je naplánován o tři dny později.

ČTĚTE TAKÉ: Pro Pražany je na středních školách míst dost, říká radní. Nastínil regionální problém

Procvičovat jednotlivá testovací zadání z předchozích let je pro děti ideální příležitostí, jak se seznámit s úlohami i jejich postupy řešení. Cermat kromě toho na svém webu zveřejňuje například ilustrační zadání, na nichž podrobně demonstruje možnosti, díky nimž se uchazeč o studium může dobrat výsledku. Nechybějí ani ilustrační videa či upozornění na správné vyplňování záznamového archu. Průvodce přípravou na zkoušky obsahuje také přehled typických úloh, které se v testech objevují.

PŘEHLEDNĚ: Systém bude žonglovat s dětmi. Jak rozhodne, na které střední škole skončí?

Nejdříve body z testů, poté pořadí preferovaných škol. Nový digitální systém má ulehčit přihlašování a rozřazování uchazečů o studium na středních školách, pro mnohé rodiče ale stále jde o poněkud nečitelný proces. Jak přesně funguje algoritmus, podle kterého systém rozhodne o osudu dítěte? Co sehraje při vytváření pořadníku rozhodující roli? A jak to bude s odvoláváním, výměnou preferovaných škol či dalšími termíny přijímacích zkoušek? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila další přehled nejpalčivějších otázek a odpovědí související s bojem o místa na českých středních školách.

Ačkoliv jsou tato testovací zadání zdarma dostupná na stránkách Cermatu, některým dětem nestačí. Za přípravu tak někteří rodiče, zejména v Praze, v průměru zaplatí až patnáct tisíc korun. Výroční zpráva České školní inspekce mluví jasně – více než polovina žáků má přípravu ze základní školy velmi slabou.

Zvládnout během pár hodin dva testy – jeden z českého jazyka, druhý z matematiky – se může zdát mnoha lidem snadné. Pro řadu dětí se však jedná o první zásadní stresovou situaci, kterou nemusí bez pomoci zvládnout. Odborníci pro CNN Prima NEWS rodičům doporučili neklást na své potomky příliš vysoké nároky, podpořit je a nepodcenit přípravu.

Navzdory nejrůznějším možnostem, díky nimž se mohou děti na přijímačky nachystat – ať už se jedná o dřívější zadání, probírání látky ve škole, doučování, procvičovací aplikace – se každoročně po zveřejnění nejnovějších testů objevuje kritika, zejména ze strany rodičů. Často jde o stížnosti na obtížnost či nelogičnost některých úloh.

Je nespokojenost některých studentů a rodičů oprávněná? Nebo jsou zadání lehčí, než se zdá? Otestujte si i vy, zda byste v testu z matematiky uspěli. Pozor, matematické tabulky ani kalkulačky nejsou u přijímací zkoušky povoleny:

Didaktický test z matematiky pro čtyřleté obory

1 6 Vypočtěte, kolikrát je součet čísel 0,2 a 0,5 větší než jejich součin.

2 6 Vypočtěte: 4 + 6 ∶ 2 − 5 ⋅ (−3 + 5) =

3 6 Rozložte na součin podle vzorce: 4𝑎 2 − 9 =

4 6 Řešte rovnici: 0,3 ⋅ (2𝑥 + 1) = 0,2𝑥 − 0,7

5 6 „Vítek, Rudolf a Ondra jeli společně autem k moři. Každý z nich odřídil část trasy. Vítek odřídil třetinu celé trasy, Rudolf odřídil o 60 km méně než Vítek a Ondra odřídil zbývající dvě pětiny celé trasy.“ Vypočtěte, kolik km měřila celá trasa.

6 6 „Ve vlakové soupravě jsou pouze stejně dlouhé vagony a jedna lokomotiva. Lokomotiva je o čtvrtinu kratší než jeden vagon a její délka tvoří jednu sedmnáctinu délky celé vlakové soupravy.“ Kolik vagonů je celkem ve vlakové soupravě?

Máte % správných odpovědí.

To není dobrý výsledek. Zkuste to znova.

To není dobrý výsledek. Zkuste to znova.

To není špatné, ale pořád je co zlepšovat.

Gratulujeme, máte velmi dobré znalosti.

Výborně, vaše znalosti jsou skvělé.

*Výše uvedené testovací otázky byly redakcí náhodně vybrány z didaktického testu určeného pro náhradní termíny v roce 2023. Klíč s řešením naleznete zde.

Didaktický test z matematiky pro šestileté obory

1 6 „Závodník uběhl celou trasu za 3 hodiny. Během první hodiny uběhl třetinu celé trasy. Během poslední hodiny uběhl jen 9 km, což byla čtvrtina celé trasy.“ Vypočtěte, kolik km uběhl závodník během druhé hodiny.

2 6 „Encyklopedie má o 25 % více stran než atlas, který má 200 stran. Kolik stran má encyklopedie?“

3 6 „Adam, Běta i Cyril sbírají kartičky s pokémony. Adam jich má o 50 více než Běta a Cyril jich má o 20 méně než Běta. Adam jich má dvakrát více než Cyril.“ Vypočtěte, kolik kartiček s pokémony má Běta.

4 6 ‚Hmotnosti dvou závaží jsou v poměru 3 ∶ 5 a liší se o 600 g.“ Vypočtěte v gramech hmotnost lehčího závaží.

5 6 „Květinářka vázala pouze dva druhy kytic – jednak se 3 růžemi, jednak s 5 růžemi. Kytic se 3 růžemi uvázala o 8 méně než kytic s 5 růžemi. Na všechny kytice dohromady použila 128 růží.“ Kolik kytic květinářka celkem uvázala?

6 6 „On-line kurzu českého jazyka se zúčastnilo 180 žáků, což je o 25 % méně, než se jich zúčastnilo on-line kurzu matematiky.“ Kolik žáků se zúčastnilo on-line kurzu matematiky?

Máte % správných odpovědí.

To není dobrý výsledek. Zkuste to znova.

To není dobrý výsledek. Zkuste to znova.

To není špatné, ale pořád je co zlepšovat.

Gratulujeme, máte velmi dobré znalosti.

Výborně, vaše znalosti jsou skvělé.

*Výše uvedené testovací otázky byly redakcí náhodně vybrány z didaktického testu určeného pro náhradní termíny v roce 2023. Klíč s řešením naleznete zde.

Didaktický test z matematiky pro osmileté obory

1 6 Vypočtěte: (2 ⋅ 910 + 600) ∶ 11 − 1 =

2 6 „Představení trvalo i s přestávkou 2 hodiny 35 minut. Přestávka tvořila jednu pětinu této doby.“ Vypočtěte, kolik minut trvala přestávka.

3 6 „Při rozklusání uběhla Ema o 900 m kratší trasu než Marek. Oba běželi nejprve spolu. Jakmile Marek uběhl pětinu své trasy, zrychlil a dále běželi každý sám. Ema v doprovodu Marka uběhla třetinu své trasy.“ Vypočtěte, kolik metrů uběhl při rozklusání Marek.

4 6 Vypočtěte: 73 ⋅ 15 − 23 ⋅ 15 + 50 ⋅ 35 =

5 6 „Cyklista během 5 dní ujel na kole celkem 200 km. První den ujel nejdelší trasu a každý další den ujel o 6 km méně než předchozí den (např. 4. den ujel o 6 km méně než 3. den).“ Vypočtěte, kolik km ujel cyklista první den.

6 6 „Anežka je o pětinu nižší než já, ale tatínek je o pětinu vyšší než já. Anežka měří o 60 cm méně než tatínek.“ Kolik cm měří Anežka?

Máte % správných odpovědí.

To není dobrý výsledek. Zkuste to znova.

To není dobrý výsledek. Zkuste to znova.

To není špatné, ale pořád je co zlepšovat.

Gratulujeme, máte velmi dobré znalosti.

Výborně, vaše znalosti jsou skvělé.

*Výše uvedené testovací otázky byly redakcí náhodně vybrány z didaktického testu určeného pro náhradní termíny v roce 2023. Klíč s řešením naleznete zde.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Oběd do stovky? Ve Vsetíně vaří studenti z tamní střední školy, je to pro ně i zábava

Tagy: